0

Forslag til litteratur: Procesorienteret mødeledelse

Med afsæt i innovationsdiamanten involverer innovationskompetence således på den ene side evnen til at udfordre eksisterende og indforstået viden med henblik på at åbne sprækker for ny viden. På den anden side drejer det sig om lysten til at udforske det uudforskede (ikke-viden), forestille sig det umulige og stille de svære, naive spørgsmål. Det kræver mod og udholdenhed at færdes og navigere i det usikre, det åbne og det komplekse. Ud over dette fordres færdigheder i at skabe tillidsfulde relationer imellem mennesker med forskellig baggrund samt erfaring med teknikker til at fremme konceptualisering, mentale skift: og udfoldning af tanker, ideer og muligheder.

Med udganspunk i tankerne bag ovenstående citat, så afviklede jeg Rotationsøvelsen fra sidste seminar på det seneste møde i mit projekt ”Lærernetværket for it i folkeskolens fag”. Det var i mine øjne en rigtig god øvelse, som havde en række fordele. Flere af deltagerne tilkendegav, at det var en rigtig god måde at blive opmærksom på og få afstemt egen og andres format (didaktisk optik, undervisningsforløb eller læringsobjekt). Samtidig fik jeg som tovholder mulighed for at høre, hvor deltagerne befandt sig i processen.

Rotationsøvelsen mindede mig om, at jeg i august faldt over et temahæfte, som jeg har haft stor gavn af i forbindelse med igangsætning af forskellige processer i mit projekt. Temahæftet kan måske også være til gavn for jer. Det hedder “Procesorienteret mødeledelse”. Øvelserne er godt beskrevet og lette at inddrage.

Der er fokus på følgende mødefaser: Forventningsafstemning, Gang i snakken, Idégenerering, Prioritering, Planlægning og videreudvikling, Status samt Evaluering. Derudover er der øvelser, som sætter fokus på Kompetencer og Motivation.

Beskrivelse af hæftet

Procesorienteret mødeledelse 2Procesorienteret mødeledelse er rettet mod alle, der planlægger og gennemfører mødeaktiviteter, og som ønsker øvelser til at behandle emner på en ny eller anderledes måde. Hæftet indeholder en samling af forskellige øvelser, som kan anvendes enkeltvis eller kombineres i behandlingen af de enkelte punkter på dagsordenen.

(butik.dgi.dk)

Link

butik.dgi.dk/default.asp?pg=info&item=85924

 

Litteratur

Darsø, L. (2013). Innovationspædagogik: kunsten at fremelske innovationskompetence. Samfundslitteratur.

Troels Gannerup Christensen

Jeg er ansat som lektor hos Læreruddannelsen i Jelling, hvor jeg underviser i matematik, specialiseringsmodulet teknologiforståelse, praktik m.m. Jeg har tidligere været ansat som pædagogisk konsulent i matematik og tysk hos UCL ved Center for Undervisningsmidler (CFU) i Vejle og lærer i udskolingen (7.-9. klasse) på Lyshøjskolen i Kolding. Jeg er ejer af og driver bl.a. hjemmesiderne www.lærklokken.dk og www.iundervisning.dk, ggbkursus.dk og er tidligere fagredaktør på matematik på emu.dk. Jeg går ind for, at læring skal være let tilgængelig og i størst mulig omfang gratis at benytte.

Leave a Reply

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments