Form – Dagens læringsmål, aktivitet og tegn på læring

Du skal vælge et par af videns- og færdighedsmål fra Forenklede Fælles Mål for mellemtrin eller udskoling. Målene skal vælges blandt målene for kompetencer, og de mål for tal og algebra, som berører ligninger, variable eller funktioner.

  • Du skal opstille et læringsmål, som leder frem mod opfyldelse af dit valgte færdigheds- og vidensmål.
  • Du skal finde på en aktivitet, som kan hjælpe elever med at opfylde læringsmålet.
  • Du skal pege på hvilke tegn der kan være på, at en elev er på vej mod at opfylde læringsmålet – meget gerne på to eller tre niveauer.
  • Du skal finde på en aktivitet, som kan udfordre de dygtige elevers opfyldelse af læringsmålet.

Jeres læringsmålindlæg

 

Eksempel

Problembehandling 7. – 9. klassetrin

Færdighedsmål

Eleven kan planlægge og gennemføre problemløsningsprocesser

Vidensmål

Eleven har viden om elementer i problemløsningsprocesser

Læringsmål

Eleverne kan give forslag til, hvilke strategier de kan bruge i forbindelse med løsning af et givent matematisk problem.

Aktivitet

Eleverne skal bestemme koordinaterne til skæringspunktet for to konkrete linjer, som er givet ved ligninger på formen y = a·x + b.

Tegn på læring

Niveau 1

Eleven giver forslag til, hvordan han/hun kan komme i gang med opgaven.

Niveau 2

Eleven giver flere forslag til, hvordan han/hun kan komme i gang med opgaven og kan referere til strategier, som har været hensigtsmæssige i forbindelse med lignende opgaver.

Niveau 3

Eleven vurderer forskellige strategier i forhold til den konkrete opgave. Fx ”I denne her sammenhæng er det ikke smart at bruge en strategi, hvor vi opstiller en ligning, fordi…”

Udfordringsopgave

Eleverne skal undersøge hvilke betingelser der skal til, for at man kan være sikker på om to linjer skærer hinanden.

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments