Forskellige måder at løse ligninger og ligningssystemer på

Herunder er blot løse tanker omkring ligningsløsning. Tænk over, hvad eleverne skal have styr på, når de arbejder med ligninger. Vi arbejder med det i bogen Tal, algebra og funktioner – 4.-10. klasse . I bogen står der i kapitel 10 noget om, hvad eleverne skal have forståelse af. Fx lighedstegnets betydning, bogstavernes rolle, variable, symbolbehandlingskompetencen, børns udvikling af variabelbegrebet, repræsentationer af ligninger m.m. I kapitel 12 handler det om ligninger og problemløsning, løsning af ligningssystemer (s. 259), ligninger med flere ubekendte m.m. Det kan også være en idé at arbejde med regnehistorier i forbindelse med arbejdet med ligningsløsning.

Løsning af ligninger med 2 eller flere ubekendte.

Der er mange forskellige måder at løse ligninger på. Generelt handler det dog stadig om at forstå, hvorfor man løser dem på den måde. Overordnet arbejder vi med de 2 første måder (Substitutionsmetoden og Lige store koefficienters metode), når vi løser ligninger med flere ubekendte.

  1. Substitutionsmetoden (s. 267)
  2. Lige store koefficienters metode (s. 260)
  3. Ligningsløsning med matricer (en matrix)

Vha værktøjer

  • Geogebra – CAS (  Beregn({3y=5x-2, x+y=22},{x,y})   ) – https://www.geogebra.org/classic#cas
  • Grafisk ligningsløsning ved 2 ubekendte. – Tegn i koordinatsystemet og find skæring.

Løsning af ligninger med 1 ubekendt.

Litteratur

Uge 11 - Google Drev. (n.d.). Retrieved March 13, 2019, from https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1nzgzrbGtcebVtV3FcRPZ7EsTbp9RdbRq
Pind, P. (2018, September 18). “Det gør mig trist at se børn spilde deres tid” – Blivklog. Retrieved March 7, 2019, from http://www.blivklog.dk/det-gor-mig-trist-at-se-born-spilde-deres-tid/
Hansen, T. I. (2016). Om digital dannelse og digitale kompetencer. In It-didaktik i teori og praksis (1.). Danmark: Dafolo.
Bundsgaard, J., Illum Hansen, T., & Brahe-Orlandi, R. (2016). It-didaktik i teori og praksis: elevpositioner og digitale kompetencer i et dannelsesperspektiv. Frederikshavn: Dafolo.
Skott, J., Hansen, H. C., & Jess, K. (2012). Matematik for lærerstuderende: my : elever med særlige behov. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Skott, J., Skott, C. K., Jess, K., & Hansen, H. C. (2018). Matematik for lærerstuderende: delta 2.0 : fagdidaktik, 1.-10. klasse (2nd ed.). Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Andersen, M.W., Gormsen, S., Haase, K., Hagbo, C., Høegh, J., Larsen, S. G., … Sørensen, T. B. (2003). Undervisning af tosprogede elever i matematik (p. 63). København: CVU København & Nordsjælland og Københavns Kommune.
Helmke, A., & Rasmussen, J. (2013). Undervisningskvalitet og lærerprofessionalitet: diagnosticering, evaluering og udvikling af undervisningen. Frederikshavn: Dafolo.
(N.d.).
Trier, M. B. (2018, January 17). Foråret 18: Hver tredje lærer har ikke oplevet lockouten - Folkeskolen.dk. Retrieved January 17, 2018, from https://www.folkeskolen.dk/623651/foraaret-18-hver-tredje-laerer-har-ikke-oplevet-lockouten
Jensen, E., Løw, O., & Alenkær, R. (2013). Klasseledelse: nye forståelser og handlemuligheder. Kbh.: Akademisk Forlag.
Skott, J., Hansen, H. C., & Jess, K. (2008). Matematik for lærerstuderende: delta : fagdidaktik (Epsilon). Frederiksberg.
Andersen, M. (2002). Modellerne virker ikke altid. Motor, 2002(5), 1.
Blomhøj, M. (1993). Modellerings betydning for tilegnelsen af matematiske begreber. Nordisk Matematikdidaktik, 1993(1), 11.
Blomhøj, M., & Skånstrøm, M. (2006). Matematik Morgener - matematisk modellering i praksis. In O. Skovsmose & M. Blomhøj (Eds.), Kunne det tænkes? (1., pp. 7–23). Malling Beck.
Niss, M., Højgaard Jensen, T., Undervisningsministeriet, Uddannelsesstyrelsen, & Undervisningsministeriet. (2002). Kompetencer og matematiklæring: ideer og inspiration til udvikling af matematikundervisning i Danmark. Kbh.: Undervisningsministeriet : Bestilles ... hos: Undervisningsministeriets forlag.
Kousuke Shimoda (@koske_shimo) • Instagram-billeder og -videoer. (2015, December). Retrieved September 18, 2017, from https://www.instagram.com/koske_shimo/
UVM. (2014). Relationsmodellen: Fire dimensioner af arbejdet med læringsmål | EMU Danmarks læringsportal. Retrieved September 18, 2017, from http://www.emu.dk/modul/relationsmodellen-fire-dimensioner-af-arbejdet-med-l%C3%A6ringsm%C3%A5l
MBUL, & STUK. (2016, January). Matematik - Fælles Mål, læseplan og vejledning | EMU Danmarks læringsportal. Retrieved September 18, 2017, from http://www.emu.dk/modul/matematik-m%C3%A5l-l%C3%A6seplan-og-vejledning
UVM. (2014). Matematik | EMU Danmarks læringsportal. Retrieved September 18, 2017, from http://www.emu.dk/omraade/gsk-l%C3%A6rer/ffm/matematik
UVM. (2014). Vejledning for faget matematik | EMU Danmarks læringsportal. Retrieved September 18, 2017, from http://www.emu.dk/modul/vejledning-faget-matematik
UVM. (2011). Prøvesæt fra tidligere afholdte prøver. Retrieved September 18, 2017, from https://uvm.dk:443/folkeskolen/folkeskolens-proever/forberedelse/tidligere-opgavesaet
UVM. (n.d.). Folkeskolens prøver. Retrieved September 18, 2017, from https://uvm.dk/fp
UVM. (2012). Eksempelprøver til brug for undervisningen. Retrieved September 18, 2017, from https://uvm.dk:443/folkeskolen/folkeskolens-proever/forberedelse/eksempelproever
www.cepos.dk, C.-. (2015, December 6). Undervisningseffekten. Retrieved September 18, 2017, from https://cepos.dk/publikationer-projekter/undervisningseffekten
Blomhøj, M. (2005). Matematisk modellering som didaktisk teori. Fagdidaktik - Mellem Fag Og Didaktik, 13–32.
Blomhøj, M. (2003). Modellering som undervisningsform. In O. Skovsmose & M. Blomhøj (Eds.), Kan det virkelig passe? L&R Uddannelse.
University College Lillebaelt. (2017). Studieordning - Jelling. Retrieved August 28, 2017, from http://stud.ucl.dk/laerer-jelling/studieordning/
Bo Pedersen. (n.d.). Fælles Mål i folkeskolen. In KvaN 72 - Målet med Fællesmål (Vol. 2005, pp. 17–26). KvaN.
Rasmussen, M. D. (n.d.). Fagdidaktisk udvikling gennem lektionsstudier. In KvaN 103 - Empiri (Vol. 2015, pp. 51–61). KvaN.
Hedegaard-Sørensen, L. (n.d.). Praksisfortællinger og lektionsbeskrivelser. In KvaN 103 - Empiri (Vol. 2015, pp. 39–50). KvaN.
Empiri - KvaN 103. (2015). KvaN : [sælges på internettet.
Canger, T., & Kaas, L. A. (2016). Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde. Kbh.: Hans Reitzel.
Steffensen, B. (2010). Fagdidaktisk kompetence: kapitel 1 i Fælles Mål i folkeskolen. Place of publication not identified: Samfundslitteratur.
Kruuse, E. (2008). Kvalitative forskningsmetoder i psykologi og beslægtede fag. Virum: Dansk psykologisk Forlag.
Skafte-Holm, C., & Dansklærerforeningen. (2009). At skrive i og om praksis. Frederiksberg: Dansklærerforeningen.
Pedersen, C. (2013, August 26). Situationsbeskrivelser som garant for saglighed. Retrieved August 28, 2017, from http://omsigt.dk/situationsbeskrivelser-som-garant-for-saglighed/
Jensen, E. (2015). Didaktik - Praktikbog 1. Kbh.: Akademisk Forlag.
Munkvad [Karen Munkvad], K. (2015). Knud Illeris d. 24.3.15 [Video file]. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=FNjo96vleGU
Munkvad, K. (2015, March 24). Knud Illeris d. 24.3.15. Retrieved May 27, 2017, from https://www.youtube.com/watch?v=FNjo96vleGU
Stefanie. (2011, October 27). APA Style Blog: How to Create a Reference for a YouTube Video [Blog]. Retrieved May 27, 2017, from http://blog.apastyle.org/apastyle/2011/10/how-to-create-a-reference-for-a-youtube-video.html
Lee, C. (2014, January 17). APA Style Blog: Timestamps for Audiovisual Materials in APA Style [Blog]. Retrieved May 27, 2017, from http://blog.apastyle.org/apastyle/2014/01/timestamps-for-audiovisual-materials-in-apa-style.html
Christensen, T. G., & Møller, S. J. (2017). 11. Mikroafprøvning 2 - Feedback. Odense. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=nCGN9pn7uTA&list=PLWloUHGI70WPjzMdfDXaQoO2K5N-4b0Ap&index=11
Christensen, T. G., & Møller, S. J. (2017). 9. FGI-Ledere-Debriefing. Odense. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=CWjjfCXs4-U&t=58s&list=PLWloUHGI70WPjzMdfDXaQoO2K5N-4b0Ap&index=9
Christensen, T. G., & Møller, S. J. (2017). 8. FGI-Ledere. Odense. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=vWfarX1Zf6E&list=PLWloUHGI70WPjzMdfDXaQoO2K5N-4b0Ap&index=8
Christensen, T. G., & Møller, S. J. (2017). 7. FV-UV-Fantasifase-Fremlæggelser Grp 1+2. Odense. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=he7XdbUJ-KI&list=PLWloUHGI70WPjzMdfDXaQoO2K5N-4b0Ap&index=7
Christensen, T. G., & Møller, S. J. (2017). 3. FV-STU-Fantasifase-Grp 2 (1/2). Odense. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=A7k1_LMMqYU&list=PLWloUHGI70WPjzMdfDXaQoO2K5N-4b0Ap&index=3
Christensen, T. G., & Møller, S. J. (2017). 1. FV-STU-Fantasifase-Grp 1 + 3 (1/2). Odense. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=2tPaxUT9Yis&list=PLWloUHGI70WPjzMdfDXaQoO2K5N-4b0Ap&index=1
Christensen, T. G., & Møller, S. J. (2017). 6. FV-UV-Fantasifase-Grp 2. Odense. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=ENHfsshnuMI&t=929s&list=PLWloUHGI70WPjzMdfDXaQoO2K5N-4b0Ap&index=6
Christensen, T. G., & Møller, S. J. (2017). 5. FV-UV-Fantasifase-Grp 1. Odense. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=XtXVIfPd2zo&list=PLWloUHGI70WPjzMdfDXaQoO2K5N-4b0Ap&index=5
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments