Geometri – Uge 16 – April – Dag 1 og 2

Hermed programmet for uge 16. Vi arbejder hovedsageligt med kapitel 5 om “Elementer af geometriens didaktik” i denne uge.

Program

  1. Praktik – hvad fik I med?
  2. Geometri
    1. Målet med kapitlet er? (2 minutter)
      1. Elevens begrebsdannelse i forhold til geometriske objekter
      2. Van Hieles tænkning om niveauerne i elevens geometriske udvikling.
      3. muligheder i og begrænsninger ved dynamiske geometriprogrammer.
      4. Bevisets stilling i skolen i dag.
      5. Didaktik, at skabe begrebsbilleder og anvende begrebsdefinition.
  3. Overvej/diskuter 1 – Sæt jer i grupper á 2-6, tegn trapez, trekant og rombe – sammenlign
    1. Stikord til Geometri
  4. Overvej/diskuter 2 (kan laves)
  5. Det figurale aspekt (s. 78)
    1. Efraim Fishbein
    2. Taler om geometrisk begrebsdannelse – geometriske begrebers figurale aspekt
    3. Han ser Formelle begrebsmæssige og figurmæssige aspekter
    4. Kort sagt er der formelle definitioner/begreber og de mentale billeder/figurer/billeder.
    5. Det perceptuelle billede (påvirkning af sanseindtryk/opfattelse fra omverdenen, det at eleven ser og opfatter billeder/figurer udefra, konkret) er vigtig ved dannelse af geometriske objekter, men efterhånden skal eleverne lade definitionerne (præcist definerede egenskaber) være styrende.
    6. Derfor ser man illustrationerne i bøgerne. De danner mentale billeder, begrebsbilleder. Men de er ofte tegnet med horisontale og vertikale linjer/linjestykker.
    7. Denne dobbelthed skal vi være opmærksom på som lærere. Eleverne bør møde varierede repræsentationer.
  6. Van Hieles niveauer (Dina og Pierre van Hiele)
    Har undersøgt udviklingen af børns opfattelse af geometriske former. Startede i 1950’erne.

    • 0. niveau – Grundlæggende niveau – Geometriske figurer genkendes ud fra udseende.
    • 1 niveau – Første niveau – Geometriske figurer genkendes ud fra egenskaber
    • 2 niveau – Andet niveau – Geometriske figurer genkendes ud fra egenskaber, som er systematiserede og
    • 3 niveau – Tredje niveau – Her tænkes på aksiomer, sætninger m.m.
    • The nature of logical laws – bruges ikke i folkeskolen. (niveau 5)
  7. Overvej/diskuter 3 (kun evt.) – Læs og besvar
  8. Lav øvelse 1 + Overvej/diskuter 4 – Læs, løs og besvar
  9. Dynamiske geometriprogrammer – Labordes tre måder at anvende et dynamisk geometriprogram (DGP) på.
    1. verbal beskrivelse til tegning – “robusthed over for træk”.
    2. tegningens opførsel leder til  verbal beskrivelse
    3. genskabelse af andres tegning – “robusthed over for træk”.
  10. Lav øvelse 2
  11. Løs de efterfølgende opgaver frem til side 95.
  12. Evt. opgave: Lav de 2 opsamlingsopgaver til kapitel 5.

 

Dag 2

Jeg giver feedback til jeres praktikopgaver samt modulprøver. I arbejder i grupper med følgende.

  1. Praktisk øvelse
  2. Logo
    1. Arbejde med scratch.mit.edu
    2. Opgaverne omkring geometri – mau2-3programmering
  3. Dynamiske geometriprogrammer
    1. Information omkring studieprodukt. Se ‘Evaluering af modulet’
    2. Læs siderne 86-89 sammen.
    3. Labordes tre måder at bruge et dynamisk geometriprogram (DGP) på.
      1. verbal beskrivelse til tegning – “robusthed over for træk”.
      2. tegningens opførsel leder til  verbal beskrivelse
      3. genskabelse af andres tegning – “robusthed over for træk”.
    4. Øvelse 2
    5. Læs selv teksten og løs de efterfølgende opgaver frem til side 95.

I skal arbejde med produkterne i næste uge.

Vi har ikke så meget tid tilbage. Derfor har jeg udvalgt

 

Evaluering af modulet

Vi skal snakke lidt om, hvordan vi/man evaluerer modulet

mit.ucl.dk/min-uddannelse/laereruddannelsen/studieordning-2

I forbindelse med modulet skal den studerende bl.a.

  1. i grupper på en til fire studerende udarbejde et produkt på basis af underviserformulerede matematikfaglige og fagdidaktiske opgaver, spørgsmål og/eller problemstillinger i relation til geometri og matematikundervisning og give skriftlig respons til en anden gruppes produkt ud fra givne kriterier. Efter aftale mellem underviseren og de studerende kan produktet antage forskellige former. Det kan fx bestå af en rapport, en opgavebesvarelse og/eller en medieproduktion. Produktet skal have et omfang svarende til to til tre normalsider pr. studerende.

I har på sin vis allerede lavet et produkt, men det giver god mening, at I alligevel laver følgende:

  1. I udarbejder i grupper á max 4 et produkt inden for geometri, hvor I med egne eksempler og vha. Geogebra beskriver Labordes tre forskellige måder at bruge dynamisk geometriprogram på . I eksemplerne skal I også diskutere/beskrive fordele og ulemper .
    Det afleveres i en Google-mappe tirsdag den 25/4 (uge 17) og der gives respons af de andre grupper torsdag den 27/4 (uge 17).
    Det noteres, hvorvidt I har afleveret og det afgør, om I har bestået modulet.

Produkterne afleveres i mau2-3studieprodukt.

 

Litteratur

Aarhus Universitet. (2016, August). Deltagerobservation. Retrieved October 9, 2016, from http://metodeguiden.au.dk/deltagerobservation/
Aalborg Kommune. (2014). Læringssamtaler – kilden til øget læring og trivsel. Retrieved from http://www.aalborg.dk/usercontrols/AalborgKommune/Referater/Pdf.aspx?pdfnavn=18187138.PDF&type=bilag&pdfid=27825
Aalborg Kommune. (2015). Noget At Have Det I Noget at have det i. Retrieved May 29, 2016, from http://www.nogetathavedeti.dk/
Madsen, A. E. (2016, May 2). Implementering af læringsplatform 2015/2016. Retrieved May 29, 2016, from https://prezi.com/jt3rokf8qt3v/implementering-af-lringsplatform-20152016/
Alexander Jonassen Journalist. (n.d.). Hver sjette nyuddannet lærer dropper folkeskolen inden for det første år. Retrieved January 26, 2017, from http://politiken.dk/indland/uddannelse/article5632312.ece
Allison, T. B., Shipp, J. C., Bruttig, S. P., & Eliot, R. S. (1975). Reduced myocardial ATP and creatine phosphate in diabetes: role of 2,3-diphosphoglycerate. Recent Advances in Studies on Cardiac Structure and Metabolism, 7, 193–197.
Ambeck, K. D., & Beyer, P. (2002). Veje til fornyelsen: Business Process Reenginering. Frederiksberg; [Kbh.]: Samfundslitteratur ; [eksp. DBK].
Andersen, M. (2002). Modellerne virker ikke altid. Motor, 2002(5), 1.
Andersen, M.W., Gormsen, S., Haase, K., Hagbo, C., Høegh, J., Larsen, S. G., … Sørensen, T. B. (2003). Undervisning af tosprogede elever i matematik (p. 63). København: CVU København & Nordsjælland og Københavns Kommune.
Anderson, T. (2008). Towards a theory of online learning. Theory and Practice of Online Learning, 2, 15–44.
Anderson, T. (Ed.). (2008). The theory and practice of online learning (2nd ed). Edmonton: AU Press.
Anderson, T., & Elloumi, F. (2004). Theory and practice of online learning. Athabasca, Alta.: Athabasca University.
Andreasen, L. B., & Nielsen, J. L. (2013). Dimensions of problem based learning – dialogue and online collaboration in projects. Journal of Problem Based Learning in Higher Education; Vol 1, No 1 (2013). Retrieved from http://amalthea.aub.aau.dk/index.php/pbl/article/view/283
Andrews, R., & Haythornthwaite, C. A. (Eds.). (2007). The Sage handbook of e-learning research (1st ed). Los Angeles: Sage Publications. Retrieved from http://methods.sagepub.com.zorac.aub.aau.dk/book/the-sage-handbook-of-e-learning-research
Carvin, A. (n.d.). Timeline: The Life of the Blog. Retrieved October 20, 2015, from http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=17421022
Arnheim, R. (1969). Visual thinking (Nachdr.). Berkeley: Univ. of California Press.
Barthes, R. (1996). Det lyse kammer: bemærkninger om fotografiet. Kbh.: Politisk Revy.
Begole, J., & SIGCHI (Group : U.S.) (Eds.). (2007). CHI 2007: reach beyond: conference proceedings: Conference on Human Factors in Computing Systems, San Jose, California, USA, April 28-May 3, 2007. New York, N.Y: Association for Computing Machinery.
Behrens, T. S., & Hansen, L. M. (2014). Anvendelse af screencasting i et didaktisk perspektiv (p. 41). Retrieved from https://ucc.dk/sites/default/files/screencasting.pdf
Bertelsen, O. W., Bødker, S., Kuutti, K., NordiCHI, & Association for Computing Machinery (Eds.). (2002). NordiCHI 2002: proceedings of the Second Nordic Conference on Human-Computer Interaction, October 19 - 23, 2002, Aarhus, Denmark ; tradition and transcendence. New York, NY: Association for Computing Machinery.
Biegeleisen, J. I. (1995). Classic type faces and how to use them: including 91 complete fonts. New York: Dover Publications.
Birch Andreasen, L., Meyer, B., & Rattleff, P. (2008). Digitale medier og didaktisk design: brug, erfaringer og forskning. Kbh.: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag : kan købes ved henvendelse til: Danmarks Pædagogiske Bibliotek.
Blomberg, J., Burrell, M., & Guest, G. (2003). The Human-computer Interaction Handbook. In J. A. Jacko & A. Sears (Eds.) (pp. 964–986). Hillsdale, NJ, USA: L. Erlbaum Associates Inc. Retrieved from http://dl.acm.org/citation.cfm?id=772072.772133
Blomberg, J., Giacomi, J., Mosher, A., & Swenton-wall, P. (1993). Ethnographic field methods and their relation to design. In Participatory design: principles and practices (pp. 123–155). Hillsdale, N.J: L. Erlbaum Associates.
Blomhøj, M. (2003). Modellering som undervisningsform. In O. Skovsmose & M. Blomhøj (Eds.), Kan det virkelig passe? L&R Uddannelse.
Blomhøj, M. (2005). Matematisk modellering som didaktisk teori. Fagdidaktik - Mellem Fag Og Didaktik, 13–32.
Blomhøj, M. (1993). Modellerings betydning for tilegnelsen af matematiske begreber. Nordisk Matematikdidaktik, 1993(1), 11.
Blomhøj, M., & Skånstrøm, M. (2006). Matematik Morgener - matematisk modellering i praksis. In O. Skovsmose & M. Blomhøj (Eds.), Kunne det tænkes? (1., pp. 7–23). Malling Beck.
Bo Heimann, & Jan Lind-Hansen. (2013, September 6). Lær at bruge U’et rigtigt. Retrieved December 18, 2015, from http://www.lederweb.dk/strategi/organisationsudvikling/artikel/106045/uet-kraver-sin-leder
Bo Pedersen. (n.d.). Fælles Mål i folkeskolen. In KvaN 72 - Målet med Fællesmål (Vol. 2005, pp. 17–26). KvaN.
Steffensen, B. (2010). Fagdidaktisk kompetence: kapitel 1 i Fælles Mål i folkeskolen. Place of publication not identified: Samfundslitteratur.
Bodily, K. C., Mowlem, A., & Hoffman, J. E. (1976). Multiple gastric polyps and parathyroid adenomas. Report of two cases. American Journal of Surgery, 132(1), 118–120.
Boehner, K., Vertesi, J., Sengers, P., & Dourish, P. (2007). How HCI interprets the probes (p. 1077). ACM Press. https://doi.org/10.1145/1240624.1240789
Kvan. (2007). Motivation - Kvan 78 (1st ed., Vol. 2007). Kvan.
Bråten, I. (2010). Vygotsky i pædagogikken. Frydenlund : [sælges på internettet].
Brinkmann, S. (2007). Motivation gennem handling og gøremål - et pragmatisk perspektiv. Kvan - et Tidsskrift for Læreruddannelsen Og Folkeskolen, 26(78), 91–101.
Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (2015). Kvalitative metoder: en grundbog (2nd ed.). Kbh.: Hans Reitzel.
Bruner, J. S. (2003). Making stories: law, literature, life (1. Harvard Univ. Press paperback ed). Cambridge, Mass.: Harvard Univ. Press.
Bruner, J. S. (1991). The Narrative Construction of Reality. Critical Inquiry, 18(1), 1–21. https://doi.org/10.1086/448619
Bundgaard, C. (2001, April 17). Den usynlige skrift. Politiken, p. 7.
Bundsgaard, J. (2013). Redaktionen - it-støttet udfordringsdifferentiering. In Undervisningsdifferentiering og teknologi (pp. 22–38). Aarhus: Kvan.
Bundsgaard, J., Illum Hansen, T., & Brahe-Orlandi, R. (2016). It-didaktik i teori og praksis: elevpositioner og digitale kompetencer i et dannelsesperspektiv. Frederikshavn: Dafolo.
Canger, T., & Kaas, L. A. (2016). Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde. Kbh.: Hans Reitzel.
Canger, T., & Kaas, L. A. (2016). Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde. Kbh.: Hans Reitzel.
Canger, T., & Kaas, L. A. (2016). Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde. Kbh.: Hans Reitzel.
Jessen, C. (2008). Læringsspil og leg. In Digitale medier og didaktisk design: brug, erfaringer og forskning. Kbh.: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.
Center for History and New Media. (n.d.). Hurtig Start Guide. Retrieved from http://zotero.org/support/quick_start_guide
CFU Danmark. (2014). Vurdigi - Værktøj til vurdering af digitale læremidler. Retrieved October 14, 2016, from http://vurdigi.dk/
Chaffey, D. (2015). Global social media research summary 2015 - Smart Insights Digital Marketing Advice. Retrieved October 21, 2015, from http://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-strategy/new-global-social-media-research/
Cheney, D. P. (1975). Hard tissue tumors of scleractinian corals. Advances in Experimental Medicine and Biology, 64, 77–87.
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments