I skal være færdige med kapitel 6 + 7 i denne uge. Jeg vil lave en række nedslag i bogen.
Dag 1
- Sæt jer i grupper og gennemgå kort siderne i kapitel 6. Er der noget, som overraskede jer, eller som I ikke helt forstod, så gennemgå det i fællesskab?
- Forklar sætning 4 vha. konstruktion i Geogebra.
- Find og forklar et bevis for Pythagoras’ sætning for hinanden.
“I en retvinklet trekant med siderne a, b og den længste c, er a2 + b2 = c2.”I kan fx kigge her:- www.cut-the-knot.org/pythagoras
- www.mathsisfun.com/geometry/pythagorean-theorem-proof
- jwilson.coe.uga.edu/EMT668/EMT668.Student.Folders/HeadAngela/essay1/Pythagorean.html
- www.maa.org/press/periodicals/convergence/mathematical-treasure-james-a-garfields-proof-of-the-pythagorean-theorem
- De 30 e-læringsmoduler fra Geogebra.dk på www.ggblær.dk.
- Gå på CFU og find steder grundbøgerne, hvor de arbejder med emnet beviser og i særdeleshed Pythagoras (opgave 2 s. 120).
- Find ud af, hvilke mål der kan anvendes fra FFM, som passer til emnet.
Dag 2
- Programmet kommer