Hej alle sammen.
Hermed programmet for uge 4. Vi arbejder hovedsageligt med kapitel 2 i denne uge.
Dag 1
- Grupper til praktik på Hunderupskolen?!
- Evaluering af modul 1.
- Ugens program
- Geogebratube og Geogebrabooks.
- Opgaver fra grundbogen Kapitel 2: Øvelserne 12-16 samt undersøgelse 3.
- Besøge CFU og finde opgaver.
- Finde færdigheds- og vidensmål. som omhandler stoffet i kapitel 2.
- Udvælg 2-3 opgaver, som du mener, kan bruges i forhold til de områder, som du har lært om i kapitel 2.
- Løs selv opgaverne i Geogebra og gør dig klar til at præsentere opgaverne.
- Modulprøve – feedback og dato for reeksamen.
Dag 2
- Praktikken: Hvem er tovholder i grupperne på praktikskolerne?
- Modulevaluering via Fronter (Først individuel + Fælles afsluttende evaluering og snak om rapporten)
- Undervejs i dag vil jeg gennemgå modulprøven med jer alle.
- Individuel øvelse:
- Besøge CFU.
- Find (evt. flere, hvis du blev “færdig” sidste gang) opgaver til opgaven (fra sidste gang), som passer til kapitel 2.
- Hvordan ville du kort overfor dine medstuderende
- præsentere området? (Altså, hvad handler kapitlet om? Hvad skal man lære?)
- præsentere målene for en eller flere af opgaverne? (FFM + Læringsmål, se på emu)
- præsentere opgaverne, som du har udvalgt?
- gøre opgaverne til en gruppeøvelse?
- lave en “aktiv” øvelse? (genstandsmæssig/kropslig præsentation),
- lave opgaven i Geogebra og
- lave en eller flere af opgaverne til eksperimenterende øvelser i Geogebra.
- Gruppeøvelse:
- Én efter én skal I nu for de andre medstuderende i grupperne
- overordnet præsentere området,
- præsentere målene (FFM + læringsmål, husk også matematiske kompetencer) for en eller flere af opgaverne,
- præsentere de opgaver, som I har udvalgt,
- lave en eller flere af opgaverne som en gruppeøvelse,
- lave en aktiv øvelse,
- lave opgaverne i Geogebra,
- drøfte og afprøve, hvorvidt man kan lave en eller flere af opgaverne til eksperimenterende øvelser i Geogebra.
- Afprøv opgaverne og snak om, hvor I tror, at elever vil
- blive udfordrede?
- blive motiverede?
- Én efter én skal I nu for de andre medstuderende i grupperne
- Arbejde med de resterende opgaver i bogens kapitel 2.
Hjælp
Øvelse 12
Skriv (2,3)
Skriv v=Vektor[ (4,4) ]
Skriv Parallelforskyd[ v, A ]
Skriv Parallelforskyd[ v + v +v, A ]
Skriv Parallelforskyd[6*v, A]
Se evt. løsning ggbm.at/UFtJDrpa.
Øvelse 13
Hint! Kig på x og y-koordinaterne for hver vektor.
Undersøgelse 3
Afprøv med funktionerne i inputfeltet:
A = (2,2)
Vektor[ <Punkt> ] (skriv fx Vektor[ (6,4)]
Parallelforskyd[ <Vektor>, <Start punkt> ] (skriv fx Parallelforskyd[6*u, A] eller Parallelforskyd[u+u, A]
Punkt[ <Punkt>, <Vektor> ] (Denne funktion afsætter et punkt for enden af vektoren)
Opgave 1
Opgave 2 (se ggbm.at/U3aGFtEN)
C. Skriv evt. i inputfeltet F=(x(B)*3,y(B)*3) og Parallelforskyd[f*3, O]
Den retlinjede bevægelse
Øvelse 14
Kig på figur 1 på side 37 (se den her ggbm.at/H4RgjZqk)
Punkt A = (-5,-2)
Vektoren = (3,4)
Efter 20 minutter er han nået ud af vektoren (3,4), dvs. nået ud til begyndelsespunktet plus af vektoren (3,4): , altså til (-5,-2) + .
Efter en halv time er han kommet til begyndelsespunktet plus det halve af vektoren (3,4):
, altså til (-5,-2) + .
Efter to timer er han kommet dobbelt så langt, altså begyndelsespunktet plus 2 gange vektoren (3,4): (2⋅3,2⋅4)=(6,8), altså til (-5,-2) + (6,8) = (1,6).
Generelt kan vi se, at til tiden t er han nået til begyndelsespunktet plus vektoren (3t, 4t), således at svar nr. 2 er det korrekte.
I Geogebra kan man afsætte vektoren først med Vektor [ (3,4) ] og derefter fx bruge Parallelforskyd[u*0.5 , A].
Jeg har også tegnet det i Geogebra her ggbm.at/G8WJqZKC.
I kan også bruge funktionen Kurve[-5+3*t, -2+4*t, t, 0, 3]
Øvelse 15
En behagelighed ved denne tur er at Ali kommer hjem igen, idet
P(0) = (-5 + 0, -2 – 0) = (-5,-2)
P(3) = (4 – 9, 10 – 12) = (-5,-2)
Altså er
P(0) = (-5 + 0, -2 – 0) = (4 – 9, 10 – 12) = P(3).
I kan tegne positionsfunktionerne P(t) vha. kurve-funktionen i Geogebra. Skriv :
- Kurve[-5+4*t, -2-t, t, 0,1]
- Kurve[-t, -8+5*t, t, 1,2]
- Kurve[4-3*t, 10-4*t, t, 2,3]
Se løsningen her ggbm.at/fzf8XuND.
Skal man afgøre, om han på noget tidspunkt går hurtigere end 5 km i timen, skal man se på koefficienterne til t på de to koordinater. I intervallet [1,2[ ser vi, at der står hhv. –t og 5t, hvilket betyder, at han på en time bevæger sig 1 km (tilbage) i x-aksens retning og 5 km opad i y-aksens retning, hvilket klart sammenlagt giver mere end 5 km – dog ikke 6, idet han jo bevæger sig direkte og ruten beregnes ved Pythagoras’ sætning til .
Øvelse 16
I denne opgave er der flere løsningsmuligheder, da I i øvelse 11 selv kan indtegne jeres egne vektorer fra A til B.
Se en mulig løsning af øvelse 11 her: ggbm.at/GVfAYA4x.
I mit tilfælde er løsningen fx.
A=(-11,1)
P(t) = (-11 + 7 * t, 1 – 4 * t) for t i intervallet [0,1[ se fx kurve[-11 + 7*t, 1 – 4*t,t,0,1].
P(t) = (-10 + 6 * t, -14 + 11 * t) for t i intervallet [1,2[ se fx Kurve[-10 + 6*t, -14 + 11*t, t, 1, 2]
P(t) = (-12 + 7 * t, 8) for t i intervallet [2,3] se fx Kurve[-12 + 7*t, 8 , t, 2, 3]
Se linket her: ggbm.at/HMDztzcY