Geometri – Uge 8 – Februar – Dag 1 og 2 – Praktikworkshop

Det giver ikke mening at starte på et nyt emne i bogen. Derfor får I i denne uge tid til at forberede jer på praktikken, give feedback til hinanden og derigennem få del i hinandens viden.

Jeg laver samtidig med jeres arbejde tilbagemelding/feedback på jeres videoopgave vedr. de 3 geometriske beviser.

 

Dag 1

Forbered at skulle fremlægge jeres undervisningsforløb eller en del af jeres undervisningsforløb for de andre.

I skal kunne beskrive,

  • kompetencemål – både matematiske kompetencer og stofområderne,
  • færdigheds- og vidensmål, faser
  • læringsmål,
  • hjælpemidler (it, konkrete materialer m.m.)
  • aktiviteterne,
    • hvad forventer I, eleverne skal lære af opgaverne/aktiviteterne?
    • hvilket paradigme?
    • hvilke repræsentationer?
  • evaluering – formativ (undervejs og med fremadrettet sigte) eller summativ (til slut og afsluttende)

I skal kunne holde en workshop på 20-25 minutter omkring det næste gang.

Dag 2

Her skal I fremlægge jeres arbejde og undervisningsforløb/del af jeres undervisningsforløb. I skal fordele opgaverne i jeres gruppe, så alle har en opgave.

Jeg ser gerne, at I indleder med at forklare de besøgende,

  • hvad de OVERORDNET skal lære og gøre i hele forløbet.

Derefter giver I dem en eller flere øvelser, som de skal afprøve og I forklarer dem ,

  • hvad de I EN GIVEN ØVELSE skal lære og gøre.
  • paradigme,
  • repræsentationer,
  • færdigheds- og vidensmål,
  • læringsmål,
  • hjælpemidler (it, konkrete materialer m.m.),

I lader dem afprøve aktiviteterne/opgaverne.

Afsluttende kan I komme med jeres bud på, hvordan I tænker evaluering, hvilke udfordringer I forventer at støde ind i undervejs,

 

De andre af jer, som er besøgende i workshoppen, skal undervejs og til slut

  • spørge ind til ting, som de finder interessant,
  • spørge ind til ting, som de ikke forstår eller som fremstår utydeligt for dem,
  • komme med idéer til, hvordan øvelserne evt. kan blive endnu bedre,
  • evt. anvende de spørgsmål, som står nedenfor.

 


Spørgsmål – De besøgende

Forær en værdifuld feedback, når I går rundt og ser de andres produkt(er), analyse og forløb.

IDENTIFICER DET VÆRDIFULDE

  • Jeg bliver særlig optaget af …. fordi
  • Det virker stærkt at …. fordi
  • Det lyder vildt spændende med det, du siger …. fordi
  • Jeg bliver inspireret af den idé med … fordi
  • …. fordi den betydning, jeg tror, det vil have for elevernes læring er ….

INSPIRER TIL NYE MULIGHEDER

  • Gad vide, hvad der vil ske, hvis …
  • Det kunne være interessant at afprøve ….
  • Jeg er nysgerrig på at høre mere om ….
  • Jeg har gode erfaringer med …. vil det kunne bruges her?
  • Jeg får en god idé til ….

 

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments