Det giver ikke mening at starte på et nyt emne i bogen. Derfor får I i denne uge tid til at forberede jer på praktikken, give feedback til hinanden og derigennem få del i hinandens viden.
Jeg laver samtidig med jeres arbejde tilbagemelding/feedback på jeres videoopgave vedr. de 3 geometriske beviser.
Dag 1
Forbered at skulle fremlægge jeres undervisningsforløb eller en del af jeres undervisningsforløb for de andre.
I skal kunne beskrive,
- kompetencemål – både matematiske kompetencer og stofområderne,
- færdigheds- og vidensmål, faser
- læringsmål,
- hjælpemidler (it, konkrete materialer m.m.)
- aktiviteterne,
- hvad forventer I, eleverne skal lære af opgaverne/aktiviteterne?
- hvilket paradigme?
- hvilke repræsentationer?
- evaluering – formativ (undervejs og med fremadrettet sigte) eller summativ (til slut og afsluttende)
I skal kunne holde en workshop på 20-25 minutter omkring det næste gang.
Dag 2
Her skal I fremlægge jeres arbejde og undervisningsforløb/del af jeres undervisningsforløb. I skal fordele opgaverne i jeres gruppe, så alle har en opgave.
Jeg ser gerne, at I indleder med at forklare de besøgende,
- hvad de OVERORDNET skal lære og gøre i hele forløbet.
Derefter giver I dem en eller flere øvelser, som de skal afprøve og I forklarer dem ,
- hvad de I EN GIVEN ØVELSE skal lære og gøre.
- paradigme,
- repræsentationer,
- færdigheds- og vidensmål,
- læringsmål,
- hjælpemidler (it, konkrete materialer m.m.),
I lader dem afprøve aktiviteterne/opgaverne.
Afsluttende kan I komme med jeres bud på, hvordan I tænker evaluering, hvilke udfordringer I forventer at støde ind i undervejs,
De andre af jer, som er besøgende i workshoppen, skal undervejs og til slut
- spørge ind til ting, som de finder interessant,
- spørge ind til ting, som de ikke forstår eller som fremstår utydeligt for dem,
- komme med idéer til, hvordan øvelserne evt. kan blive endnu bedre,
- evt. anvende de spørgsmål, som står nedenfor.
Spørgsmål – De besøgende
Forær en værdifuld feedback, når I går rundt og ser de andres produkt(er), analyse og forløb.
IDENTIFICER DET VÆRDIFULDE
- Jeg bliver særlig optaget af …. fordi
- Det virker stærkt at …. fordi
- Det lyder vildt spændende med det, du siger …. fordi
- Jeg bliver inspireret af den idé med … fordi
- …. fordi den betydning, jeg tror, det vil have for elevernes læring er ….
INSPIRER TIL NYE MULIGHEDER
- Gad vide, hvad der vil ske, hvis …
- Det kunne være interessant at afprøve ….
- Jeg er nysgerrig på at høre mere om ….
- Jeg har gode erfaringer med …. vil det kunne bruges her?
- Jeg får en god idé til ….