Læremiddelanalyse – Analyse af lærebog

Tilbage til læremiddelanalysen

Inden I går i gang med at analysere et udklip fra bogsystemet Kolorit, så skal I forberede jer ved at læse nedenstående tekster.

Tekster

  1. Fælles Mål og Midler .
  2. Analysemodellen fra punkt 3.3 i vejledningen til Forenklede Fælles Mål.
  3. Komparativ undersøgelse af to lærebogssystemer i matematik .
  4. Vurdering af læremidler i matematik .

Opgave

Jeres opgave er at analysere et udklip fra bogsystemet Kolorit 5 :

  1. I skal argumentere for, hvilke ydre repræsentationsformer I kan finde i udklippet, og hvordan disse støtter elevernes arbejde med brøkbegrebet.
  2. I skal analysere læremidlet ud fra de to kategorier “målperspektiv” og “læringsperspektiv” fra vejledningen til Forenklede Fælles Mål.

I kan evt. finde hjælp i denne pdf af Thomas Illum  omkring læremiddeltjek.

 

 

Litteratur

Hansen, T. I., Hjelmborg, M., & Brodersen, P. (2015). Timeglas eller værksted – Komparativ undersøgelse af to lærebogssystemer i matematik. MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, 0(2). Retrieved from https://tidsskrift.dk/index.php/mona/article/view/71102
Freil, O., & Kaas, T. (2007). Kolorit: matematik for femte klasse : grundbog. Kbh.: Gyldendal.
Illum Hansen, T., & Skovmand, K. (2011). Fælles mål og midler: læremidler og læreplaner i teori og praksis. Århus: Klim.
Hjelmborg, M. D. (2013). Vurdering af lærermidler i matematik. In Håndbog om matematik i grundskolen: læring, undervisning og vejledning (pp. 380–389). Dansk Psykologisk Forlag.
laeremiddeltjek.dk. (2012). laeremiddeltjek.dk. Retrieved February 26, 2016, from http://laeremiddeltjek.dk/Info.aspx