M1-NET E17 – Uge 40 – Kapitel 1

Hermed følger programmet for uge 37. Vi arbejder hovedsageligt med Kapitel 1 i denne uge.

Program

  1. Kort præsentation af indhold, spørgsmål, gruppearbejde, pause, opsamling, næste gang
  2. Hver gruppe præsenterer for 2 stykker for alle, hvor de viser, hvordan de omregner mellem baser
    1. base 10 til base 5
    2. base 10 til base 5
  3. Grubleren – subtraktionsalgoritme

 

Hjælp til opgaverne

Kapitel 1 – Genoplev kampen med at forstå positionssystemet

Algoritmer: de 4 regningsarter udført efter beskrevne metoder

Positionssystem: Et 10-talsystem.

Fordelen ved positionssystemer er, at det er let at lave symboler for titalspotenser og derved gøre systemet mere overskueligt.

Også regnealgoritmer er en styrke ved positionssystemet. Har regneren forstået princippet med 1´ere, 10´ere etc. kan regneren også regne med meget større tal. (fx 43+65= 40+60  er lig 100 og 3+5 er lig 8. I alt=108).

Konstruér selv et par regnestykker med addition og subtraktion, som lægger op til en strategi i stil med ovenstående eksempel.

Øvelse  1 – ALFABETALAND

Hvad nu, hvis vi talte således:

alfa, beta, gamma, delta, alfem,

alfemalfa, alfembeta, alfemgamma, alfemdelta, betem,

betemalfa, betembeta, betemgamma, betemdelta, gammem …

gammemalfa, gammembeta, gammemgamma, gammemdelta, deltem …

Øvelse

Lav punkterne i øvelse 1 .

Diskutér

Hvad kan I gøre for at imødekomme de udfordringer, som I måske/sandsynligvis er stødt på i jeres arbejde med alfabetasystemet?

Hvordan vil I praktisk tage hånd om det?

Gode værktøjer

Der findes en række fysiske materialer, som man bl.a. kan arbejde med (på skolerne blot i titalsssystemet). Dem kan man præsentere eleverne for.

Der findes også en række online værktøjer. De virker desværre kun i Safari og i Firefox.

nlvm.usu.edu/en/nav/frames_asid_152_g_2_t_1.html

nlvm.usu.edu/en/nav/frames_asid_154_g_2_t_1.html

nlvm.usu.edu/en/nav/frames_asid_155_g_2_t_1.html

Der kan findes flere på nlvm.usu.edu/en/nav/grade_g_2.html

Øvelse 2 – Oversæt fra totalssystemet til titalssystemet

Det binære talsystem – potens

7 6 5 4 3 2 1 0
128 64 32 16 8 4 2 1

I det binære system læser du fra højre mod venstre. Dvs. hvis du skal skrive 10X så er det i binære tal 1010II, eller 14X så er det 1110II, 15X er 1111II. Det næste tal svarer altid til det dobbelte af det førnævnte tal. Dvs. det første er enere, toere, firere, ottere osv. Et 1-tal betyder, at tallet skal tælles med, mens et 0 betyder, at det ikke skal. Man omregner det binære tal til et decimaltal ved at lægge værdien af de repræsenterede tal sammen. Dvs. at 2X skrives således: 0010II, mens 7X skrives således: 0111II.

Forklaring. I bogen  gives et eksempel, hvor man viser 8 ledninger. Blot for at gøre det helt klart, så er det ikke angivet i 8’ne potens, men i 7’ne potens ved den 8’ne ledning. Tænkte, at det måske kunne forvirre.

Øvelse 3 – Omskriv fra de forskellige baser

Base X – Potenser

Først lige et overblik over det, som du sikker allerede ved om titalssystemet, men sikkert har automatiseret. Det kan måske hjælpe, at huske på, at 10 talssystemet jo er sat i et system af 10 i potens. Fra højre mod venstre er det således 100 = 1, 101 = 10, 102=100 osv. På 1’ernes plads skriver man så, hvor mange 1’ere der er og fortsætter på 10’ernes plads osv. 140 er således 1*102 + 4*101 + 0*100.

På samme måde er de andre talsystemer sat op i et system af grundtallet i potens.

6 5 4 3 2 1 0
1000000 100000 10000 1000 100 10 1
Base V

Herunder giver jeg et eksempel på, hvordan man kan gå fra base X til base V. Bemærk, at man først skal bestemme den største femmerpotens, der kan hentes ud af 9823. Først har jeg angivet de relevante potenser af 5 i base V. Derefter udregning.

Base V – Potenser
6 5 4 3 2 1 0
15625 3125 625 125 25 5 1
Udregning

Den største potens, som ikke går over er tallet 9823x er 55 = 3125.

Rest (i base X) Potens (i base X) Ciffer/kvotient Forbrug
9823 3125 3 9375
448 625 0 0
448 125 3 375
73 25 2 50
23 5 4 20
3 1 3 3
0
Svar: 303243V
Ekstra opgaver

Dobbeltklik i parenteserne for at se løsningen, når du har omregnet.

  1. Skriv 1234i base V.  Løsning ( 14414V)
  2. Skriv 500i base V.  Løsning (4000V)
  3. Skriv 7564i base VII.   Løsning (31024VII)
  4. Skriv 464VII i base II.   Løsning (11110010II)

Øvelse 4 – Baser med grundtal større end 10.

Hex-systemet/16-talssystemet

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C D E F 10

 

Potens

6 5 4 3 2 1 0
16777216 1048576 65536 4096 256 16 1

At ABE+BAD>FED kan ses vha. nedenstående regnestykke, som kan ses ved at markere tabellen med musen.

1 1 1
A B E
+ B A D
1 6 6 B

 

Opgave

Omskriv løsningen og FED til base X.

 

Øvelser

Derefter arbejder I videre med øvelserne “0101II-1101II“.

Forklaring

Øvelse 5 – Opstil den lille tabel for addition i femtalssystemet. (Markér tabellen for at se løsningen)

Se evt. videohjælpen længere ned på siden her.

+ 0 1 2 3 4
0 0 1 2 3 4
1 1 2 3 4 10
2 2 3 4 10 11
3 3 4 10 11 12
4 4 10 11 12 13

Det kan være en rigtig god ting at kunne lære sig den lille tabel i talssystemet, hvilket kan ses i nedenstående eksempel.

Lad os sige, at de to tal 243V og 124V skal adderes.

Enerne:                 3V + 4V giver 12V, hvilket kan ses i tabellen ovenfor.
Femerne:              4V + 2V giver 11V.
Femogtyverne:    2V + 1V giver 3V.

Derefter kan man begynde at “flytte” værdierne.

Enerne:                 12V, er 2 enere og 1 femmer. “Femmeren” sender vi videre til næste position.
Femerne:              11V + 1 femmer er  2 femmere og 1 femogtyver. “Femogtyveren” sender vi videre til næste position.
Femogtyverne:    3+ 1 femogtyver er 4 femogtyvere.

Svaret på, hvad 243V + 124V er altså 422V.

Øvelse 6 – Udregn vha. tabellen

Øvelse 7 – Beregn multiplikationsstykker

Hent evt. hjælp her.

Øvelse 8 – Opstil den lille multiplikationstabel for femtalssystemet (Markér tabellen for at se løsningen)

x 1 2 3 4
1 1 2 3 4
2 2 4 11 13
3 3 11 14 22
4 4 13 22 31

Øvelse 9 – Multiplikation og om at udfolde regnestykket

Hint! Man gør et tal 10x gange større i ved at gange det med 20v.

Øvelse 10 – Forklar, hvordan man ganger to tal i femtalssystemet.

Øvelse 11 – Divisionstykker i femtalssystemet.

1102: 4v = 123v (Hint 4v, 13v, 22v, 31v …)
2321: 12= 143v  (Hint 12v, 24v, 41v, 103v …)
114042v : 324v = 143v (Hint 324, …)

Lav lignende opgaver til hinanden i gruppen.

Øvelse 12 – Kan man let se om 2 og 5 går op?

ikke med 2, men med 5.

Øvelse 13 – Den lille additions- og multiplikationstabel i totalsystemet.

 

Hjælp

www.cleavebooks.co.uk/scol/calnumba.htm

www.kaagaard.dk/service/convert.htm

 

 

Videohjælp

Addition i 5 talssystemet

Positionssystemer og omregning fra base 5 til 10

 

 

Litteratur

Aarhus Universitet. (2016, August). Deltagerobservation. Retrieved October 9, 2016, from http://metodeguiden.au.dk/deltagerobservation/
Aalborg Kommune. (2014). Læringssamtaler – kilden til øget læring og trivsel. Retrieved from http://www.aalborg.dk/usercontrols/AalborgKommune/Referater/Pdf.aspx?pdfnavn=18187138.PDF&type=bilag&pdfid=27825
Aalborg Kommune. (2015). Noget At Have Det I Noget at have det i. Retrieved May 29, 2016, from http://www.nogetathavedeti.dk/
Madsen, A. E. (2016, May 2). Implementering af læringsplatform 2015/2016. Retrieved May 29, 2016, from https://prezi.com/jt3rokf8qt3v/implementering-af-lringsplatform-20152016/
Alexander Jonassen Journalist. (n.d.). Hver sjette nyuddannet lærer dropper folkeskolen inden for det første år. Retrieved January 26, 2017, from http://politiken.dk/indland/uddannelse/article5632312.ece
Allison, T. B., Shipp, J. C., Bruttig, S. P., & Eliot, R. S. (1975). Reduced myocardial ATP and creatine phosphate in diabetes: role of 2,3-diphosphoglycerate. Recent Advances in Studies on Cardiac Structure and Metabolism, 7, 193–197.
Ambeck, K. D., & Beyer, P. (2002). Veje til fornyelsen: Business Process Reenginering. Frederiksberg; [Kbh.]: Samfundslitteratur ; [eksp. DBK].
Andersen, M. (2002). Modellerne virker ikke altid. Motor, 2002(5), 1.
Andersen, M.W., Gormsen, S., Haase, K., Hagbo, C., Høegh, J., Larsen, S. G., … Sørensen, T. B. (2003). Undervisning af tosprogede elever i matematik (p. 63). København: CVU København & Nordsjælland og Københavns Kommune.
Anderson, T. (2008). Towards a theory of online learning. Theory and Practice of Online Learning, 2, 15–44.
Anderson, T. (Ed.). (2008). The theory and practice of online learning (2nd ed). Edmonton: AU Press.
Anderson, T., & Elloumi, F. (2004). Theory and practice of online learning. Athabasca, Alta.: Athabasca University.
Andreasen, L. B., & Nielsen, J. L. (2013). Dimensions of problem based learning – dialogue and online collaboration in projects. Journal of Problem Based Learning in Higher Education; Vol 1, No 1 (2013). Retrieved from http://amalthea.aub.aau.dk/index.php/pbl/article/view/283
Andrews, R., & Haythornthwaite, C. A. (Eds.). (2007). The Sage handbook of e-learning research (1st ed). Los Angeles: Sage Publications. Retrieved from http://methods.sagepub.com.zorac.aub.aau.dk/book/the-sage-handbook-of-e-learning-research
Carvin, A. (n.d.). Timeline: The Life of the Blog. Retrieved October 20, 2015, from http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=17421022
Arnheim, R. (1969). Visual thinking (Nachdr.). Berkeley: Univ. of California Press.
Barthes, R. (1996). Det lyse kammer: bemærkninger om fotografiet. Kbh.: Politisk Revy.
Begole, J., & SIGCHI (Group : U.S.) (Eds.). (2007). CHI 2007: reach beyond: conference proceedings: Conference on Human Factors in Computing Systems, San Jose, California, USA, April 28-May 3, 2007. New York, N.Y: Association for Computing Machinery.
Behrens, T. S., & Hansen, L. M. (2014). Anvendelse af screencasting i et didaktisk perspektiv (p. 41). Retrieved from https://ucc.dk/sites/default/files/screencasting.pdf
Bertelsen, O. W., Bødker, S., Kuutti, K., NordiCHI, & Association for Computing Machinery (Eds.). (2002). NordiCHI 2002: proceedings of the Second Nordic Conference on Human-Computer Interaction, October 19 - 23, 2002, Aarhus, Denmark ; tradition and transcendence. New York, NY: Association for Computing Machinery.
Biegeleisen, J. I. (1995). Classic type faces and how to use them: including 91 complete fonts. New York: Dover Publications.
Birch Andreasen, L., Meyer, B., & Rattleff, P. (2008). Digitale medier og didaktisk design: brug, erfaringer og forskning. Kbh.: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag : kan købes ved henvendelse til: Danmarks Pædagogiske Bibliotek.
Blomberg, J., Burrell, M., & Guest, G. (2003). The Human-computer Interaction Handbook. In J. A. Jacko & A. Sears (Eds.) (pp. 964–986). Hillsdale, NJ, USA: L. Erlbaum Associates Inc. Retrieved from http://dl.acm.org/citation.cfm?id=772072.772133
Blomberg, J., Giacomi, J., Mosher, A., & Swenton-wall, P. (1993). Ethnographic field methods and their relation to design. In Participatory design: principles and practices (pp. 123–155). Hillsdale, N.J: L. Erlbaum Associates.
Blomhøj, M. (2003). Modellering som undervisningsform. In O. Skovsmose & M. Blomhøj (Eds.), Kan det virkelig passe? L&R Uddannelse.
Blomhøj, M. (2005). Matematisk modellering som didaktisk teori. Fagdidaktik - Mellem Fag Og Didaktik, 13–32.
Blomhøj, M. (1993). Modellerings betydning for tilegnelsen af matematiske begreber. Nordisk Matematikdidaktik, 1993(1), 11.
Blomhøj, M., & Skånstrøm, M. (2006). Matematik Morgener - matematisk modellering i praksis. In O. Skovsmose & M. Blomhøj (Eds.), Kunne det tænkes? (1., pp. 7–23). Malling Beck.
Bo Heimann, & Jan Lind-Hansen. (2013, September 6). Lær at bruge U’et rigtigt. Retrieved December 18, 2015, from http://www.lederweb.dk/strategi/organisationsudvikling/artikel/106045/uet-kraver-sin-leder
Bo Pedersen. (n.d.). Fælles Mål i folkeskolen. In KvaN 72 - Målet med Fællesmål (Vol. 2005, pp. 17–26). KvaN.
Steffensen, B. (2010). Fagdidaktisk kompetence: kapitel 1 i Fælles Mål i folkeskolen. Place of publication not identified: Samfundslitteratur.
Bodily, K. C., Mowlem, A., & Hoffman, J. E. (1976). Multiple gastric polyps and parathyroid adenomas. Report of two cases. American Journal of Surgery, 132(1), 118–120.
Boehner, K., Vertesi, J., Sengers, P., & Dourish, P. (2007). How HCI interprets the probes (p. 1077). ACM Press. https://doi.org/10.1145/1240624.1240789
Kvan. (2007). Motivation - Kvan 78 (1st ed., Vol. 2007). Kvan.
Bråten, I. (2010). Vygotsky i pædagogikken. Frydenlund : [sælges på internettet].
Brinkmann, S. (2007). Motivation gennem handling og gøremål - et pragmatisk perspektiv. Kvan - et Tidsskrift for Læreruddannelsen Og Folkeskolen, 26(78), 91–101.
Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (2015). Kvalitative metoder: en grundbog (2nd ed.). Kbh.: Hans Reitzel.
Bruner, J. S. (2003). Making stories: law, literature, life (1. Harvard Univ. Press paperback ed). Cambridge, Mass.: Harvard Univ. Press.
Bruner, J. S. (1991). The Narrative Construction of Reality. Critical Inquiry, 18(1), 1–21. https://doi.org/10.1086/448619
Bundgaard, C. (2001, April 17). Den usynlige skrift. Politiken, p. 7.
Bundsgaard, J. (2013). Redaktionen - it-støttet udfordringsdifferentiering. In Undervisningsdifferentiering og teknologi (pp. 22–38). Aarhus: Kvan.
Bundsgaard, J., Illum Hansen, T., & Brahe-Orlandi, R. (2016). It-didaktik i teori og praksis: elevpositioner og digitale kompetencer i et dannelsesperspektiv. Frederikshavn: Dafolo.
Canger, T., & Kaas, L. A. (2016). Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde. Kbh.: Hans Reitzel.
Canger, T., & Kaas, L. A. (2016). Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde. Kbh.: Hans Reitzel.
Canger, T., & Kaas, L. A. (2016). Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde. Kbh.: Hans Reitzel.
Jessen, C. (2008). Læringsspil og leg. In Digitale medier og didaktisk design: brug, erfaringer og forskning. Kbh.: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.
Center for History and New Media. (n.d.). Hurtig Start Guide. Retrieved from http://zotero.org/support/quick_start_guide
CFU Danmark. (2014). Vurdigi - Værktøj til vurdering af digitale læremidler. Retrieved October 14, 2016, from http://vurdigi.dk/
Chaffey, D. (2015). Global social media research summary 2015 - Smart Insights Digital Marketing Advice. Retrieved October 21, 2015, from http://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-strategy/new-global-social-media-research/
Cheney, D. P. (1975). Hard tissue tumors of scleractinian corals. Advances in Experimental Medicine and Biology, 64, 77–87.

 

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments