M3-1E17 – Program 2017 – Uge 37 – Dag 1

Hermed følger programmet for første gang på modul 3, som omhandler Evaluering, funktioner og modeller. Vi skal indledningsvis lære hinanden bedre at kende, og derfor laver vi et par aktiviteter. I den første tid skal jeg også lære jer bedre at kende rent fagligt, så der vil jeg bl.a. spørge ind til, hvor I er udfordrede. Det kan være, at I har nogle punkter, som I gerne vil have gennemgået/forklaret.

Program

Program – Detaljeret

Fælles præsentation af programmet, hinanden og mig (15-20 min.)

Et overordnet program for modul 3 kan I finde på snurl.dk/mau3-3.

Aktivitet – Navnerunde i matematik (15-20 min.)

  1. Sig jeres fornavn først, hver gang I snakker med hinanden.
  2. Del jer ligeligt i 4 tilfældige grupper.
    1. Snak med hinanden (husk hele fornavnet) og stil jer op på en række
      1. Sortér rækken alfabetisk efter fornavn. I må kun rykke en person ad gangen.
    2. Stil jer op på en ny række.
      1. Sortér rækken efter, hvor mange bogstaver der er i jeres fornavn. I må kun rykke en person ad gangen.
      2. Hvad er summen af jeres fornavnes antal bogstaver?
      3. Hvad er tværsummen af summen af jeres fornavne?
  3. Del jer ligeligt i 4 nye tilfældige grupper.
    1. I skal sige jeres navn og hilse på hinanden med et håndtryk.
      1. Hvor mange håndtryk er der givet, når I alle har hilst på hinanden med et håndtryk?
      2. Hvordan kan I beskrive sammenhængen mellem antal personer og antal håndtryk?
        Vi skal hilse på en mindre, end antallet vi er i gruppen. Hvis der er fem personer. Altså hver af de fem personer hilser på fire andre. Men hvert håndtryk ”tæller dobbelt”, så vi skal dividere med 2.(Markér teksten ovenfor)
  4. Evt. del jer ligeligt i 2 tilfældige grupper igen.
    • Nu skal I lægge både fornavn og efternavn sammen.
      • Hvor mange har et antal bogstaver, hvor
        • 2 går op?
        • 3 går op?
        • 4 går op?
        • 5 går op?
        • 6 går op?
        • kun 1 og tallet selv går op i?

Aben er ond (20-25 min.)

Følgende filmklip er taget fra filmen Det forsømte forår .

Filmen ses i lokalet og efterfølgende diskuteres øvelsen herunder.

Aktivitet

Hvorfor vil du være matematiklærer, og hvilken matematiklærer ønsker du at være? Snak med din sidemand om det og kom gerne ind på situationer, som har haft betydning for dine valg ovenfor.

Undervisning

Hvor er I udfordrede? Hvilke ønsker har I?

 

Hvad skal vi igennem?

  • Modulbeskrivelsen
  • Bogen
  • Litteratur
  • Dagens læringsmål, FFM
  • De studerendes tid
  • Opgaver – modellering, funktioner, didaktisk

Forenklede Fælles Mål

Evt. en kort gennemgang af de Forenklede Fælles Mål (FFM), som I finder på ffm.emu.dk.

Modelleringsopgave

Overhalingen

I sættes i tremandsgrupper. Efter noget tid, så rejser 2 i gruppen sig og går hver over i en anden gruppe. I 2 minutter hører de, hvad en anden gruppe har fundet ud af. Derefter rejser de sig og går over i en ny gruppe i 2 minutter. De må begge gange gerne spørge ind og/eller diskutere løsningsforslag. Til sidst går de tilbage til deres egen gruppe igen. Her fortæller de, hvad de har hørt af forslag m.m.

Besvarelser her

snurl.dk/e17m3overhaling

 

 

Andre

uvm.dk/fp

uvm.dk/folkeskolen/folkeskolens-proever/forberedelse/eksempelproever

www.emu.dk/modul/modellering-design-en-liter

Pernille Pinds opgaver 

M1-1E17 – Med fire tre-taller …

Litteratur

Uge 11 - Google Drev. (n.d.). Retrieved March 13, 2019, from https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1nzgzrbGtcebVtV3FcRPZ7EsTbp9RdbRq
Pind, P. (2018, September 18). “Det gør mig trist at se børn spilde deres tid” – Blivklog. Retrieved March 7, 2019, from http://www.blivklog.dk/det-gor-mig-trist-at-se-born-spilde-deres-tid/
Hansen, T. I. (2016). Om digital dannelse og digitale kompetencer. In It-didaktik i teori og praksis (1.). Danmark: Dafolo.
Bundsgaard, J., Illum Hansen, T., & Brahe-Orlandi, R. (2016). It-didaktik i teori og praksis: elevpositioner og digitale kompetencer i et dannelsesperspektiv. Frederikshavn: Dafolo.
Skott, J., Hansen, H. C., & Jess, K. (2012). Matematik for lærerstuderende: my : elever med særlige behov. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Skott, J., Skott, C. K., Jess, K., & Hansen, H. C. (2018). Matematik for lærerstuderende: delta 2.0 : fagdidaktik, 1.-10. klasse (2nd ed.). Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Andersen, M.W., Gormsen, S., Haase, K., Hagbo, C., Høegh, J., Larsen, S. G., … Sørensen, T. B. (2003). Undervisning af tosprogede elever i matematik (p. 63). København: CVU København & Nordsjælland og Københavns Kommune.
Helmke, A., & Rasmussen, J. (2013). Undervisningskvalitet og lærerprofessionalitet: diagnosticering, evaluering og udvikling af undervisningen. Frederikshavn: Dafolo.
(N.d.).
Trier, M. B. (2018, January 17). Foråret 18: Hver tredje lærer har ikke oplevet lockouten - Folkeskolen.dk. Retrieved January 17, 2018, from https://www.folkeskolen.dk/623651/foraaret-18-hver-tredje-laerer-har-ikke-oplevet-lockouten
Jensen, E., Løw, O., & Alenkær, R. (2013). Klasseledelse: nye forståelser og handlemuligheder. Kbh.: Akademisk Forlag.
Skott, J., Hansen, H. C., & Jess, K. (2008). Matematik for lærerstuderende: delta : fagdidaktik (Epsilon). Frederiksberg.
Andersen, M. (2002). Modellerne virker ikke altid. Motor, 2002(5), 1.
Blomhøj, M. (1993). Modellerings betydning for tilegnelsen af matematiske begreber. Nordisk Matematikdidaktik, 1993(1), 11.
Blomhøj, M., & Skånstrøm, M. (2006). Matematik Morgener - matematisk modellering i praksis. In O. Skovsmose & M. Blomhøj (Eds.), Kunne det tænkes? (1., pp. 7–23). Malling Beck.
Niss, M., Højgaard Jensen, T., Undervisningsministeriet, Uddannelsesstyrelsen, & Undervisningsministeriet. (2002). Kompetencer og matematiklæring: ideer og inspiration til udvikling af matematikundervisning i Danmark. Kbh.: Undervisningsministeriet : Bestilles ... hos: Undervisningsministeriets forlag.
Kousuke Shimoda (@koske_shimo) • Instagram-billeder og -videoer. (2015, December). Retrieved September 18, 2017, from https://www.instagram.com/koske_shimo/
UVM. (2014). Relationsmodellen: Fire dimensioner af arbejdet med læringsmål | EMU Danmarks læringsportal. Retrieved September 18, 2017, from http://www.emu.dk/modul/relationsmodellen-fire-dimensioner-af-arbejdet-med-l%C3%A6ringsm%C3%A5l
MBUL, & STUK. (2016, January). Matematik - Fælles Mål, læseplan og vejledning | EMU Danmarks læringsportal. Retrieved September 18, 2017, from http://www.emu.dk/modul/matematik-m%C3%A5l-l%C3%A6seplan-og-vejledning
UVM. (2014). Matematik | EMU Danmarks læringsportal. Retrieved September 18, 2017, from http://www.emu.dk/omraade/gsk-l%C3%A6rer/ffm/matematik
UVM. (2014). Vejledning for faget matematik | EMU Danmarks læringsportal. Retrieved September 18, 2017, from http://www.emu.dk/modul/vejledning-faget-matematik
UVM. (2011). Prøvesæt fra tidligere afholdte prøver. Retrieved September 18, 2017, from https://uvm.dk:443/folkeskolen/folkeskolens-proever/forberedelse/tidligere-opgavesaet
UVM. (n.d.). Folkeskolens prøver. Retrieved September 18, 2017, from https://uvm.dk/fp
UVM. (2012). Eksempelprøver til brug for undervisningen. Retrieved September 18, 2017, from https://uvm.dk:443/folkeskolen/folkeskolens-proever/forberedelse/eksempelproever
www.cepos.dk, C.-. (2015, December 6). Undervisningseffekten. Retrieved September 18, 2017, from https://cepos.dk/publikationer-projekter/undervisningseffekten
Blomhøj, M. (2005). Matematisk modellering som didaktisk teori. Fagdidaktik - Mellem Fag Og Didaktik, 13–32.
Blomhøj, M. (2003). Modellering som undervisningsform. In O. Skovsmose & M. Blomhøj (Eds.), Kan det virkelig passe? L&R Uddannelse.
University College Lillebaelt. (2017). Studieordning - Jelling. Retrieved August 28, 2017, from http://stud.ucl.dk/laerer-jelling/studieordning/
Bo Pedersen. (n.d.). Fælles Mål i folkeskolen. In KvaN 72 - Målet med Fællesmål (Vol. 2005, pp. 17–26). KvaN.
Rasmussen, M. D. (n.d.). Fagdidaktisk udvikling gennem lektionsstudier. In KvaN 103 - Empiri (Vol. 2015, pp. 51–61). KvaN.
Hedegaard-Sørensen, L. (n.d.). Praksisfortællinger og lektionsbeskrivelser. In KvaN 103 - Empiri (Vol. 2015, pp. 39–50). KvaN.
Empiri - KvaN 103. (2015). KvaN : [sælges på internettet.
Canger, T., & Kaas, L. A. (2016). Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde. Kbh.: Hans Reitzel.
Steffensen, B. (2010). Fagdidaktisk kompetence: kapitel 1 i Fælles Mål i folkeskolen. Place of publication not identified: Samfundslitteratur.
Kruuse, E. (2008). Kvalitative forskningsmetoder i psykologi og beslægtede fag. Virum: Dansk psykologisk Forlag.
Skafte-Holm, C., & Dansklærerforeningen. (2009). At skrive i og om praksis. Frederiksberg: Dansklærerforeningen.
Pedersen, C. (2013, August 26). Situationsbeskrivelser som garant for saglighed. Retrieved August 28, 2017, from http://omsigt.dk/situationsbeskrivelser-som-garant-for-saglighed/
Jensen, E. (2015). Didaktik - Praktikbog 1. Kbh.: Akademisk Forlag.
Munkvad [Karen Munkvad], K. (2015). Knud Illeris d. 24.3.15 [Video file]. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=FNjo96vleGU
Munkvad, K. (2015, March 24). Knud Illeris d. 24.3.15. Retrieved May 27, 2017, from https://www.youtube.com/watch?v=FNjo96vleGU
Stefanie. (2011, October 27). APA Style Blog: How to Create a Reference for a YouTube Video [Blog]. Retrieved May 27, 2017, from http://blog.apastyle.org/apastyle/2011/10/how-to-create-a-reference-for-a-youtube-video.html
Lee, C. (2014, January 17). APA Style Blog: Timestamps for Audiovisual Materials in APA Style [Blog]. Retrieved May 27, 2017, from http://blog.apastyle.org/apastyle/2014/01/timestamps-for-audiovisual-materials-in-apa-style.html
Christensen, T. G., & Møller, S. J. (2017). 11. Mikroafprøvning 2 - Feedback. Odense. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=nCGN9pn7uTA&list=PLWloUHGI70WPjzMdfDXaQoO2K5N-4b0Ap&index=11
Christensen, T. G., & Møller, S. J. (2017). 9. FGI-Ledere-Debriefing. Odense. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=CWjjfCXs4-U&t=58s&list=PLWloUHGI70WPjzMdfDXaQoO2K5N-4b0Ap&index=9
Christensen, T. G., & Møller, S. J. (2017). 8. FGI-Ledere. Odense. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=vWfarX1Zf6E&list=PLWloUHGI70WPjzMdfDXaQoO2K5N-4b0Ap&index=8
Christensen, T. G., & Møller, S. J. (2017). 7. FV-UV-Fantasifase-Fremlæggelser Grp 1+2. Odense. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=he7XdbUJ-KI&list=PLWloUHGI70WPjzMdfDXaQoO2K5N-4b0Ap&index=7
Christensen, T. G., & Møller, S. J. (2017). 3. FV-STU-Fantasifase-Grp 2 (1/2). Odense. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=A7k1_LMMqYU&list=PLWloUHGI70WPjzMdfDXaQoO2K5N-4b0Ap&index=3
Christensen, T. G., & Møller, S. J. (2017). 1. FV-STU-Fantasifase-Grp 1 + 3 (1/2). Odense. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=2tPaxUT9Yis&list=PLWloUHGI70WPjzMdfDXaQoO2K5N-4b0Ap&index=1
Christensen, T. G., & Møller, S. J. (2017). 6. FV-UV-Fantasifase-Grp 2. Odense. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=ENHfsshnuMI&t=929s&list=PLWloUHGI70WPjzMdfDXaQoO2K5N-4b0Ap&index=6
Christensen, T. G., & Møller, S. J. (2017). 5. FV-UV-Fantasifase-Grp 1. Odense. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=XtXVIfPd2zo&list=PLWloUHGI70WPjzMdfDXaQoO2K5N-4b0Ap&index=5
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments