Hej alle.
Først og fremmest tusind tak for i dag. Kæmpe engagement fra jer alle i dag. Det er bare dejligt. En ren fornøjelse. Jeg har næsten kigget alle videoer igennem nu. Som vi snakkede om, så er der nogle få ting, som man kan fortælle eller skrive til eleverne, inden de går i gang. Det var vigtigt for mig, at I selv gjorde jer de erfaringer. Så husker I det bedst. Jeg skriver dog nedenfor nogle af de ting, som I selv fremhævede, og som jeg bemærker, når jeg gennemser jeres videoer.
Husk at se forberedelsen til næste uge nederst på siden her.
Videoen
- Lad mobilen optage vandret. Så passer videoen til de fleste skærme. (16:9)
- Vær opmærksom på, om lyden er ok. (Lav evt. lige en prøveoptagelse inden)
- Værk opmærksom på, om billedet er ok. (Lav evt. lige en prøveoptagelse inden)
- Find ud af, hvordan I vil overføre videoerne. (En del brugte fx hjemmesiden www.send-anywhere.com og den tilhørende app)
Indholdet
Disse bemærkninger er mere til jer og skal ses, som et forsøg på at skærpe jeres opmærksomhed på jeres matematiksprog og på nogle gode rutiner.
Bemærkning 1
Vær opmærksom på, at når I låner i subtraktion, så låner I reelt 10. Det gælder altid og for alle talsystemer. Tænk, hvordan man skriver 5x i 5-talssystemet, 6x i 6-talssystemet osv. Jeg kan se, at jeg ikke har forklaret det tydeligt nok for alle. Når man fx regner i 5-talssystemet, så låner man godt nok reelt 5, men det er jo skrevet i 10-talssystemet, da man jo netop ikke kan skrive 5 i 5-talssystemet. Man kan kun bruge tallene 0-4. Der skal jeg selv lige være lidt skarpere, og det skal I også. Jeg forklarede det for nogen, men var ikke tydelig nok for andre. Reelt betyder det dog ikke noget for selve resultatet. Men det betyder dog her, at I skifter mellem både udregninger i et fremmed talsystem og i 10-talssystemet.
Bemærkning 2
Vær opmærksom på, hvilke ord I bruger, når I regner med de 4 regnearter. Anvende begreberne addition, subtraktion, multiplikation og division for de 4 regnearter. Forsøg derefter også at anvende lægger sammen/adderer, trækker fra/subtraherer, ganger/multiplicerer og deler/dividerer. Ord som fx minusser og plusser er fra talesproget/hverdagssproget.
Forberedelse til uge 38 – Dag 1.
Husk at forberedelsen til næste uge er, at I læser kapitel 5 og laver øvelserne 1-4 . I skal være klar til at forklare hinanden, hvad I gør. Såfremt stoffet ligger lidt længere tilbage, så kig evt. på youtube på youtube.com/user/iundervisningdk, hvor I kan finde nogle forklaringer, som bl.a. omhandler det emne, som vi skal snakke om.