Praktikopgaven – Sådan bruger du Zotero til at skrive i APA

APA er en bestemt måde at skrive sine referencer på. Der er flere andre måder at skrive det på, såsom fx Chicago, Vancouver, Cell m.fl.. I praktikopgaven skal I dog skrive i APA-stilen. Det betyder kort sagt, at når I refererer til noget, som andre har skrevet eller sagt, så skriver I, hvem der har skrevet det i parentes, samt hvornår det er skrevet og laver derefter en oversigt i litteraturlisten/kildehenvisningen.

Et tip – Hvem siger det? Hvor står det?

Et godt tip, når man skriver, kan være, at man, når man påstår noget eller citerer nogen, hele tiden skal spørge sig selv, hvor man ved det fra? Hvem siger det? Hvor står det?

I de nedenstående eksempler har jeg fx i eksempel 1 skrevet, at “Klasseledelse har i de seneste 10-12 år fået en stigende opmærksomhed i Danmark”. Hvor ved jeg det fra? Man kan ikke bygge på egne fornemmelser, når man skriver. Her er man nødt til at skrive, hvor man ved det fra. Man refererer eller citerer.

Eksempler på APA

Eksempel 1 – Reference til en bestemt side i en bog 

Klasseledelse har i de seneste 10-12 år fået en stigende opmærksomhed i Danmark, når det drejer sig om forskning og skoledebat .

 

Eksempel 2 – Citater over 40 ord står i indrykket afsnit for sig selv

Tekla Canger og Lise Aaagaard Kaas skriver om klasseledelse, at:

Klasseledelse er et begreb, der i de sidste 10-12 år har fået stigende opmærksomhed i den danske forskning og skoledebat. Når det ikke tidligere har været i spil i forhold til lærerprofessionen, skyldes det naturligvis ikke, at lærere ikke altid har udøvet klasseledelse på den ene eller anden måde. 

 

Kildehenvisning

Aarhus Universitet. (2016, August). Deltagerobservation. Retrieved October 9, 2016, from http://metodeguiden.au.dk/deltagerobservation/
Aalborg Kommune. (2014). Læringssamtaler – kilden til øget læring og trivsel. Retrieved from http://www.aalborg.dk/usercontrols/AalborgKommune/Referater/Pdf.aspx?pdfnavn=18187138.PDF&type=bilag&pdfid=27825
Aalborg Kommune. (2015). Noget At Have Det I Noget at have det i. Retrieved May 29, 2016, from http://www.nogetathavedeti.dk/
Madsen, A. E. (2016, May 2). Implementering af læringsplatform 2015/2016. Retrieved May 29, 2016, from https://prezi.com/jt3rokf8qt3v/implementering-af-lringsplatform-20152016/
Alexander Jonassen Journalist. (n.d.). Hver sjette nyuddannet lærer dropper folkeskolen inden for det første år. Retrieved January 26, 2017, from http://politiken.dk/indland/uddannelse/article5632312.ece
Allison, T. B., Shipp, J. C., Bruttig, S. P., & Eliot, R. S. (1975). Reduced myocardial ATP and creatine phosphate in diabetes: role of 2,3-diphosphoglycerate. Recent Advances in Studies on Cardiac Structure and Metabolism, 7, 193–197.
Ambeck, K. D., & Beyer, P. (2002). Veje til fornyelsen: Business Process Reenginering. Frederiksberg; [Kbh.]: Samfundslitteratur ; [eksp. DBK].
Andersen, M. (2002). Modellerne virker ikke altid. Motor, 2002(5), 1.
Andersen, M.W., Gormsen, S., Haase, K., Hagbo, C., Høegh, J., Larsen, S. G., … Sørensen, T. B. (2003). Undervisning af tosprogede elever i matematik (p. 63). København: CVU København & Nordsjælland og Københavns Kommune.
Anderson, T. (2008). Towards a theory of online learning. Theory and Practice of Online Learning, 2, 15–44.
Anderson, T. (Ed.). (2008). The theory and practice of online learning (2nd ed). Edmonton: AU Press.
Anderson, T., & Elloumi, F. (2004). Theory and practice of online learning. Athabasca, Alta.: Athabasca University.
Andreasen, L. B., & Nielsen, J. L. (2013). Dimensions of problem based learning – dialogue and online collaboration in projects. Journal of Problem Based Learning in Higher Education; Vol 1, No 1 (2013). Retrieved from http://amalthea.aub.aau.dk/index.php/pbl/article/view/283
Andrews, R., & Haythornthwaite, C. A. (Eds.). (2007). The Sage handbook of e-learning research (1st ed). Los Angeles: Sage Publications. Retrieved from http://methods.sagepub.com.zorac.aub.aau.dk/book/the-sage-handbook-of-e-learning-research
Carvin, A. (n.d.). Timeline: The Life of the Blog. Retrieved October 20, 2015, from http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=17421022
Arnheim, R. (1969). Visual thinking (Nachdr.). Berkeley: Univ. of California Press.
Barthes, R. (1996). Det lyse kammer: bemærkninger om fotografiet. Kbh.: Politisk Revy.
Begole, J., & SIGCHI (Group : U.S.) (Eds.). (2007). CHI 2007: reach beyond: conference proceedings: Conference on Human Factors in Computing Systems, San Jose, California, USA, April 28-May 3, 2007. New York, N.Y: Association for Computing Machinery.
Behrens, T. S., & Hansen, L. M. (2014). Anvendelse af screencasting i et didaktisk perspektiv (p. 41). Retrieved from https://ucc.dk/sites/default/files/screencasting.pdf
Bertelsen, O. W., Bødker, S., Kuutti, K., NordiCHI, & Association for Computing Machinery (Eds.). (2002). NordiCHI 2002: proceedings of the Second Nordic Conference on Human-Computer Interaction, October 19 - 23, 2002, Aarhus, Denmark ; tradition and transcendence. New York, NY: Association for Computing Machinery.
Biegeleisen, J. I. (1995). Classic type faces and how to use them: including 91 complete fonts. New York: Dover Publications.
Birch Andreasen, L., Meyer, B., & Rattleff, P. (2008). Digitale medier og didaktisk design: brug, erfaringer og forskning. Kbh.: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag : kan købes ved henvendelse til: Danmarks Pædagogiske Bibliotek.
Blomberg, J., Burrell, M., & Guest, G. (2003). The Human-computer Interaction Handbook. In J. A. Jacko & A. Sears (Eds.) (pp. 964–986). Hillsdale, NJ, USA: L. Erlbaum Associates Inc. Retrieved from http://dl.acm.org/citation.cfm?id=772072.772133
Blomberg, J., Giacomi, J., Mosher, A., & Swenton-wall, P. (1993). Ethnographic field methods and their relation to design. In Participatory design: principles and practices (pp. 123–155). Hillsdale, N.J: L. Erlbaum Associates.
Blomhøj, M. (2003). Modellering som undervisningsform. In O. Skovsmose & M. Blomhøj (Eds.), Kan det virkelig passe? L&R Uddannelse.
Blomhøj, M. (2005). Matematisk modellering som didaktisk teori. Fagdidaktik - Mellem Fag Og Didaktik, 13–32.
Blomhøj, M. (1993). Modellerings betydning for tilegnelsen af matematiske begreber. Nordisk Matematikdidaktik, 1993(1), 11.
Blomhøj, M., & Skånstrøm, M. (2006). Matematik Morgener - matematisk modellering i praksis. In O. Skovsmose & M. Blomhøj (Eds.), Kunne det tænkes? (1., pp. 7–23). Malling Beck.
Bo Heimann, & Jan Lind-Hansen. (2013, September 6). Lær at bruge U’et rigtigt. Retrieved December 18, 2015, from http://www.lederweb.dk/strategi/organisationsudvikling/artikel/106045/uet-kraver-sin-leder
Bo Pedersen. (n.d.). Fælles Mål i folkeskolen. In KvaN 72 - Målet med Fællesmål (Vol. 2005, pp. 17–26). KvaN.
Steffensen, B. (2010). Fagdidaktisk kompetence: kapitel 1 i Fælles Mål i folkeskolen. Place of publication not identified: Samfundslitteratur.
Bodily, K. C., Mowlem, A., & Hoffman, J. E. (1976). Multiple gastric polyps and parathyroid adenomas. Report of two cases. American Journal of Surgery, 132(1), 118–120.
Boehner, K., Vertesi, J., Sengers, P., & Dourish, P. (2007). How HCI interprets the probes (p. 1077). ACM Press. https://doi.org/10.1145/1240624.1240789
Kvan. (2007). Motivation - Kvan 78 (1st ed., Vol. 2007). Kvan.
Bråten, I. (2010). Vygotsky i pædagogikken. Frydenlund : [sælges på internettet].
Brinkmann, S. (2007). Motivation gennem handling og gøremål - et pragmatisk perspektiv. Kvan - et Tidsskrift for Læreruddannelsen Og Folkeskolen, 26(78), 91–101.
Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (2015). Kvalitative metoder: en grundbog (2nd ed.). Kbh.: Hans Reitzel.
Bruner, J. S. (2003). Making stories: law, literature, life (1. Harvard Univ. Press paperback ed). Cambridge, Mass.: Harvard Univ. Press.
Bruner, J. S. (1991). The Narrative Construction of Reality. Critical Inquiry, 18(1), 1–21. https://doi.org/10.1086/448619
Bundgaard, C. (2001, April 17). Den usynlige skrift. Politiken, p. 7.
Bundsgaard, J. (2013). Redaktionen - it-støttet udfordringsdifferentiering. In Undervisningsdifferentiering og teknologi (pp. 22–38). Aarhus: Kvan.
Bundsgaard, J., Illum Hansen, T., & Brahe-Orlandi, R. (2016). It-didaktik i teori og praksis: elevpositioner og digitale kompetencer i et dannelsesperspektiv. Frederikshavn: Dafolo.
Canger, T., & Kaas, L. A. (2016). Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde. Kbh.: Hans Reitzel.
Canger, T., & Kaas, L. A. (2016). Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde. Kbh.: Hans Reitzel.
Canger, T., & Kaas, L. A. (2016). Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde. Kbh.: Hans Reitzel.
Jessen, C. (2008). Læringsspil og leg. In Digitale medier og didaktisk design: brug, erfaringer og forskning. Kbh.: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.
Center for History and New Media. (n.d.). Hurtig Start Guide. Retrieved from http://zotero.org/support/quick_start_guide
CFU Danmark. (2014). Vurdigi - Værktøj til vurdering af digitale læremidler. Retrieved October 14, 2016, from http://vurdigi.dk/
Chaffey, D. (2015). Global social media research summary 2015 - Smart Insights Digital Marketing Advice. Retrieved October 21, 2015, from http://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-strategy/new-global-social-media-research/
Cheney, D. P. (1975). Hard tissue tumors of scleractinian corals. Advances in Experimental Medicine and Biology, 64, 77–87.

APAs hjemmeside

APA har faktisk sin egen hjemmeside. Her kan I slå op, hvordan det helt præcist skal stå, når man fx skriver citater, hvis der er flere forfattere osv.

www.apastyle.org

Programmer

Der findes dog også programmer, som kan hjælpe jer med at skrive i APA. Jeg vil herunder foreslå et par stykker, men jeg vil fokusere på Zotero, og derfor uddyber jeg den herunder.

Nr. 1 – Zotero.org

Zotero er en hjemmeside, som gratis tilbyder, at man kan samle sine referencer hos dem. Derefter kan man bruge det via plugins i fx Word, hjemmesider m.fl. Det er rigtig smart og meget let at få den til at skrive i APA-stilen.

Det bliver dog rigtig smart, når man har Chrome eller Firefox installeret. Her kan man nemlig installere et plugin, som gør, at man meget let kan overføre referencer direkte fra hjemmesider. Der er også mulighed for at lave en fælles mappe på hjemmeside, hvor flere har adgang. Dermed kan man skrive sammen med andre og bruge de samme referencer.

Sådan gør du

  1. Opret dig som bruger på deres hjemmeside www.zotero.org/user/register.
  2. Hent
    1. Hent programmet
      zotero.org/download
      Bemærk, at man også kan hente programmet til Mac nederst på siden.
    2. Hent udvidelsen til Chrome

  3. Installer programmet, log ind og vælg derefter APA-stil.
  4. Åbn Word

 

Bagefter kan du begynde at indtaste dine referencer i Zotero-programmet. Det er meget nemt, hvis du har ISBN-nummeret, men du kan også indtaste oplysninger manuelt. Man kan ofte også downloade oplysningerne via hjemmesiderne, hvor der står CITE. Her henter man fx BibLex og åbner det i Zotero. Dermed overføres alle oplysninger automatisk.

Video – Zotero, Windows 10 og Word 2016

Andres vejledninger

zotero_manual

Zotero_fbc

 

Nr. 2 – Word

Word har faktisk sit eget referencesystem indbygget. Du finder det i fanebladet “referencer”. Her kan man indtaste citater og andet. De gemmes i dokumentet. Typografien APA kan desuden vælges.

Nr. 3 – Paperpile

Hvis man bruger Google apps og Chrome, så er denne hjemmeside en god mulighed. Det er dog ikke gratis.

Chrome Web Store
Chrome Web Store
Developer: Unknown
Price: Free

 

Find referencen

Det kan være nemmere, hvis man finder ISBN-nummeret. Google er en god ven her, men andre hjemmesider kan også hjælpe.

www.saxo.dk

scholar.google.dk

 

Links

owl.english.purdue.edu/owl/section/2/10

www.bibme.org/citation-guide/apa

www.citationmachine.net/apa

www.citethisforme.com/citation-generator/apa

 

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments