Opgaverne herunder har jeg desværre ikke haft mulighed for at afprøve alle sammen, men de andre hold har modtaget dem. Derfor tænker jeg, at vi hopper ud i det, og I får således mulighed for at arbejde med dem. Hvis der bliver noget med dem, så tag det med en anden gruppe. Ellers må vi tage det på klassen.
Opgaver
A:
- Tegn en vilkårlig trekant ABC.
- Konstruer midtpunkterne af siderne og kald dem R, S og T.
- Konstruer trekant RST’s omskrevne cirkel. Centrum for cirklen kaldes N.
- Konstruer højderne i trekant ABC. Højdernes fodpunkter kaldes H, I og J, således at A’s højdefodpunkt kaldes H, B’s højdefodpunkt kaldes I og C’s højdefodpunkt kaldes J. Højdernes skæringspunkt kaldes K.
- Konstruer midtpunkterne af liniestykkerne AK, BK og CK. Kald disse V, X og Y.
- Hvad kan du sige om punkterne R, S, T, H, I, J, V, X og Y?
B:
- Indtegn vinkelhalveringslinjernes, medianernes og højdernes skæringspunkter i den oprindelige trekant i opgave A.
- Undersøg N’s beliggenhed i forhold til disse punkter.
C:
- Tegn en vilkårlig cirkel, marker centrum C og tre punkter P, A, B på cirkelperiferien.
- Undersøg forholdet mellem vinkel ACB (centervinkel) og vinkel APB (periferivinkel).
- Formulér en sætning!
D:
- Kan en vilkårlig firkant omskrives med en cirkel? Eksperimentér! Er det muligt altid, nogle gange eller aldrig? Forklar hvorfor/ hvorfor ikke.