Jerome Bruner

Jerome BrunerJerome Bruner (1. oktober 2015 – ) er amerikansk psykolog.

Område

Kognitiv læring, kognitiv psykologi

Stikord

Perception er altid kontekstuel. Den er forventende ved at være: indordnende, en mere eller mindre sand afbildning af verden, forforståelsesrettet. Når man indordner noget, så sker det automatisk og på baggrund af forforståelsen efter ‘det brugbare’ og det ‘ikke umiddelbart brugbare’. Forforståelsens rettethed medfører, at man i et vist omfang kun ser det, man vil se. Det, man forventede at se. Overskridelse af forforståelsen handler om, at man nu er orienteret mod at se noget, som eventuelt kan modsige det, man forventede. Skelner mellem tænkning (indordning, begrebsdannelse og strategi ) og perception. Introducerede begrebet Scaffolding (stilladsering).

Video

Troels Gannerup Christensen

Jeg er ansat som pædagogisk konsulent i matematik og tysk hos UCL ved Center for Undervisningsmidler (CFU) i Vejle. Jeg har tidligere været lærer i udskolingen (7.-9. klasse) på Lyshøjskolen i Kolding, ejer og driver bl.a. hjemmesiderne www.lærklokken.dk og www.iundervisning.dk, ggbkursus.dk, fagredaktør på matematik på emu.dk. Jeg bor sammen med min kæreste, Bettina og vores 2 børn Fie og Louie. Jeg går ind for, at læring skal være let tilgængelig og i størst mulig omfang gratis at benytte.