1

Opgave 2

Som led i et Kernemodul på MIL i Aalborg, så laver jeg her nogle indlæg, hvor jeg reflekterer over brugen af blogs i egen praksis.

De første strøtanker: Læringsteori, hvordan initierer/faciliterer jeg læring via bloggen i fx Lærernetværket?

Nedenfor er selve opgaven beskrevet:

Formålet med opgaven er, at de studerende opnår reflekteret erfaring med  at anvende bloggen som refleksions-,og formidlingsværktøj i relation til egen arbejdspraksis. At følge andres blog, kommentere og få indsigt i medstuderende arbejdspraksis. På introseminaret blev der givet hjælp til oprettelsen af en individuel blog (fik du ikke oprettet en blog på seminaret, så opret den nu). Derefter blogges der om egen arbejdspraksis – reflekteres/formidles over egen arbejdspraksis til medstuderende. Desuden følges medstuderendes blogs – og der kommenteres evt. på andres blogindlæg. Design, udtryk og værktøjer i bloggen justeres løbende og tilpasses bloggens målgruppe:medstuderende og undervisere. Forberedelse/Oprettelse af blog:

    1. Orienter dig i den anbefalede litteratur om blogs.
    2. Hvis ikke du allerede på seminaret har fået oprettet en blog i et gratis program, der indeholder muligheder for individuelt design og respons fra ”followers” (WordPress, http://da.wordpress.com/ el. Blogspot https://www.blogger.com/start), så opret den nu.
    3. Du skal designe bloggen og tage stilling til, hvilke elementer du ønsker integreret og hvilke grafiske virkemidler, du synes afspejler din arbejdspraksis.
    4. Læg url’en i forummet:
      1. Blogs

Skrive individuelle blogindlæg:

    1. Alle abonnerer nu gennem feeds på de andres blogindlæg.
    2. Du skal skrive 3 indlæg, hvor  egen arbejdspraksis reflekteres (målgruppe: MIL studerende og MIL undervisere).
    3. Du kan løbende vurdere/designe/manipulere din blog æstetisk.

Opsummerende refleksionsindlæg (Okt. 14 – 15)

    1. Du skal på baggrund af bl.a. din erfaring skrive et reflekterende indlæg om bloggens egnethed som refleksions- og formidlingsværktøj i egen arbejdspraksis.
    2. OBS! Indlægget skal placeres i forummet Blogs 

 

Primær litteratur

Andreasen, L. B., & Nielsen, J. L. (2013). Dimensions of problem based learning – dialogue and online collaboration in projects. Journal of Problem Based Learning in Higher Education; Vol 1, No 1 (2013). http://amalthea.aub.aau.dk/index.php/pbl/article/view/283
Dewey, J. (1928). Democracy and education : an introduction to the philosophy of education / by John Dewey. https://www.gutenberg.org/files/852/852-h/852-h.htm#link2HCH0008
Dewey, J. (2005). Demokrati og uddannelse. Klim.
Downes, S. (2004). Educational Blogging. EDUCAUSE Review, 39(5), 14–26. https://net.educause.edu/ir/library/pdf/ERM0450.pdf
Hermansen, M. (2005). Læringens univers (5th ed.). Århus: Klim.
Siemens, G. (2014, December 12). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. Elearnspace.Org. http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm
Sorensen, E. K., & Andersen, H. V. (2015). Technology as a Vehicle for Inclusion of Learners with Attention Deficits in Mainstream Schools. http://www.eden-online.org/system/files/BRPA_Voldborg-Andersen_Korsgaard_Sorensen.pdf
Sorensen, E. K., & Murchú, D. Ó. (2006). Enhancing learning through technology. Information Science Pub.
Sorensen, E. K., Takle, E. S., & Moser, H. M. (2006). Knowledge-building quality in online communities of practice: focusing on learning dialogue. Studies in Continuing Education, 28(3), SCE. http://vbn.aau.dk/da/publications/knowledge-building-quality-in-online-communities-of-practice(26d16b00-ac63-11db-b942-000ea68e967b).html
Stahl, G., Koschmann, T., & Suthers, D. (2006). Computer-supported collaborative learning: An historical perspective. Cambridge Handbook of the Learning Sciences, 2006, 409–426. http://gerrystahl.net/cscl/CSCL_English.pdf
Wenger, E. (2015). Praksisfællesskaber: læring, mening og identitet. Hans Reitzel.

Sekundær litteratur

Darsø, L. (2013). Innovationspædagogik: kunsten at fremelske innovationskompetence. Samfundslitteratur.
Dirckinck-Holmfeld, L., & Fibiger, B. (2002). Learning in virtual environments. Samfundslitteratur. http://site.ebrary.com/id/10591861
Dohn, N. B., & Johnsen, L. (2009). E-læring på web 2.0. Samfundslitteratur.
Harasim, L. M. (2012). Learning theory and online technology. Routledge.
Laurillard, D. (2009). The pedagogical challenges to collaborative technologies. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 4(1), 5–20. https://doi.org/10.1007/s11412-008-9056-2
Sorensen, E. K. (2000). Interaktion og læring i virtuelle rum.
]

Troels Gannerup Christensen

Jeg er ansat som lektor hos Læreruddannelsen i Jelling, hvor jeg underviser i matematik, specialiseringsmodulet teknologiforståelse, praktik m.m. Jeg har tidligere været ansat som pædagogisk konsulent i matematik og tysk hos UCL ved Center for Undervisningsmidler (CFU) i Vejle og lærer i udskolingen (7.-9. klasse) på Lyshøjskolen i Kolding. Jeg er ejer af og driver bl.a. hjemmesiderne www.lærklokken.dk og www.iundervisning.dk, ggbkursus.dk og er tidligere fagredaktør på matematik på emu.dk. Jeg går ind for, at læring skal være let tilgængelig og i størst mulig omfang gratis at benytte.

Leave a Reply

1 Kommentér
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
trackback
4. oktober 2015 22:53

[…] har tidligere skrevet hele opgaven i indlægget Opgave 2, men herunder er dog essensen af selve […]