0

Valgmodul 1 afsluttet

I går fik jeg afleveret sidste aflevering i valgmodulet: Projektledelse i skoleudvikling. I dag skal jeg til nationalt møde i Lærernetværket, hvor jeg vil fremlægge nogle af de punkter, som jeg kom frem til i mit refleksionpapir. Det bliver spændende.

Levinsen og Sørensen formulerer, at ”Projekter lever i den forstand en midlertidig paralleltilværelse i organisationen.”   Men når projektet stopper eller når lærerne går tilbage på skolen, så ”… mangler noget/nogen, der kan fastholde processen, der mangler noget/nogen der kan sikre fremdrift, identificere prioriteringsområder og se potentialerne for den videre udvikling samt fastholde fokus.” 

Lærerne i netværket klædes på via øvelser, der tager udgangspunkt i Lotte Darsøs  tanker omkring innovation, men det er ”… en sårbar konstruktion at forankre spredning og konsolidering af et projekt alene hos denne gruppe. Der vil være en stor risiko for, at spredningen bliver udtyndet eller stopper helt …”

Det er derfor meget vigtigt at skolens pæd. leder også bliver involveret, da det ikke er muligt uden ledelsens engagement og begejstring og deltagelse , Ledelsesinvolvering , ”… et fokus ovenfra …” , engagement, deltagelse, synlighed, arrangere, miniseminarer .

Ledelsens deltagelse/inddragelse i projekter ser jeg således som et særlig vigtigt punkt. Det bliver spændende at gå ind i, hvordan der kan tages hul på denne inddragelse af ledelsen.

Litteratur

Ambeck, K. D., & Beyer, P. (2002). Veje til fornyelsen: Business Process Reenginering. Samfundslitteratur ; [eksp. DBK].
Darsø, L. (2013). Innovationspædagogik: kunsten at fremelske innovationskompetence. Samfundslitteratur.
Levinsen, K., & Sørensen, B. H. (2008). It, faglig læring og pædagogisk videnledelse: rapport vedr. Projekt It læring 2006-2007 (Rapport Vedr. Projekt It Læring 2006-2007). Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag. http://pure.au.dk/portal/files/210/Rapport_PIL_2008.pdf

Troels Gannerup Christensen

Jeg er ansat som lektor hos Læreruddannelsen i Jelling, hvor jeg underviser i matematik, specialiseringsmodulet teknologiforståelse, praktik m.m. Jeg har tidligere været ansat som pædagogisk konsulent i matematik og tysk hos UCL ved Center for Undervisningsmidler (CFU) i Vejle og lærer i udskolingen (7.-9. klasse) på Lyshøjskolen i Kolding. Jeg er ejer af og driver bl.a. hjemmesiderne www.lærklokken.dk og www.iundervisning.dk, ggbkursus.dk og er tidligere fagredaktør på matematik på emu.dk. Jeg går ind for, at læring skal være let tilgængelig og i størst mulig omfang gratis at benytte.

Leave a Reply

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments