Hermed følger programmet for uge 49. Vi arbejder med kapitel 10+12 . Jeg har udvalgt og nedenfor skrevet nogle af de ting, som I skal fokusere på i disse kapitler.
Program
Kapitel 10
At udvikle forståelser af lighedstegn (s. 214-218)
Øvelse 8 + Øvelse 9
Grænsen for vægtrepræsentationen ligger ved de situationer, hvor man har negative værdier. Det giver jo i princippet ikke mening, at man skal lægge en værdi på skålen, som er negativ. I øvelsen henvises dog til link 3 (nedenfor). I dette link anvender man helium-balloner, som har negativ vægt. Se billedet nedenfor.
Repræsentationer og oversættelser af ligninger (s. 220-222)
Afprøv
- www.pbslearningmedia.org/asset/mgbh_int_balance
- www.mathsisfun.com/algebra/add-subtract-balance.html
- nlvm.usu.edu/en/nav/frames_asid_324_g_3_t_2.html (Denne henvises der til i bogen – , opgave 9, s. 217)
- nlvm.usu.edu/en/nav/frames_asid_201_g_3_t_2.html
- www.mathplayground.com/AlgebraEquations.html
Hvis I ikke kan få øvelsen til at virke pga. java, så se en film om øvelsen her:
Kapitel 11
Udvikling af personlig viden om funktioner (s.225-227)
Funktionsmaskiner (s.227-230) – Fokuser på øvelse 4 (Geogebra).
Kapitel 12
I går derefter videre med følgende underpunkter i kapitel 12:
Den ukendte som pladsholder og som variabel. (s. 247-249) – øvelse 1+2
Øvelse 1
Øvelse 2
A – 3 = B
C = ½B = ½(A-3) .
Indsættes dette i A+ B+C = 28 får man:
A=13
B og C bestemmes så ved indsættelse til B=10 og C=5.
Eller
2C=B
A=B+3=2C+3
Indsættes dette i A+ B+C = 28 får man:
2C+3+2C+C=28
5C=25
C=5
A og B bestemmes så ved indsættelse til A=13 og B=10.
Øvelse 3
Kapitel 12 – Øvelse 3 – Målsøgning (Excel – Lav målsøgning i dokumentet)
Løsning af ligningssystemer (s. 259-260) – Øvelse 9+10
Øvelse 9
- x=5
- x=-8
- x=
- x=11
Øvelse 10
–
Førstegradsligninger med flere ubekendte (s. 260-264) – Øvelse 12+13 – Lige store koefficienter
Ligningsløsning – Lige store koefficienter
Eksemplet i bogen kunne løses i fx Geogebras CAS-del, hvis I skriver Beregn({2x+5y-13z=1000,3x-9y+3z=0,-5x+6y+8z=-600},{x,y,z}) .
Øvelse 12
- x=10, y=5, z=2
Øvelse 13
- Beregn({2x+3y+4z+5v=33,5x+4y+3z+2v=30,1x+2y+0z+7v=45,7x+0y+2z+1v=15},{x,y,z,v})
To ligninger med to ubekendte (s. 264-271) – Øvelse 16+17 – Substitutionsmetoden
Øvelse 16
Isoler fx x i den ene ligning og sæt det ind i den anden ligning. Dermed fås en værdi for y, som igen kan indsættes i en af ligningerne, så man kan finde værdien for x.
Øvelse 17
Isoler fx x i den ene ligning og sæt det ind i den anden ligning. Dermed fås en værdi for y, som igen kan indsættes i en af ligningerne, så man kan finde værdien for x.
Ekstraopgave
Lav to videoer, hvor du forklarer hhv. lige store koefficienter og substitutionsmetoden.
CAS i Geogebra
CAS i Geogebra giver også mulighed for at løse ligninger med flere ubekendte.
Ligningsløsning – Løsning af ligninger med 2 eller flere ubekendte
CAS-delen har også en mulighed for at beregne løsningen til ligninger med 2 eller flere ubekendte. Hvis vi fx har følgende 2 ligninger med 2 ubekendte x og y.
- x+y=3
- 4x+3y=1
Så findes løsningen ved at gøres således:
- Skriv følgende Beregn[{x+y=3, 4x+3y=1},{x,y}]
- Tryk Enter på tastaturet.
Hvis der er fx er 3 ubekendte x,y og z, så skal de skrives mellem {}. Dvs. {x,y,z}.