Program – 2016 – Uge 36 – Dag 1

Hermed følger programmet for uge 36, som først og fremmest handler om at komme i gang med modulet/studiet. Derfor tager vi udgangspunkt i en række forskellige aktiviteter, som skal være med til, at I lærer hinanden, jer selv og mig bedre at kende.

DAG 1

UNDERVISNING

Velkommen (5-10 min.)

Præsentation af modulet. En kort snak om, hvilke udfordringer der kan være, og hvordan de løses. Kig i følgende velkomstindlæg.

Det er vigtigt, at I sætter jer ind i modulets mål og beskrivelse.

Velkommen

Fælles præsentation af programmet, hinanden og mig (15-20 min.)

Programmet for modul 1 kan I finde på snurl.dk/mau1-2 og snurl.dk/mau1-3. I første omgang vil vi køre et nogenlunde fælles program. Det kan dog ændre sig med tiden og derfor skal I holde jer opdateret i planen.

Aktivitet – Navnerunde i matematik (15-20 min.)

  1. Sig jeres fornavn først, hver gang I snakker med hinanden.
  2. Del jer ligeligt i 4 tilfældige grupper.
    1. Snak med hinanden (husk hele fornavnet) og stil jer op på en række
      1. Sortér rækken alfabetisk efter fornavn. I må kun rykke en person ad gangen.
    2. Stil jer op på en ny række.
      1. Sortér rækken efter, hvor mange bogstaver der er i jeres fornavn. I må kun rykke en person ad gangen.
      2. Hvad er summen af jeres fornavnes antal bogstaver?
      3. Hvad er tværsummen af summen af jeres fornavne?
  3. Del jer ligeligt i 4 nye tilfældige grupper.
    1. I skal sige jeres navn og hilse på hinanden med et håndtryk.
      1. Hvor mange håndtryk er der givet, når I alle har hilst på hinanden med et håndtryk?
      2. Hvordan kan I beskrive sammenhængen mellem antal personer og antal håndtryk?
        Vi skal hilse på en mindre, end antallet vi er i gruppen. Hvis der er fem personer. Altså hver af de fem personer hilser på fire andre. Men hvert håndtryk ”tæller dobbelt”, så vi skal dividere med 2.(Markér teksten ovenfor)
  4. Evt. del jer ligeligt i 2 tilfældige grupper igen.
    • Nu skal I lægge både fornavn og efternavn sammen.
      • Hvor mange har et antal bogstaver, hvor
        • 2 går op?
        • 3 går op?
        • 4 går op?
        • 5 går op?
        • 6 går op?
        • kun 1 og tallet selv går op i?

Aben er ond (20-25 min.)

Følgende filmklip er taget fra filmen Det forsømte forår .

Filmen ses i lokalet og efterfølgende diskuteres øvelsen herunder.

Aktivitet

Hvorfor vil du være matematiklærer, og hvilken matematiklærer ønsker du at være? Snak med din sidemand om det og kom gerne ind på situationer, som har haft betydning for dine valg ovenfor.

Forenklede Fælles Mål (60-90 min.)

Kort oplæg og generel snak om læseplanen. De Forenklede Fælles Mål (FFM) er lærernes “plan” for, hvad der skal undervises i på et gældende trin. FFM og læseplanen er obligatoriske. Vejledningen er således, som antydet, vejledende. Man kan se det, som styring eller som jeres grund/argument for at undervise, som I gør (især over for kolleger, ledelse, elever og forældre).

Aktivitet

I skal besøge hjemmesiden for Forenklede Fælles Mål  (se links nedenfor) og læse om, hvad tal og algebra handler om på mellemtrin og i udskolingen.

Kig i læseplanen og diskutér indholdet i grupper á 3-4. Hvad siger læseplanen om arbejdet med tal og algebra på mellemtrinnet og i udskolingen?

Links

I finder Forenklede Fælles Mål og læseplanen her: www.emu.dk/omraade/gsk-lærer/ffm/matematik.

Tal og algebra på 4. – 6. klassetrin er beskrevet her: www.emu.dk/omraade/gsk-lærer/ffm/matematik/4-6-klasse/tal-og-algebra. Husk at klikke jer ind på punkterne med læs mere og at klikke jer ind på uddybningen af de forskellige faser.

Tal og algebra på 7. – 9. klassetrin er beskrevet her: www.emu.dk/omraade/gsk-lærer/ffm/matematik/7-9-klasse/tal-og-algebra. Husk at klikke jer ind på punkterne med læs mere og at klikke jer ind på uddybningen af de forskellige faser.

 

Opsamling (20 min.)

Hvad kan vi læse ud af læseplanen og målene? Hvilken type undervisning lægges der op til? Skriv jeres opdagelser/bemærkninger ind på nedenstående padlet, som også  kan findes på padlet.com/troelschristens/Uge36Opsamling.

 

Eventuelt

  • Planen for modulet.
  • Hvor finder de dokumenter i Fronter?
  • Hvilke bøger benytter vi os af?
  • Hvor finder vi gode links? Skal vi lave en samling?
  • Har I andre spørgsmål?
  • Aktivitet: Lige høje tårne eller andet.
  • Aktivitet: Konstruer 3 regnehistorier med hver deres niveau.
  • Med fire 3-taller og alle de regneformer, parenteser mm. I kender, skal I prøve at lave tallene 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10…

 

Litteratur

Aarhus Universitet. (2016, August). Deltagerobservation. Retrieved October 9, 2016, from http://metodeguiden.au.dk/deltagerobservation/
Aalborg Kommune. (2014). Læringssamtaler – kilden til øget læring og trivsel. Retrieved from http://www.aalborg.dk/usercontrols/AalborgKommune/Referater/Pdf.aspx?pdfnavn=18187138.PDF&type=bilag&pdfid=27825
Aalborg Kommune. (2015). Noget At Have Det I Noget at have det i. Retrieved May 29, 2016, from http://www.nogetathavedeti.dk/
Madsen, A. E. (2016, May 2). Implementering af læringsplatform 2015/2016. Retrieved May 29, 2016, from https://prezi.com/jt3rokf8qt3v/implementering-af-lringsplatform-20152016/
Alexander Jonassen Journalist. (n.d.). Hver sjette nyuddannet lærer dropper folkeskolen inden for det første år. Retrieved January 26, 2017, from http://politiken.dk/indland/uddannelse/article5632312.ece
Allison, T. B., Shipp, J. C., Bruttig, S. P., & Eliot, R. S. (1975). Reduced myocardial ATP and creatine phosphate in diabetes: role of 2,3-diphosphoglycerate. Recent Advances in Studies on Cardiac Structure and Metabolism, 7, 193–197.
Ambeck, K. D., & Beyer, P. (2002). Veje til fornyelsen: Business Process Reenginering. Frederiksberg; [Kbh.]: Samfundslitteratur ; [eksp. DBK].
Andersen, M. (2002). Modellerne virker ikke altid. Motor, 2002(5), 1.
Andersen, M.W., Gormsen, S., Haase, K., Hagbo, C., Høegh, J., Larsen, S. G., … Sørensen, T. B. (2003). Undervisning af tosprogede elever i matematik (p. 63). København: CVU København & Nordsjælland og Københavns Kommune.
Anderson, T. (2008). Towards a theory of online learning. Theory and Practice of Online Learning, 2, 15–44.
Anderson, T. (Ed.). (2008). The theory and practice of online learning (2nd ed). Edmonton: AU Press.
Anderson, T., & Elloumi, F. (2004). Theory and practice of online learning. Athabasca, Alta.: Athabasca University.
Andreasen, L. B., & Nielsen, J. L. (2013). Dimensions of problem based learning – dialogue and online collaboration in projects. Journal of Problem Based Learning in Higher Education; Vol 1, No 1 (2013). Retrieved from http://amalthea.aub.aau.dk/index.php/pbl/article/view/283
Andrews, R., & Haythornthwaite, C. A. (Eds.). (2007). The Sage handbook of e-learning research (1st ed). Los Angeles: Sage Publications. Retrieved from http://methods.sagepub.com.zorac.aub.aau.dk/book/the-sage-handbook-of-e-learning-research
Carvin, A. (n.d.). Timeline: The Life of the Blog. Retrieved October 20, 2015, from http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=17421022
Arnheim, R. (1969). Visual thinking (Nachdr.). Berkeley: Univ. of California Press.
Barthes, R. (1996). Det lyse kammer: bemærkninger om fotografiet. Kbh.: Politisk Revy.
Begole, J., & SIGCHI (Group : U.S.) (Eds.). (2007). CHI 2007: reach beyond: conference proceedings: Conference on Human Factors in Computing Systems, San Jose, California, USA, April 28-May 3, 2007. New York, N.Y: Association for Computing Machinery.
Behrens, T. S., & Hansen, L. M. (2014). Anvendelse af screencasting i et didaktisk perspektiv (p. 41). Retrieved from https://ucc.dk/sites/default/files/screencasting.pdf
Bertelsen, O. W., Bødker, S., Kuutti, K., NordiCHI, & Association for Computing Machinery (Eds.). (2002). NordiCHI 2002: proceedings of the Second Nordic Conference on Human-Computer Interaction, October 19 - 23, 2002, Aarhus, Denmark ; tradition and transcendence. New York, NY: Association for Computing Machinery.
Biegeleisen, J. I. (1995). Classic type faces and how to use them: including 91 complete fonts. New York: Dover Publications.
Birch Andreasen, L., Meyer, B., & Rattleff, P. (2008). Digitale medier og didaktisk design: brug, erfaringer og forskning. Kbh.: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag : kan købes ved henvendelse til: Danmarks Pædagogiske Bibliotek.
Blomberg, J., Burrell, M., & Guest, G. (2003). The Human-computer Interaction Handbook. In J. A. Jacko & A. Sears (Eds.) (pp. 964–986). Hillsdale, NJ, USA: L. Erlbaum Associates Inc. Retrieved from http://dl.acm.org/citation.cfm?id=772072.772133
Blomberg, J., Giacomi, J., Mosher, A., & Swenton-wall, P. (1993). Ethnographic field methods and their relation to design. In Participatory design: principles and practices (pp. 123–155). Hillsdale, N.J: L. Erlbaum Associates.
Blomhøj, M. (2003). Modellering som undervisningsform. In O. Skovsmose & M. Blomhøj (Eds.), Kan det virkelig passe? L&R Uddannelse.
Blomhøj, M. (2005). Matematisk modellering som didaktisk teori. Fagdidaktik - Mellem Fag Og Didaktik, 13–32.
Blomhøj, M. (1993). Modellerings betydning for tilegnelsen af matematiske begreber. Nordisk Matematikdidaktik, 1993(1), 11.
Blomhøj, M., & Skånstrøm, M. (2006). Matematik Morgener - matematisk modellering i praksis. In O. Skovsmose & M. Blomhøj (Eds.), Kunne det tænkes? (1., pp. 7–23). Malling Beck.
Bo Heimann, & Jan Lind-Hansen. (2013, September 6). Lær at bruge U’et rigtigt. Retrieved December 18, 2015, from http://www.lederweb.dk/strategi/organisationsudvikling/artikel/106045/uet-kraver-sin-leder
Bo Pedersen. (n.d.). Fælles Mål i folkeskolen. In KvaN 72 - Målet med Fællesmål (Vol. 2005, pp. 17–26). KvaN.
Steffensen, B. (2010). Fagdidaktisk kompetence: kapitel 1 i Fælles Mål i folkeskolen. Place of publication not identified: Samfundslitteratur.
Bodily, K. C., Mowlem, A., & Hoffman, J. E. (1976). Multiple gastric polyps and parathyroid adenomas. Report of two cases. American Journal of Surgery, 132(1), 118–120.
Boehner, K., Vertesi, J., Sengers, P., & Dourish, P. (2007). How HCI interprets the probes (p. 1077). ACM Press. https://doi.org/10.1145/1240624.1240789
Kvan. (2007). Motivation - Kvan 78 (1st ed., Vol. 2007). Kvan.
Bråten, I. (2010). Vygotsky i pædagogikken. Frydenlund : [sælges på internettet].
Brinkmann, S. (2007). Motivation gennem handling og gøremål - et pragmatisk perspektiv. Kvan - et Tidsskrift for Læreruddannelsen Og Folkeskolen, 26(78), 91–101.
Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (2015). Kvalitative metoder: en grundbog (2nd ed.). Kbh.: Hans Reitzel.
Bruner, J. S. (2003). Making stories: law, literature, life (1. Harvard Univ. Press paperback ed). Cambridge, Mass.: Harvard Univ. Press.
Bruner, J. S. (1991). The Narrative Construction of Reality. Critical Inquiry, 18(1), 1–21. https://doi.org/10.1086/448619
Bundgaard, C. (2001, April 17). Den usynlige skrift. Politiken, p. 7.
Bundsgaard, J. (2013). Redaktionen - it-støttet udfordringsdifferentiering. In Undervisningsdifferentiering og teknologi (pp. 22–38). Aarhus: Kvan.
Bundsgaard, J., Illum Hansen, T., & Brahe-Orlandi, R. (2016). It-didaktik i teori og praksis: elevpositioner og digitale kompetencer i et dannelsesperspektiv. Frederikshavn: Dafolo.
Canger, T., & Kaas, L. A. (2016). Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde. Kbh.: Hans Reitzel.
Canger, T., & Kaas, L. A. (2016). Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde. Kbh.: Hans Reitzel.
Canger, T., & Kaas, L. A. (2016). Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde. Kbh.: Hans Reitzel.
Jessen, C. (2008). Læringsspil og leg. In Digitale medier og didaktisk design: brug, erfaringer og forskning. Kbh.: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.
Center for History and New Media. (n.d.). Hurtig Start Guide. Retrieved from http://zotero.org/support/quick_start_guide
CFU Danmark. (2014). Vurdigi - Værktøj til vurdering af digitale læremidler. Retrieved October 14, 2016, from http://vurdigi.dk/
Chaffey, D. (2015). Global social media research summary 2015 - Smart Insights Digital Marketing Advice. Retrieved October 21, 2015, from http://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-strategy/new-global-social-media-research/
Cheney, D. P. (1975). Hard tissue tumors of scleractinian corals. Advances in Experimental Medicine and Biology, 64, 77–87.

 

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments