Program – 2016 – Uge 36 – Dag 1

Hermed følger programmet for uge 36, som først og fremmest handler om at komme i gang med modulet/studiet. Derfor tager vi udgangspunkt i en række forskellige aktiviteter, som skal være med til, at I lærer hinanden, jer selv og mig bedre at kende.

DAG 1

UNDERVISNING

Velkommen (5-10 min.)

Præsentation af modulet. En kort snak om, hvilke udfordringer der kan være, og hvordan de løses. Kig i følgende velkomstindlæg.

Det er vigtigt, at I sætter jer ind i modulets mål og beskrivelse.

Velkommen

Fælles præsentation af programmet, hinanden og mig (15-20 min.)

Programmet for modul 1 kan I finde på snurl.dk/mau1-2 og snurl.dk/mau1-3. I første omgang vil vi køre et nogenlunde fælles program. Det kan dog ændre sig med tiden og derfor skal I holde jer opdateret i planen.

Aktivitet – Navnerunde i matematik (15-20 min.)

  1. Sig jeres fornavn først, hver gang I snakker med hinanden.
  2. Del jer ligeligt i 4 tilfældige grupper.
    1. Snak med hinanden (husk hele fornavnet) og stil jer op på en række
      1. Sortér rækken alfabetisk efter fornavn. I må kun rykke en person ad gangen.
    2. Stil jer op på en ny række.
      1. Sortér rækken efter, hvor mange bogstaver der er i jeres fornavn. I må kun rykke en person ad gangen.
      2. Hvad er summen af jeres fornavnes antal bogstaver?
      3. Hvad er tværsummen af summen af jeres fornavne?
  3. Del jer ligeligt i 4 nye tilfældige grupper.
    1. I skal sige jeres navn og hilse på hinanden med et håndtryk.
      1. Hvor mange håndtryk er der givet, når I alle har hilst på hinanden med et håndtryk?
      2. Hvordan kan I beskrive sammenhængen mellem antal personer og antal håndtryk?
        Vi skal hilse på en mindre, end antallet vi er i gruppen. Hvis der er fem personer. Altså hver af de fem personer hilser på fire andre. Men hvert håndtryk ”tæller dobbelt”, så vi skal dividere med 2.(Markér teksten ovenfor)
  4. Evt. del jer ligeligt i 2 tilfældige grupper igen.
    • Nu skal I lægge både fornavn og efternavn sammen.
      • Hvor mange har et antal bogstaver, hvor
        • 2 går op?
        • 3 går op?
        • 4 går op?
        • 5 går op?
        • 6 går op?
        • kun 1 og tallet selv går op i?

Aben er ond (20-25 min.)

Følgende filmklip er taget fra filmen Det forsømte forår .

Filmen ses i lokalet og efterfølgende diskuteres øvelsen herunder.

Aktivitet

Hvorfor vil du være matematiklærer, og hvilken matematiklærer ønsker du at være? Snak med din sidemand om det og kom gerne ind på situationer, som har haft betydning for dine valg ovenfor.

Forenklede Fælles Mål (60-90 min.)

Kort oplæg og generel snak om læseplanen. De Forenklede Fælles Mål (FFM) er lærernes “plan” for, hvad der skal undervises i på et gældende trin. FFM og læseplanen er obligatoriske. Vejledningen er således, som antydet, vejledende. Man kan se det, som styring eller som jeres grund/argument for at undervise, som I gør (især over for kolleger, ledelse, elever og forældre).

Aktivitet

I skal besøge hjemmesiden for Forenklede Fælles Mål  (se links nedenfor) og læse om, hvad tal og algebra handler om på mellemtrin og i udskolingen.

Kig i læseplanen og diskutér indholdet i grupper á 3-4. Hvad siger læseplanen om arbejdet med tal og algebra på mellemtrinnet og i udskolingen?

Links

I finder Forenklede Fælles Mål og læseplanen her: www.emu.dk/omraade/gsk-lærer/ffm/matematik.

Tal og algebra på 4. – 6. klassetrin er beskrevet her: www.emu.dk/omraade/gsk-lærer/ffm/matematik/4-6-klasse/tal-og-algebra. Husk at klikke jer ind på punkterne med læs mere og at klikke jer ind på uddybningen af de forskellige faser.

Tal og algebra på 7. – 9. klassetrin er beskrevet her: www.emu.dk/omraade/gsk-lærer/ffm/matematik/7-9-klasse/tal-og-algebra. Husk at klikke jer ind på punkterne med læs mere og at klikke jer ind på uddybningen af de forskellige faser.

 

Opsamling (20 min.)

Hvad kan vi læse ud af læseplanen og målene? Hvilken type undervisning lægges der op til? Skriv jeres opdagelser/bemærkninger ind på nedenstående padlet, som også  kan findes på padlet.com/troelschristens/Uge36Opsamling.

 

Eventuelt

  • Planen for modulet.
  • Hvor finder de dokumenter i Fronter?
  • Hvilke bøger benytter vi os af?
  • Hvor finder vi gode links? Skal vi lave en samling?
  • Har I andre spørgsmål?
  • Aktivitet: Lige høje tårne eller andet.
  • Aktivitet: Konstruer 3 regnehistorier med hver deres niveau.
  • Med fire 3-taller og alle de regneformer, parenteser mm. I kender, skal I prøve at lave tallene 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10…

 

Litteratur

 

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments