Sidste tanker og overvejelser inden eksamen

Kære alle.
 
Som jeg fortalte, så skulle jeg til eksamen i Odense i dag. Som lovet, så ville jeg lige skrive lidt ud til jer omkring det, jeg så fungerede. Derfor er her nogle af mine stikord til jer. Det er naturligvis ikke omkring indholdet i prøven, men blot om formen. I kan tage det eller lade være. Det er helt op til jer. Det er, som skrevet, blot mine tanker og overvejelser efter at have været med til eksamen i Odense i dag. Mange af tingene har I allerede fået at vide. Der vil sikkert også være mange flere ting, som I kunne overveje.
 

Praktisk

Jeg tager nogle mærkater med, som I kan anvende som navneskilte. Dermed kan censor kende forskel på jer.
Brug gerne smartboardet og en computer og/eller væggene til at hænge lidt op, så vi kan snakke om det.

Processen:

Når vi starter, så trækker i en opgave. Derefter arbejder I på at danne jer et overblik over, hvad I skal. Vi kommer forventeligt rundt til jer 4 gange. I behøver slet ikke være færdige med alt.
  1. Når vi kommer rundt første gang, så kigger vi kort på:
    1. Er I med på opgaven?
    2. Har I udvalgt noget fra FFM (matematiske kompetencer og stofområder)?
    3. Tanker om konkrete læringsmål i elevsprog?
  2. Forløb –> Aktiviteter
  3. Forløb –> Mere konkret
  4. Evaluering – forløbet og evt. mere generelt.
Andre ting:
  • Overvej egne aktiviteter : fx Stratego, tallinjer, dobbeltcirkel, regnehistorier, ting fra undervisningen fra modulerne og praktikken m.fl.
  • Faglig læsning
  • Repræsentationsformer: konkret til abstrakt, hvilke repræsentationsformer ser I?
  • Inddrag gerne erfaringer fra praktikken, hvis det giver mening i samtalen.
  • Referencer til eller sammenligning med andre bogsystemer, timeglasmodellen
  • RME
  • Indledende,
  • CL-strukturer, middel/stærk/svag ?
  • Læringsmakker
  • Undersøgende matematik?
  • Åbne og/eller lukkede opgaver?
  • Kan man tage noget med fra virkeligheden? (Fx VM i fodbold …)
  • Er der noget for elever i matematikvanskeligheder, særlige forudsætninger, tosprogede baggrund?
  • Anvend fagudtryk
  • Anvende ordene fra FFM, kompetence, færdighedsmål og vidensmål
  • Didaktisk model?
  • Få læringsmål
  • Husk, at det jo er en tænkt situation, hvor man ikke kender eleverne. Det kan man også nævne.
  • Samtaler på klassen, grupper … ?
  • Fx indledende snak, opgave 1+2 på klassen, opgave 3+4 i grupper osv.
  • Springer I over opgaver i bogen? Bytter I dem ud med andre opgaver?
  • Hvordan tænker I læring?
  • Gerne referencer til litteratur/forfattere, men ikke namedropping.
  • Kan man inddrage teksterne fra den skriftlige eksamen? “Det komme an på/Hvad nu hvis …”
  • Blooms taksonomi/Solo til dannelse af læringsmål til eleverne? Eller https://drive.google.com/file/d/0B4y2JZoxGHjCSVZuVEhGdi11WWM/view
  • Flere formuleringer af det samme er godt, altså forskellige repræsentationer af det samme faglige stof.
  • Brug fagord: multiplikation, division, addition, subtraktion osv.
  • Ændrer den formative evaluering på undervisningen? Hvad er formativ/summativ evaluering?

Jeg glæder mig til at høre jeres tanker. Vi ses.

Venlig hilsen Troels

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments