Når I læser jer igennem de Forenklede Fælles Mål, så støder I måske på nogle benævnelser/begreber, som I ikke er vant til at anvende eller ved, hvad betyder. Herunder ser I en meget kort oversigt over “Talmængder”.
Eksempler fra FFM
- Eleven kan anvende rationale tal og variable i beskrivelser og beregninger.
- Eleven kan udvikle metoder til beregninger med naturlige tal.
- Eleven kan anvende reelle tal og algebraiske udtryk i matematiske undersøgelser.
- Eleven kan udvikle metoder til multiplikation og division med naturlige tal.
- Eleven har viden om irrationale tal osv.
Lille oversigt over talmængder
- R = De reelle tal er alle tal. Dvs. de rationale og de irrationale tal sammenlagt.
- N = De naturlige tal er alle positive hele tal. (1,2,3,4 …). Kan også indeholde 0, men så angives N0.
- Z = Heltal er alle de naturlige tal samt 0 og alle negative hele tal. (-4,-3,-2,-1,0,1,2,3,4 …).
- Q = De rationale tal er alle heltal samt alle brøker, som kan skrives som brøker med heltal i tæller og nævner, hvor nævneren dog ≠0.
Det er således også decimaltal. - De irrationale tal er de tal, som ikke kan skrives som brøker af heltal. Fx Pi, kvadratrod(2) m.fl. (ingen tradition for at anvende et bogstav)