Læremiddelanalyse

Det er jf. modulbeskrivelsen et mål, at den studerende:

Færdighedsmål: Vidensmål: 
kan anvende, udvikle og vurdere relevante læremidler til matematik. har viden om læremidler til aldersgruppen 4. – 10. klassetrin, herunder digitale læremidler, konkrete materialer og værktøjer, supplerende materialer og lærebøger.
kan anvende gældende læseplaner for matematikundervisning i relation til at planlægge og gennemføre differentieret undervisning. har viden om skiftende mål og læseplaners sammenhæng med samfundsmæssige og videnskabelige udfordringer over tid.
kan kommunikere i, om og med matematik ved at sætte sig ind i og tolke matematikholdige skriftlige, mundtlige og visuelle udsagn samt udtrykke sig fagligt præcist og varieret. har viden om matematisk kommunikation.
kan anvende symbolholdige udsagn gennem afkodning, oversættelse og behandling med bevidsthed om den særlige rolle, effektiv symbolbehandling spiller i matematikken. har viden om matematisk symbolbehandling – og formalisme.

Hvorfor

Læremiddelanalysens formål er, at I som kommende matematiklærere, skal kunne danne jer et fagsprog om og professionel forståelse af læremidlers anvendelighed og brugbarhed. Målet er at arbejdet med læremiddelanalyse kan bidrage til at udvikle en analytisk læremiddelkompetence og i videre perspektiv en læremiddelfaglighed – en kompetence til at analysere, vurdere, bruge og evaluere læremidler, samt se læremidlers potentiale som del af en faglig og didaktisk udvikling.

Hvor meget

Den mere procesorienterede læremiddelanalyse , som I på dette modul skal igennem, tager højde for, at I selvfølgelig ikke kan komme omkring hele bøger/portaler i jeres analyser, men det skal give jer nogle konkrete erfaringer med, hvordan man kan undersøge, om:

  • materialet understøtter de mål, vi har sat for elevernes læring,
  • læremidlets syn på faget matematik er i overensstemmelse med det syn, som vi har,
  • eleverne har forudsætninger for at læse indholdet
  • osv.

Hvad

Vi opstiller derfor følgende mål for dette forløb:

  1. I skal kunne begrunde jeres valg af læremiddel,
  2. I skal kunne identificere forcer og begrænsninger i et læremiddel,
  3. I skal kunne argumentere for, hvordan I vil lade det indgå i jeres planlægning, gennemførelse og evaluering samt hvordan I evt. kan supplere det valgte læremiddel.
  4. I skal kunne lave en vurdering af et læremiddel!

Hvordan

Forløbet er delt op i tre dele:

  1. Analyse af lærebog.
  2. Analyse af it.
  3. Analyse af selvvalgt læremiddel.

Der skal laves produkter til alle 3 dele.

Det hele afsluttes med, at I skal præsentere jeres forløb, analyse og produkt(er) fra del 3 på en markedsplads.

 

Præsentation

MAU M1-NET

MAU M1-1

Litteratur

Aarhus Universitet. (2016, August). Deltagerobservation. Retrieved October 9, 2016, from http://metodeguiden.au.dk/deltagerobservation/
Aalborg Kommune. (2014). Læringssamtaler – kilden til øget læring og trivsel. Retrieved from http://www.aalborg.dk/usercontrols/AalborgKommune/Referater/Pdf.aspx?pdfnavn=18187138.PDF&type=bilag&pdfid=27825
Aalborg Kommune. (2015). Noget At Have Det I Noget at have det i. Retrieved May 29, 2016, from http://www.nogetathavedeti.dk/
Madsen, A. E. (2016, May 2). Implementering af læringsplatform 2015/2016. Retrieved May 29, 2016, from https://prezi.com/jt3rokf8qt3v/implementering-af-lringsplatform-20152016/
Alexander Jonassen Journalist. (n.d.). Hver sjette nyuddannet lærer dropper folkeskolen inden for det første år. Retrieved January 26, 2017, from http://politiken.dk/indland/uddannelse/article5632312.ece
Allison, T. B., Shipp, J. C., Bruttig, S. P., & Eliot, R. S. (1975). Reduced myocardial ATP and creatine phosphate in diabetes: role of 2,3-diphosphoglycerate. Recent Advances in Studies on Cardiac Structure and Metabolism, 7, 193–197.
Ambeck, K. D., & Beyer, P. (2002). Veje til fornyelsen: Business Process Reenginering. Frederiksberg; [Kbh.]: Samfundslitteratur ; [eksp. DBK].
Andersen, M. (2002). Modellerne virker ikke altid. Motor, 2002(5), 1.
Andersen, M.W., Gormsen, S., Haase, K., Hagbo, C., Høegh, J., Larsen, S. G., … Sørensen, T. B. (2003). Undervisning af tosprogede elever i matematik (p. 63). København: CVU København & Nordsjælland og Københavns Kommune.
Anderson, T. (2008). Towards a theory of online learning. Theory and Practice of Online Learning, 2, 15–44.
Anderson, T. (Ed.). (2008). The theory and practice of online learning (2nd ed). Edmonton: AU Press.
Anderson, T., & Elloumi, F. (2004). Theory and practice of online learning. Athabasca, Alta.: Athabasca University.
Andreasen, L. B., & Nielsen, J. L. (2013). Dimensions of problem based learning – dialogue and online collaboration in projects. Journal of Problem Based Learning in Higher Education; Vol 1, No 1 (2013). Retrieved from http://amalthea.aub.aau.dk/index.php/pbl/article/view/283
Andrews, R., & Haythornthwaite, C. A. (Eds.). (2007). The Sage handbook of e-learning research (1st ed). Los Angeles: Sage Publications. Retrieved from http://methods.sagepub.com.zorac.aub.aau.dk/book/the-sage-handbook-of-e-learning-research
Carvin, A. (n.d.). Timeline: The Life of the Blog. Retrieved October 20, 2015, from http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=17421022
Arnheim, R. (1969). Visual thinking (Nachdr.). Berkeley: Univ. of California Press.
Barthes, R. (1996). Det lyse kammer: bemærkninger om fotografiet. Kbh.: Politisk Revy.
Begole, J., & SIGCHI (Group : U.S.) (Eds.). (2007). CHI 2007: reach beyond: conference proceedings: Conference on Human Factors in Computing Systems, San Jose, California, USA, April 28-May 3, 2007. New York, N.Y: Association for Computing Machinery.
Behrens, T. S., & Hansen, L. M. (2014). Anvendelse af screencasting i et didaktisk perspektiv (p. 41). Retrieved from https://ucc.dk/sites/default/files/screencasting.pdf
Bertelsen, O. W., Bødker, S., Kuutti, K., NordiCHI, & Association for Computing Machinery (Eds.). (2002). NordiCHI 2002: proceedings of the Second Nordic Conference on Human-Computer Interaction, October 19 - 23, 2002, Aarhus, Denmark ; tradition and transcendence. New York, NY: Association for Computing Machinery.
Biegeleisen, J. I. (1995). Classic type faces and how to use them: including 91 complete fonts. New York: Dover Publications.
Birch Andreasen, L., Meyer, B., & Rattleff, P. (2008). Digitale medier og didaktisk design: brug, erfaringer og forskning. Kbh.: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag : kan købes ved henvendelse til: Danmarks Pædagogiske Bibliotek.
Blomberg, J., Burrell, M., & Guest, G. (2003). The Human-computer Interaction Handbook. In J. A. Jacko & A. Sears (Eds.) (pp. 964–986). Hillsdale, NJ, USA: L. Erlbaum Associates Inc. Retrieved from http://dl.acm.org/citation.cfm?id=772072.772133
Blomberg, J., Giacomi, J., Mosher, A., & Swenton-wall, P. (1993). Ethnographic field methods and their relation to design. In Participatory design: principles and practices (pp. 123–155). Hillsdale, N.J: L. Erlbaum Associates.
Blomhøj, M. (2003). Modellering som undervisningsform. In O. Skovsmose & M. Blomhøj (Eds.), Kan det virkelig passe? L&R Uddannelse.
Blomhøj, M. (2005). Matematisk modellering som didaktisk teori. Fagdidaktik - Mellem Fag Og Didaktik, 13–32.
Blomhøj, M. (1993). Modellerings betydning for tilegnelsen af matematiske begreber. Nordisk Matematikdidaktik, 1993(1), 11.
Blomhøj, M., & Skånstrøm, M. (2006). Matematik Morgener - matematisk modellering i praksis. In O. Skovsmose & M. Blomhøj (Eds.), Kunne det tænkes? (1., pp. 7–23). Malling Beck.
Bo Heimann, & Jan Lind-Hansen. (2013, September 6). Lær at bruge U’et rigtigt. Retrieved December 18, 2015, from http://www.lederweb.dk/strategi/organisationsudvikling/artikel/106045/uet-kraver-sin-leder
Bo Pedersen. (n.d.). Fælles Mål i folkeskolen. In KvaN 72 - Målet med Fællesmål (Vol. 2005, pp. 17–26). KvaN.
Steffensen, B. (2010). Fagdidaktisk kompetence: kapitel 1 i Fælles Mål i folkeskolen. Place of publication not identified: Samfundslitteratur.
Bodily, K. C., Mowlem, A., & Hoffman, J. E. (1976). Multiple gastric polyps and parathyroid adenomas. Report of two cases. American Journal of Surgery, 132(1), 118–120.
Boehner, K., Vertesi, J., Sengers, P., & Dourish, P. (2007). How HCI interprets the probes (p. 1077). ACM Press. https://doi.org/10.1145/1240624.1240789
Kvan. (2007). Motivation - Kvan 78 (1st ed., Vol. 2007). Kvan.
Bråten, I. (2010). Vygotsky i pædagogikken. Frydenlund : [sælges på internettet].
Brinkmann, S. (2007). Motivation gennem handling og gøremål - et pragmatisk perspektiv. Kvan - et Tidsskrift for Læreruddannelsen Og Folkeskolen, 26(78), 91–101.
Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (2015). Kvalitative metoder: en grundbog (2nd ed.). Kbh.: Hans Reitzel.
Bruner, J. S. (2003). Making stories: law, literature, life (1. Harvard Univ. Press paperback ed). Cambridge, Mass.: Harvard Univ. Press.
Bruner, J. S. (1991). The Narrative Construction of Reality. Critical Inquiry, 18(1), 1–21. https://doi.org/10.1086/448619
Bundgaard, C. (2001, April 17). Den usynlige skrift. Politiken, p. 7.
Bundsgaard, J. (2013). Redaktionen - it-støttet udfordringsdifferentiering. In Undervisningsdifferentiering og teknologi (pp. 22–38). Aarhus: Kvan.
Bundsgaard, J., Illum Hansen, T., & Brahe-Orlandi, R. (2016). It-didaktik i teori og praksis: elevpositioner og digitale kompetencer i et dannelsesperspektiv. Frederikshavn: Dafolo.
Canger, T., & Kaas, L. A. (2016). Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde. Kbh.: Hans Reitzel.
Canger, T., & Kaas, L. A. (2016). Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde. Kbh.: Hans Reitzel.
Canger, T., & Kaas, L. A. (2016). Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde. Kbh.: Hans Reitzel.
Jessen, C. (2008). Læringsspil og leg. In Digitale medier og didaktisk design: brug, erfaringer og forskning. Kbh.: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.
Center for History and New Media. (n.d.). Hurtig Start Guide. Retrieved from http://zotero.org/support/quick_start_guide
CFU Danmark. (2014). Vurdigi - Værktøj til vurdering af digitale læremidler. Retrieved October 14, 2016, from http://vurdigi.dk/
Chaffey, D. (2015). Global social media research summary 2015 - Smart Insights Digital Marketing Advice. Retrieved October 21, 2015, from http://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-strategy/new-global-social-media-research/
Cheney, D. P. (1975). Hard tissue tumors of scleractinian corals. Advances in Experimental Medicine and Biology, 64, 77–87.

Litteratur – opdelt

Udvalgt litteratur om læremiddelanalyse af lærebøger

emu.dk. (2014). Vejledning for faget matematik | EMU Danmarks læringsportal. Emu.Dk. http://www.emu.dk/modul/vejledning-faget-matematik
Hansen, T. I., Hjelmborg, M., & Brodersen, P. (2015). Timeglas eller værksted – Komparativ undersøgelse af to lærebogssystemer i matematik. MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, 0(2). https://tidsskrift.dk/index.php/mona/article/view/71102
Freil, O., & Kaas, T. (2007). Kolorit: matematik for femte klasse : grundbog. Gyldendal.
Illum Hansen, T., & Skovmand, K. (2011). Fælles mål og midler: læremidler og læreplaner i teori og praksis. Klim.
Hjelmborg, M. D. (2013). Vurdering af lærermidler i matematik. In Håndbog om matematik i grundskolen: læring, undervisning og vejledning (pp. 380–389). Dansk Psykologisk Forlag.

Udvalgt litteratur om læremiddelanalyse af It

Illum Hansen, T. (n.d.). Evaluering af digitale læremidler. Læremiddel.Dk. Retrieved October 14, 2016, from http://laeremiddel.dk/wp-content/uploads/2012/07/Evaluering_af_digitale_l%C3%A6remidler1.pdf

Nyttig litteratur til det selvvalgte materiale

Christensen, T. G. (2015, October 10). 5 steder på nettet, som får dig i gang med at blogge. Troels Christensen. http://troelschristensen.dk/5-steder-paa-nettet-som-faar-dig-i-gang-med-at-blogge/

Anden litteratur og nyttige links

Illum Hansen, T., Graf, S. T., & Hansen, J. J. (2012). Procesorienteret læremiddelanalyse – en procesmodel. In Læremidler i didaktikken: didaktikken i læremidler. Klim. http://laeremiddel.dk/wp-content/uploads/2012/07/Procesorienteret_l%C3%A6remiddelanalyse.pdf
Læremidler i didaktikken – didaktikken i læremidler. (n.d.). Retrieved October 15, 2016, from http://laeremiddel.dk/wp-content/uploads/2012/07/Procesorienteret_l%C3%A6remiddelanalyse.pdf
www.laeremiddeltjek.dk. (n.d.). Retrieved October 15, 2016, from http://www.laeremiddeltjek.dk/
Læremiddel.dk. (n.d.). Læremiddeltjek. Læremiddel.Dk. Retrieved October 15, 2016, from http://laeremiddel.dk/evalueringsvaerktojer/laeremiddeltjek/
Læremiddel.dk. (n.d.). Forside - Tegn på læring. Retrieved October 15, 2016, from http://www.laeremiddel.dk/tegnpaalaering/
Læremiddel.dk. (n.d.). Resultater - Tegn på læring. Retrieved October 15, 2016, from http://www.laeremiddel.dk/tegnpaalaering/resultater/
CFU Danmark. (2014). Vurdigi - Værktøj til vurdering af digitale læremidler. http://vurdigi.dk/