M1-1E17 – Program – 2017 – Uge 38 – Dag 1

Hermed følger programmet for uge 38. Der arbejdes hovedsageligt med kapitel 5 i denne uge.

DAG 1

FORBEREDELSE

  • Læs kapitel 5

Hjælp

Her kan I finde en række af mine forklaringer på, hvordan man kan arbejde med brøker. Det skal ikke så selv, men blot ses, som en måde at gøre det på. Måske kan det hjælpe jer, hvis I sidder lidt fast.

www.youtube.com/user/iundervisningdk

UNDERVISNING

 

Kapitel 5 – De positive rationale tal

Programmet

  1. Øvelserne 1 – 4  – gruppeøvelse.
  2. FFM og brøkbegreber
  3. Øvelse – Stil jer på en række
  4. Kort oplæg om brøker.
  5. Brøkspil #1 + Brøkspil #2
  6. Grubleren – en subtraktionsalgoritme.

Start først med at gennemgå opgaven i smågrupper. Derefter spørges ind til forklaring i plenum.

 

Øvelserne 1 – 4  – opsamling.

Øvelse 1 – Udregn opgaverne. (se evt. videoerne under hjælp)

Øvelse 2 – Formuler selv et tilsvarende antal opgaver for samme område og med samme sværhedsgrad.

Øvelse 3 – Omskriv mellem brøker, decimaltal og procent. Formuler opgaver

Øvelse 4 – Procentopgaver fra FP9.

Brug evt. opgavegeneratoren på iundervisning.dk for brøkopgaver.

FFM og brøkbegreber

Hvad kan vi læse ud af læseplanen og målene? Hvilken type undervisning lægges der op til? Skriv en liste over de faglige begreber, I havde brug for, for at kunne løse og skrive opgaverne. Fx fællesnævner …

Skriv jeres opdagelser/bemærkninger ind på nedenstående padlet, som også  kan findes på https://padlet.com/troelschristens/tjdxid45vx4r.

Lavet med Padlet

 

 

Oplæg om brøker

I slides fra i dag kan I se et kort oplæg omkring brøker.

Brøkspil #1

Sådan gør I:

Bland kortene og fordel 2 til hver. (Dette kan også gøres online. Skriv dog brøker op på et fælles papir.)

  1. Dan en brøk hver: det første kort som vendes er tæller, og det sidste er nævner i jeres brøk.
  2. Læg i fællesskab de 4 brøker i rækkefølge.

Vælg på skift to af brøkerne og bed sidemanden til venstre om at lægge dem sammen, trække dem fra hinanden, multiplicere dem eller dividere dem.
Alle skal prøve.

I kan overveje, at man på skift forklarer de andre i gruppen det regnestykke, som man har fået tildelt.

Brøkspil #2

Sådan gør I:

Med spillekort

  1. Læg 4 kort på bordet med bagsiden op. Placer dem som to brøker på et stykke papir (2 og 2 over hinanden).
  2. Skriv et ulighedstegn, lighedstegn eller et større end/mindre end tegn mellem de to brøker (tilpas sværhedsgrad. Beslut jer inden I går i gang).
  3. Vend de tre af kortene, og find ud af, hvilken værdi det sidste kort skal have, for at det er en sand sætning.

Uden spillekort- online

  1. Gør plads til at skrive 2 brøker (lav 2 brøksteger).
  2. Skriv et ulighedstegn, lighedstegn eller et større end/mindre end tegn mellem de “to brøker”.
  3. Træk 3 kort online. Skriv dem som 2 brøker, hvor den sidste brøk dog mangler nævneren.
  4. Find ud af, hvilken værdi det sidste kort skal have, for at det er en sand sætning.

Gode links

www.random.org/playing-cards

www.random.org/#numbers

 

Grubleren – En subtraktionsalgoritme (Grubleopgave : Hvad i alverden foregår der?)

Grubleopgave - En Subtraktionsalgoritme

Følgende subtraktionsalgoritme er lidt spidsfindig.

Kan du finde ud af, hvordan det kan lade sig gøre?

 

Kan den virke med andre talsystemer?

 

Forklaringen af algoritmen gennemgås på klassen næste gang.

 

Forberedelse til næste gang

  • Lav også øvelserne 9,10,11 og 12 på siderne 102 – 103 .

 

Litteratur

Schou, J. (2013). Matematik for lærerstuderende: Tal, algebra og funktioner - 4. - 10. klasse. Samfundslitteratur.

 

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments