M3-1E17 – Program 2017 – Uge 38 – Dag 1

Hermed følger programmet for dag 1 i uge 38. Vi skal lave en række grublere, løse opgaver fra Instagram, høre om FFM og se opgaven “Dagens læringsmål” i dag.

Program

Vi skal have legen og det undersøgende tilbage i matematikundervisningen. Vi indleder med, at I undersøger FFM. Derefter kommer en række øvelser m.m.

  1. Modulplan
  2. Intro til den didaktiske relationsmodel
  3. Gode grublere og sikre strategier
    1. Læs Indledning
    2. Diskutér i grupper, hvordan man anvender LOVPORT og de sikre strategier.
    3. “Landmandens ekspropriering” .
    4. Trolden ved broen.
    5. Cigaretskodderne
  4.  Instagram – Se nedenfor
  5. Dagens læringsmål –
  6. Forberedelse til næste gang – Læsning

Program – Detaljeret

Intro til den didaktiske relationsmodel og læringsmålsstyret undervisning samt It og medier

  • Den didaktiske relationsmodel – www.emu.dk/modul/relationsmodellen-fire-dimensioner-af-arbejdet-med-læringsmål .
    Her kan I læse om den didaktiske relationsmodel og om, hvordan man man arbejder med den i den læringsmålstyrede undervisning.
  • Forenklede Fælles Mål (FFM) for matematikwww.emu.dk/omraade/gsk-lærer/ffm/matematik .
    Her finder I og de andre matematiklærere de obligatoriske kompetencemål for undervisningen.
  • Mål, læseplan og vejledning – www.emu.dk/modul/matematik-mål-læseplan-og-vejledning .
    Her finder I og de andre matematiklærere de obligatoriske mål og læseplan. Dertil kommer vejledningen for undervisningen, som dog ikke er obligatorisk, men alene giver forslag til/eksempler på, hvordan man kan arbejde med de forskellige områder i undervisningen. I læseplanen finuvm.dk/fpder de yderligere områder, såsom bl.a. ‘It og medier’. I ‘It og medier’ kan man bl.a. læse om de 4 elevpositioner.
  • Undervisningsministeriet om Folkeskolens prøver, prøvevejledninger  – www.uvm.dk/fp .
    Her finder I og de andre matematiklærere vejledningerne til prøverne. Det vil sige både til de skriftlige og de mundtlige prøver i matematik. I finder også eksempler på mundtlige prøveoplæg (eksempelprøver ) og linket til prøvesæt fra tidligere afholdte prøver i FP9 og FP10 .

Opgave

  • Hvad siger færdigheds- og vidensmålene efter hhv. 3., 6. og 9. klasse om modellering? Undersøg i grupper á 2-3.
  • Hvad siger “It og medier” om modellering? (Læseplanen )
  • Hvad siger Vejledningen for matematik  om de matematiske arbejdsmåder (under pkt. 1.2)?
  • Efter noget tid, så sættes I sammen til større grupper osv., hvor I diskuterer, hvad I har fundet ud af.

 

Om modellering

Herunder finder I en kort introduktion til begrebet “matematisk modellering”.

K9 LV light Matematisk modellering

Gode grublere og sikre strategier

Aktivitet 1 – Læs om LOVPORT og sikre strategier

Sæt jer i grupper á 2-3. Læs og diskuter indledningen i Pernille Pinds bog .

 

Aktivitet 2 – Landmandens ekspropriering

  • Sæt jer i grupper á 3-4
  • Læs “Landmandens ekspropriering” .
  • Diskutér i gruppen hvilke(n) af de 9 strategier I ville vælge.
  • Løs “Landmandens ekspropriering” vha de(n) strategi(er), som I har valgt.

 

Aktivitet 3 – Trolden ved broen

  • Sæt jer i grupper á 3-4
  • Læs “Trolden ved broen.
  • Diskutér i gruppen hvilke(n) af de 9 strategier I ville vælge.
  • Løs “Trolden ved broen” vha de(n) strategi(er), som I har valgt.
  • Omformulér historien, så resultatet giver 10 kr. efter den 3. gang Mette går over broen.
  • Omformulér historien, så resultatet giver et resultat mellem 20 og 50.
  • Læg den sidste omskrivning ind på følgende padlet herunder. Skriv svaret Trolden ved broen – [dit navn] – [svaret i titlen].

 

Lavet med Padlet

Aktivitet 4 – Cigaretskodderne

  • Sæt jer i grupper á 3-4.
  • Læs “Cigaretskodderne inden I går i gang.
  • Diskutér i gruppen hvilke(n) af de 9 strategier I ville vælge.
  • Løs “Cigaretskodderne” vha de(n) strategi(er), som I har valgt.

 

Instagram

Forsøg at løse følgende 3 opgaver, som er lavet af Kousuke Shimoda . Han er matematiklærer i Japan.

https://www.instagram.com/p/BRZH4JvjmfL/?taken-by=koske_shimo

https://www.instagram.com/p/BRT_95ND0-h/?taken-by=koske_shimo

https://www.instagram.com/p/BX3oK_EDteY/?taken-by=koske_shimo

Opgave til de kommende gange: Dagens læringsmål

Form – Dagens læringsmål, aktivitet og tegn på læring

 Forberedelse til næste gang

  • Læs: “Modellering som undervisningsform” .
  • Læs: “Modellering som didaktisk teori” .
  • Regn den tidligere eksamensopgave “Toget og bilen”.
  • Løs opgave 4 fra FS10 maj 2015.

 

Litteratur

Blomhøj, M. (2003). Modellering som undervisningsform. In O. Skovsmose & M. Blomhøj (Eds.), Kan det virkelig passe? (pp. 51–71). L&R Uddannelse.
Kousuke Shimoda (@koske_shimo) • Instagram-billeder og -videoer. (2015, December). Instagram.Com. https://www.instagram.com/koske_shimo/
UVM. (2014). Relationsmodellen: Fire dimensioner af arbejdet med læringsmål | EMU Danmarks læringsportal. http://www.emu.dk/modul/relationsmodellen-fire-dimensioner-af-arbejdet-med-l%C3%A6ringsm%C3%A5l
MBUL, & STUK. (2016, January). Matematik - Fælles Mål, læseplan og vejledning | EMU Danmarks læringsportal. http://www.emu.dk/modul/matematik-m%C3%A5l-l%C3%A6seplan-og-vejledning
UVM. (2014). Matematik | EMU Danmarks læringsportal. http://www.emu.dk/omraade/gsk-l%C3%A6rer/ffm/matematik
UVM. (2014). Vejledning for faget matematik | EMU Danmarks læringsportal. http://www.emu.dk/modul/vejledning-faget-matematik
UVM. (2011). Prøvesæt fra tidligere afholdte prøver. https://uvm.dk:443/folkeskolen/folkeskolens-proever/forberedelse/tidligere-opgavesaet
UVM. (n.d.). Folkeskolens prøver. Retrieved September 18, 2017, from https://uvm.dk/fp
UVM. (2012). Eksempelprøver til brug for undervisningen. https://uvm.dk:443/folkeskolen/folkeskolens-proever/forberedelse/eksempelproever
Blomhøj, M. (2005). Matematisk modellering som didaktisk teori. Fagdidaktik - Mellem Fag Og Didaktik, 13–32.
Pind, P. (2010). Gode grublere og sikre strategier. Pind og Bjerre.
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments