M1-NET – Program – 2017 – Uge 46

Hermed følger programmet for uge 46. Vi arbejder hovedsageligt med Kapitel 2 og Kapitel 3 i denne uge.

DAG 1

FORBEREDELSE

  • Læs og mød op

 

FORBEREDELSE TIL NÆSTE GANG

Se modulplan.

UNDERVISNING

Noter til øvelserne

Overvej/diskutér 5

s.32-33 + 36

  • Mikkel benytter sig af at tælle op og indramme, når han er nået til en 10´er for på denne måde at visualisere.
  • Freja og Sarah brugte at skiptælle med subtraktion eller addition.
  • Mads brugte addition.

Overvej/diskutér 6

Tabel-bowling(s.41)

I spillet er det forholdsvis nemt at tilgodese elever differentieret. Elever, der ikke kan multiplicere, har mulighed for at tegne x antal streger på papir og så addere.

Det kommer mest an på, hvordan læreren har lavet mulighed for at tælle. Altså er der mulighed på papiret for at skrive andet end efter hovedregning at skrive resultat eller er der plads til udregninger?

Overvej/diskutér 7

Udsagn:

  1. Nogle elever kan hjælpes med udenadslære, såsom fx at lære den lille tabel udenad, lære addition med tal op til 20.
  2. Andre elever, der har svært ved at lære udenad, bør støtte sig til hjælpemidler, såsom fx lommeregner og oversigtstabel.

Øvelse 1

Med opmærksomhed på divisionsresten.

  1. Måledivision: 81:6 = 13 rest 3. Dvs. at der er nød til at være et bord mere 14 borde.
  2. Ligedeling: 81 personer fordeles mellem 6 borde , hvilket betyder, at der ved 3 af bordene sidder 13 og ved de resterende 3 borde sidder 14.
  3. Måledivision: Deling af 81 m i dele af 6 m, hvor mange stykker= 81:6 = 13 stykker a 6 m (med rest på 3 m, der ikke kan bruges)
  4. Ligedeling: Del 81 m i 6 dele = 81:6 = 13,5
  5. Ligedeling: Deling af 81 stk. kager mellem 6 børn = 13 stk. til hver (med 3 i rest)
  6. Måledivision: 81 kager fordelt i 6 poser giver = 13 poser (med 3 kager i overskud)
  7. Hvor lang kan siden være, når rektangel 6 m x ? m er 81 fliser = 13,5 m.
  1. Fordi tallene er sat i en meningsfyldt kontekst, giver det mening at forholde sig til resten i hver enkelt situation.
  2. Ved at sætte opgaverne i undervisningen i en meningsfyldt kontekst, må det kunne støtte eleven i at se betydningen af resten.

Undersøgelse 1

http://nlvm.usu.edu/en/nav/vlibrary.html

Som der flere gange beskrives i kap.2 har undersøgelser vist at multiplikative situationer kan opdeles i både symmetriske og asymmetriske situationer, hvilket er forholdsvis vanskeligt og ikke mindst ofte abstrakt for eleven. I den danske skole læres traditionelt tabeller som udenadslære og ikke med fokus på en meningsfyldt kontekst. Derved vil elever ikke sjældent opleve tvivl, om hvorvidt der i en given situation skal ganges eller divideres – hvad skal der reelt foretages i opgaven?

En måde at støtte eleven kan være at benytte arealmodellen(rektangel) som udgangspunkt for at arbejde sig frem mod mere skriftlige former. I linket herover arbejdes netop med en visualisering af matematikken. Her kan den enkelte elev udfordres på dennes niveau og få en klar idé om, hvordan tallene forholder sig til hinanden i en arealmodel.

Prøv evt. også:

www.geogebra.org/m/cx76B84s

www.geogebra.org/m/qAtwhfSf

 

Undersøgelse 2

Generelt står lærebogssystemerne med den udfordring, at de ikke er tilpasset de nye FFM. Det betyder, at systemerne er opbygget ud fra en anden målsætning, end den vi skal arbejde med i dagligdagen.

 

LITTERATUR

Aarhus Universitet. (2016, August). Deltagerobservation. Retrieved October 9, 2016, from http://metodeguiden.au.dk/deltagerobservation/
Aalborg Kommune. (2014). Læringssamtaler – kilden til øget læring og trivsel. Retrieved from http://www.aalborg.dk/usercontrols/AalborgKommune/Referater/Pdf.aspx?pdfnavn=18187138.PDF&type=bilag&pdfid=27825
Aalborg Kommune. (2015). Noget At Have Det I Noget at have det i. Retrieved May 29, 2016, from http://www.nogetathavedeti.dk/
Madsen, A. E. (2016, May 2). Implementering af læringsplatform 2015/2016. Retrieved May 29, 2016, from https://prezi.com/jt3rokf8qt3v/implementering-af-lringsplatform-20152016/
Alexander Jonassen Journalist. (n.d.). Hver sjette nyuddannet lærer dropper folkeskolen inden for det første år. Retrieved January 26, 2017, from http://politiken.dk/indland/uddannelse/article5632312.ece
Allison, T. B., Shipp, J. C., Bruttig, S. P., & Eliot, R. S. (1975). Reduced myocardial ATP and creatine phosphate in diabetes: role of 2,3-diphosphoglycerate. Recent Advances in Studies on Cardiac Structure and Metabolism, 7, 193–197.
Ambeck, K. D., & Beyer, P. (2002). Veje til fornyelsen: Business Process Reenginering. Frederiksberg; [Kbh.]: Samfundslitteratur ; [eksp. DBK].
Andersen, M. (2002). Modellerne virker ikke altid. Motor, 2002(5), 1.
Andersen, M.W., Gormsen, S., Haase, K., Hagbo, C., Høegh, J., Larsen, S. G., … Sørensen, T. B. (2003). Undervisning af tosprogede elever i matematik (p. 63). København: CVU København & Nordsjælland og Københavns Kommune.
Anderson, T. (2008). Towards a theory of online learning. Theory and Practice of Online Learning, 2, 15–44.
Anderson, T. (Ed.). (2008). The theory and practice of online learning (2nd ed). Edmonton: AU Press.
Anderson, T., & Elloumi, F. (2004). Theory and practice of online learning. Athabasca, Alta.: Athabasca University.
Andreasen, L. B., & Nielsen, J. L. (2013). Dimensions of problem based learning – dialogue and online collaboration in projects. Journal of Problem Based Learning in Higher Education; Vol 1, No 1 (2013). Retrieved from http://amalthea.aub.aau.dk/index.php/pbl/article/view/283
Andrews, R., & Haythornthwaite, C. A. (Eds.). (2007). The Sage handbook of e-learning research (1st ed). Los Angeles: Sage Publications. Retrieved from http://methods.sagepub.com.zorac.aub.aau.dk/book/the-sage-handbook-of-e-learning-research
Carvin, A. (n.d.). Timeline: The Life of the Blog. Retrieved October 20, 2015, from http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=17421022
Arnheim, R. (1969). Visual thinking (Nachdr.). Berkeley: Univ. of California Press.
Barthes, R. (1996). Det lyse kammer: bemærkninger om fotografiet. Kbh.: Politisk Revy.
Begole, J., & SIGCHI (Group : U.S.) (Eds.). (2007). CHI 2007: reach beyond: conference proceedings: Conference on Human Factors in Computing Systems, San Jose, California, USA, April 28-May 3, 2007. New York, N.Y: Association for Computing Machinery.
Behrens, T. S., & Hansen, L. M. (2014). Anvendelse af screencasting i et didaktisk perspektiv (p. 41). Retrieved from https://ucc.dk/sites/default/files/screencasting.pdf
Bertelsen, O. W., Bødker, S., Kuutti, K., NordiCHI, & Association for Computing Machinery (Eds.). (2002). NordiCHI 2002: proceedings of the Second Nordic Conference on Human-Computer Interaction, October 19 - 23, 2002, Aarhus, Denmark ; tradition and transcendence. New York, NY: Association for Computing Machinery.
Biegeleisen, J. I. (1995). Classic type faces and how to use them: including 91 complete fonts. New York: Dover Publications.
Birch Andreasen, L., Meyer, B., & Rattleff, P. (2008). Digitale medier og didaktisk design: brug, erfaringer og forskning. Kbh.: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag : kan købes ved henvendelse til: Danmarks Pædagogiske Bibliotek.
Blomberg, J., Burrell, M., & Guest, G. (2003). The Human-computer Interaction Handbook. In J. A. Jacko & A. Sears (Eds.) (pp. 964–986). Hillsdale, NJ, USA: L. Erlbaum Associates Inc. Retrieved from http://dl.acm.org/citation.cfm?id=772072.772133
Blomberg, J., Giacomi, J., Mosher, A., & Swenton-wall, P. (1993). Ethnographic field methods and their relation to design. In Participatory design: principles and practices (pp. 123–155). Hillsdale, N.J: L. Erlbaum Associates.
Blomhøj, M. (2003). Modellering som undervisningsform. In O. Skovsmose & M. Blomhøj (Eds.), Kan det virkelig passe? L&R Uddannelse.
Blomhøj, M. (2005). Matematisk modellering som didaktisk teori. Fagdidaktik - Mellem Fag Og Didaktik, 13–32.
Blomhøj, M. (1993). Modellerings betydning for tilegnelsen af matematiske begreber. Nordisk Matematikdidaktik, 1993(1), 11.
Blomhøj, M., & Skånstrøm, M. (2006). Matematik Morgener - matematisk modellering i praksis. In O. Skovsmose & M. Blomhøj (Eds.), Kunne det tænkes? (1., pp. 7–23). Malling Beck.
Bo Heimann, & Jan Lind-Hansen. (2013, September 6). Lær at bruge U’et rigtigt. Retrieved December 18, 2015, from http://www.lederweb.dk/strategi/organisationsudvikling/artikel/106045/uet-kraver-sin-leder
Bo Pedersen. (n.d.). Fælles Mål i folkeskolen. In KvaN 72 - Målet med Fællesmål (Vol. 2005, pp. 17–26). KvaN.
Steffensen, B. (2010). Fagdidaktisk kompetence: kapitel 1 i Fælles Mål i folkeskolen. Place of publication not identified: Samfundslitteratur.
Bodily, K. C., Mowlem, A., & Hoffman, J. E. (1976). Multiple gastric polyps and parathyroid adenomas. Report of two cases. American Journal of Surgery, 132(1), 118–120.
Boehner, K., Vertesi, J., Sengers, P., & Dourish, P. (2007). How HCI interprets the probes (p. 1077). ACM Press. https://doi.org/10.1145/1240624.1240789
Kvan. (2007). Motivation - Kvan 78 (1st ed., Vol. 2007). Kvan.
Bråten, I. (2010). Vygotsky i pædagogikken. Frydenlund : [sælges på internettet].
Brinkmann, S. (2007). Motivation gennem handling og gøremål - et pragmatisk perspektiv. Kvan - et Tidsskrift for Læreruddannelsen Og Folkeskolen, 26(78), 91–101.
Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (2015). Kvalitative metoder: en grundbog (2nd ed.). Kbh.: Hans Reitzel.
Bruner, J. S. (2003). Making stories: law, literature, life (1. Harvard Univ. Press paperback ed). Cambridge, Mass.: Harvard Univ. Press.
Bruner, J. S. (1991). The Narrative Construction of Reality. Critical Inquiry, 18(1), 1–21. https://doi.org/10.1086/448619
Bundgaard, C. (2001, April 17). Den usynlige skrift. Politiken, p. 7.
Bundsgaard, J. (2013). Redaktionen - it-støttet udfordringsdifferentiering. In Undervisningsdifferentiering og teknologi (pp. 22–38). Aarhus: Kvan.
Bundsgaard, J., Illum Hansen, T., & Brahe-Orlandi, R. (2016). It-didaktik i teori og praksis: elevpositioner og digitale kompetencer i et dannelsesperspektiv. Frederikshavn: Dafolo.
Canger, T., & Kaas, L. A. (2016). Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde. Kbh.: Hans Reitzel.
Canger, T., & Kaas, L. A. (2016). Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde. Kbh.: Hans Reitzel.
Canger, T., & Kaas, L. A. (2016). Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde. Kbh.: Hans Reitzel.
Jessen, C. (2008). Læringsspil og leg. In Digitale medier og didaktisk design: brug, erfaringer og forskning. Kbh.: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.
Center for History and New Media. (n.d.). Hurtig Start Guide. Retrieved from http://zotero.org/support/quick_start_guide
CFU Danmark. (2014). Vurdigi - Værktøj til vurdering af digitale læremidler. Retrieved October 14, 2016, from http://vurdigi.dk/
Chaffey, D. (2015). Global social media research summary 2015 - Smart Insights Digital Marketing Advice. Retrieved October 21, 2015, from http://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-strategy/new-global-social-media-research/
Cheney, D. P. (1975). Hard tissue tumors of scleractinian corals. Advances in Experimental Medicine and Biology, 64, 77–87.

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments