M1-NET – Program – 2017 – Uge 46

Hermed følger programmet for uge 46. Vi arbejder hovedsageligt med Kapitel 2 og Kapitel 3 i denne uge.

DAG 1

FORBEREDELSE

  • Læs og mød op

 

FORBEREDELSE TIL NÆSTE GANG

Se modulplan.

UNDERVISNING

Noter til øvelserne

Overvej/diskutér 5

s.32-33 + 36

  • Mikkel benytter sig af at tælle op og indramme, når han er nået til en 10´er for på denne måde at visualisere.
  • Freja og Sarah brugte at skiptælle med subtraktion eller addition.
  • Mads brugte addition.

Overvej/diskutér 6

Tabel-bowling(s.41)

I spillet er det forholdsvis nemt at tilgodese elever differentieret. Elever, der ikke kan multiplicere, har mulighed for at tegne x antal streger på papir og så addere.

Det kommer mest an på, hvordan læreren har lavet mulighed for at tælle. Altså er der mulighed på papiret for at skrive andet end efter hovedregning at skrive resultat eller er der plads til udregninger?

Overvej/diskutér 7

Udsagn:

  1. Nogle elever kan hjælpes med udenadslære, såsom fx at lære den lille tabel udenad, lære addition med tal op til 20.
  2. Andre elever, der har svært ved at lære udenad, bør støtte sig til hjælpemidler, såsom fx lommeregner og oversigtstabel.

Øvelse 1

Med opmærksomhed på divisionsresten.

  1. Måledivision: 81:6 = 13 rest 3. Dvs. at der er nød til at være et bord mere 14 borde.
  2. Ligedeling: 81 personer fordeles mellem 6 borde , hvilket betyder, at der ved 3 af bordene sidder 13 og ved de resterende 3 borde sidder 14.
  3. Måledivision: Deling af 81 m i dele af 6 m, hvor mange stykker= 81:6 = 13 stykker a 6 m (med rest på 3 m, der ikke kan bruges)
  4. Ligedeling: Del 81 m i 6 dele = 81:6 = 13,5
  5. Ligedeling: Deling af 81 stk. kager mellem 6 børn = 13 stk. til hver (med 3 i rest)
  6. Måledivision: 81 kager fordelt i 6 poser giver = 13 poser (med 3 kager i overskud)
  7. Hvor lang kan siden være, når rektangel 6 m x ? m er 81 fliser = 13,5 m.
  1. Fordi tallene er sat i en meningsfyldt kontekst, giver det mening at forholde sig til resten i hver enkelt situation.
  2. Ved at sætte opgaverne i undervisningen i en meningsfyldt kontekst, må det kunne støtte eleven i at se betydningen af resten.

Undersøgelse 1

http://nlvm.usu.edu/en/nav/vlibrary.html

Som der flere gange beskrives i kap.2 har undersøgelser vist at multiplikative situationer kan opdeles i både symmetriske og asymmetriske situationer, hvilket er forholdsvis vanskeligt og ikke mindst ofte abstrakt for eleven. I den danske skole læres traditionelt tabeller som udenadslære og ikke med fokus på en meningsfyldt kontekst. Derved vil elever ikke sjældent opleve tvivl, om hvorvidt der i en given situation skal ganges eller divideres – hvad skal der reelt foretages i opgaven?

En måde at støtte eleven kan være at benytte arealmodellen(rektangel) som udgangspunkt for at arbejde sig frem mod mere skriftlige former. I linket herover arbejdes netop med en visualisering af matematikken. Her kan den enkelte elev udfordres på dennes niveau og få en klar idé om, hvordan tallene forholder sig til hinanden i en arealmodel.

Prøv evt. også:

www.geogebra.org/m/cx76B84s

www.geogebra.org/m/qAtwhfSf

 

Undersøgelse 2

Generelt står lærebogssystemerne med den udfordring, at de ikke er tilpasset de nye FFM. Det betyder, at systemerne er opbygget ud fra en anden målsætning, end den vi skal arbejde med i dagligdagen.

 

LITTERATUR

Schou, J. (2013). Matematik for lærerstuderende: Tal, algebra og funktioner - 4. - 10. klasse. Samfundslitteratur.

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments