M3-1E17 – Program 2017 – Uge 38 – Dag 2

Hermed følger programmet for dag 2 i uge 38, hvor vi hovedsageligt arbejder med en række af de tekster, som I har skulle læse til i dag.

Program

Vi skal have legen og det undersøgende tilbage i matematikundervisningen. Vi indleder med, at I undersøger FFM. Derefter kommer en række øvelser m.m.

  1. Eksamensopgave “Toget og bilen”.
  2. Cykelforsikring – Erstatningsbeløb
  3. Opgave 4 fra FS10 maj 2015.
  4. Opgave – Modellering
    1. Kolorit
    2. “Modellering som undervisningsform” .
    3. “Modellering som didaktisk teori” .
  5. Evt. Walk-and-talk
  6. Lav plan for “Dagens læringsmål” – 2 aktiviteter pr. gang m. udgangspunkt i funktioner/modellering/ligninger/algebra i udskolingen.
  7. Modulevaluering
  8. Forberedelse til næste gang – fremlæggelse af opgaven

 

Eksamensopgave 2012 – Toget og bilen

Sæt jer i mindre grupper á 3-4. Gennemgå jeres besvarelse af opgaven for hinanden. Opsamling til sidst.

 

Cykelforsikring – Erstatningsbeløb

Lav følgende opgave i mindre grupper. Overvej om opgaven kan overføres til andre områder.

Cykelforsikring – Erstatningsbeløb

 

Opgave 4 fra FS10 maj 2015

Sæt jer i mindre grupper á 3-4. Gennemgå jeres besvarelse af opgaven for hinanden.

Hvordan kan man hjælpe eleverne? Til hvad og hvordan kan CAS anvendes i opgaven?

Her går jeg ud fra, at jeg skal lave et kort oplæg om CAS-værktøjer.

 

Evt. Aktivitet – Cigaretskodderne

  • Sæt jer i grupper á 3-4.
  • Læs “Cigaretskodderne inden I går i gang.
  • Diskutér i gruppen hvilke(n) af de 9 strategier I ville vælge.
  • Løs “Cigaretskodderne” vha de(n) strategi(er), som I har valgt.

 

Opgave – Modellering

Læs om modelleringskompetencen, som den er beskrevet for grundskolen i KOM-rapporten. I finder den i materialemappen. I skal opbygge en viden om, hvad kompetencen kan omfatte indenfor de forskellige faglige områder: Tal og algebra, geometri og måling samt statistik og sandsynlighed. Nærlæs også Fælles Måls beskrivelse af modelleringskompetencen for mellem- og sluttrin.

Med udgangspunkt i jeres nye viden, skal I dernæst studere en lærebog og finde eksempler på, hvor og hvordan bogen lægger op til arbejde med modellering.

I skal benytte ”KOLORIT” som I har adgang til via jeres unilogin: kolorit.gyldendal.dk.

I skal finde mindst 4 forskellige eksempler, hvor I :

  • beskriver eksemplerne.
  • forklarer, hvori arbejdet med modellering består.
  • begrunder, hvilke aspekter af modelleringskompetencen I mener kommer i spil.
  • begrunder, hvilke af kravene til besiddelse af matematisk modelleringskompetence  I kan se støtte til i jeres 4 eksempler.

Gruppens arbejde lægges i mappen 170828 under ”Lærebogsopgave….” og fremlægges (max.  10 minutter) næste gang.

Værktøjer

Uge 46 – CAS og apps som hjælp til modulprøven

Litteratur

Blomhøj, M. (2003). Modellering som undervisningsform. In O. Skovsmose & M. Blomhøj (Eds.), Kan det virkelig passe? (pp. 51–71). L&R Uddannelse.
Niss, M., Højgaard Jensen, T., Undervisningsministeriet, Uddannelsesstyrelsen, & Undervisningsministeriet. (2002). Kompetencer og matematiklæring: ideer og inspiration til udvikling af matematikundervisning i Danmark. Undervisningsministeriet : Bestilles ... hos: Undervisningsministeriets forlag.
MBUL, & STUK. (2016, January). Matematik - Fælles Mål, læseplan og vejledning | EMU Danmarks læringsportal. http://www.emu.dk/modul/matematik-m%C3%A5l-l%C3%A6seplan-og-vejledning
Blomhøj, M. (2005). Matematisk modellering som didaktisk teori. Fagdidaktik - Mellem Fag Og Didaktik, 13–32.
Pind, P. (2010). Gode grublere og sikre strategier. Pind og Bjerre.
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments