M1-1E17 – Program – 2017 – Uge 37 – Dag 2 – Kapitel 1

Hermed følger programmet for dag 2 i uge 37. Vi arbejder hovedsageligt med Kapitel 1 i denne uge.

DAG 2

I arbejdet med matematik har i med sikkerhed fået automatiseret jeres forståelse af systemets opbygning. I er trænet i at tænke i forskellige mønstre og genkende forskellige tegn. Men at skulle lære noget nyt, som multiplikation og division samt addition og subtraktion, kan være meget svært, hvis man ikke har arbejdet med eller forstået systematikken. Det er som at skulle lære at cykle eller svømme igen. Derfor arbejder vi med andre talsystemer, så I bliver opmærksomme på, hvilke udfordringer der kan ligge i arbejdet med og i formidlingen af vores base X, som eleverne skal lære at arbejde i/med.

FORBEREDELSE

  • Læs indledningen til “Gode grublere og sikre strategier” af Pernille Pind .
  • Løs “Landmandens ekspropriering” 

UNDERVISNING

Aktivitet 1 – Sikre strategier – LOVPORT

Vi indleder med, at I snakker om, hvad I har læst til i dag. Sæt jer i grupper á 2-3 og diskuter indledningen i Pernille Pinds bog .

Derefter snakker I sammen om, hvilken strategi i selv valgte, da I skulle løse opgaven “Landmandens ekspropriering” .

Landmandens ekspropriering

Hvad kom I frem til? Skal landmanden sige ja eller nej til dette tilbud?

I Fronter ligger der nu 1 ny grubler, som I skal kigge på. Gå i gang med opgaverne på denne måde.

Aktivitet 2 – Trolden ved broen

  1. Sæt jer i grupper á 3-4
  2. Læs “Trolden ved broen.
  3. Diskutér i gruppen hvilke(n) af de 9 strategier I ville vælge.
  4. Løs “Trolden ved broen” vha de(n) strategi(er), som I har valgt.
  5. Omformulér historien, så resultatet giver 10 kr. efter den 3. gang Mette går over broen.
  6. Omformulér historien, så resultatet giver et resultat mellem 20 og 50.
  7. Læg den sidste omskrivning ind på følgende padlet HER. Skriv svaret Trolden ved broen – [dit navn] – [svaret i titlen].

 

Lavet med Padlet

Aktivitet 3 – Cigaretskodderne

  1. Sæt jer i grupper á 3-4.
  2. Læs “Cigaretskodderne inden I går i gang.
  3. Diskutér i gruppen hvilke(n) af de 9 strategier I ville vælge.
  4. Løs “Cigaretskodderne” vha de(n) strategi(er), som I har valgt.

Aktivitet 4 – Afslutning på kapitlet – Videopgave

  1. Start med at lave jeres egne regnestykker, hvor I inddrager addition, subtraktion, multiplikation og division i en selvvalgt base ? .
  2. Lav omskrivninger fra base X til base ? og fra base ? til base X. (Spørgsmålstegnet kan I skifte ud med et selvvalgt basenummer. Det kunne fx være base 5)
  3. I bliver derefter opdelt i mindre grupper, hvor I til at starte med skal sikre jer, at alle i gruppen er med. Start med at forklare hinanden 2 og 2, hvad I har fanget, og hvor I er udfordret.
  4. I skal derefter via mobiltelefon med egne ord optage en video, hvor I forklarer, hvordan man bruger en eller flere af regnemetoderne i base ?.  I kan også filme en forklaring af, hvordan man omskriver fra base X til base ? og fra base ? til base X.
  5. Vi samler dem alle i en skjult google-mappe, som kun I kender linket til.

Såfremt der bliver tid til over, så skal I bruge den på at forberede jer til næste uge, hvor vi går i gang med at læse kapitel 5. Bliver der ikke tid til overs, så er det alligevel hjemmearbejde til næste uge.

Forklaringer og løsninger til de forskellige opgaver ligger i programmet for dag 1:

http://troelschristensen.dk/matematik/m1-1e17-program-2017-uge-37-dag-1-kapitel-1/

 

Hjælp

I kan bruge nogle af følgende tjenester i jeres arbejde.

www.send-anywhere.com

www.smoothdraw.com

www.screencastify.com

screencast-o-matic.com

 

Opsamling på kapitlet

Svar på nedenstående spørgsmål fra opsamlingen. Du kan også finde padletten her.

  1. Har genoplevet barnets kamp med og frustration over at sætte sig ind i en fremmed talverden?
  2. Har reflekteret over såvel positionssystemer som regnemetoder i fremmedartede positionsystemer.
  3. Teknisk behersker at regne i et talsystemet med fremmed base og kan omskrive et tal fra én base til en anden.

 

 

 

 

Videohjælp

Addition i 5 talssystemet

Positionssystemer og omregning fra base 5 til 10

 

 

Litteratur

Aarhus Universitet. (2016, August). Deltagerobservation. Retrieved October 9, 2016, from http://metodeguiden.au.dk/deltagerobservation/
Aalborg Kommune. (2014). Læringssamtaler – kilden til øget læring og trivsel. Retrieved from http://www.aalborg.dk/usercontrols/AalborgKommune/Referater/Pdf.aspx?pdfnavn=18187138.PDF&type=bilag&pdfid=27825
Aalborg Kommune. (2015). Noget At Have Det I Noget at have det i. Retrieved May 29, 2016, from http://www.nogetathavedeti.dk/
Madsen, A. E. (2016, May 2). Implementering af læringsplatform 2015/2016. Retrieved May 29, 2016, from https://prezi.com/jt3rokf8qt3v/implementering-af-lringsplatform-20152016/
Alexander Jonassen Journalist. (n.d.). Hver sjette nyuddannet lærer dropper folkeskolen inden for det første år. Retrieved January 26, 2017, from http://politiken.dk/indland/uddannelse/article5632312.ece
Allison, T. B., Shipp, J. C., Bruttig, S. P., & Eliot, R. S. (1975). Reduced myocardial ATP and creatine phosphate in diabetes: role of 2,3-diphosphoglycerate. Recent Advances in Studies on Cardiac Structure and Metabolism, 7, 193–197.
Ambeck, K. D., & Beyer, P. (2002). Veje til fornyelsen: Business Process Reenginering. Frederiksberg; [Kbh.]: Samfundslitteratur ; [eksp. DBK].
Andersen, M. (2002). Modellerne virker ikke altid. Motor, 2002(5), 1.
Andersen, M.W., Gormsen, S., Haase, K., Hagbo, C., Høegh, J., Larsen, S. G., … Sørensen, T. B. (2003). Undervisning af tosprogede elever i matematik (p. 63). København: CVU København & Nordsjælland og Københavns Kommune.
Anderson, T. (2008). Towards a theory of online learning. Theory and Practice of Online Learning, 2, 15–44.
Anderson, T. (Ed.). (2008). The theory and practice of online learning (2nd ed). Edmonton: AU Press.
Anderson, T., & Elloumi, F. (2004). Theory and practice of online learning. Athabasca, Alta.: Athabasca University.
Andreasen, L. B., & Nielsen, J. L. (2013). Dimensions of problem based learning – dialogue and online collaboration in projects. Journal of Problem Based Learning in Higher Education; Vol 1, No 1 (2013). Retrieved from http://amalthea.aub.aau.dk/index.php/pbl/article/view/283
Andrews, R., & Haythornthwaite, C. A. (Eds.). (2007). The Sage handbook of e-learning research (1st ed). Los Angeles: Sage Publications. Retrieved from http://methods.sagepub.com.zorac.aub.aau.dk/book/the-sage-handbook-of-e-learning-research
Carvin, A. (n.d.). Timeline: The Life of the Blog. Retrieved October 20, 2015, from http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=17421022
Arnheim, R. (1969). Visual thinking (Nachdr.). Berkeley: Univ. of California Press.
Barthes, R. (1996). Det lyse kammer: bemærkninger om fotografiet. Kbh.: Politisk Revy.
Begole, J., & SIGCHI (Group : U.S.) (Eds.). (2007). CHI 2007: reach beyond: conference proceedings: Conference on Human Factors in Computing Systems, San Jose, California, USA, April 28-May 3, 2007. New York, N.Y: Association for Computing Machinery.
Behrens, T. S., & Hansen, L. M. (2014). Anvendelse af screencasting i et didaktisk perspektiv (p. 41). Retrieved from https://ucc.dk/sites/default/files/screencasting.pdf
Bertelsen, O. W., Bødker, S., Kuutti, K., NordiCHI, & Association for Computing Machinery (Eds.). (2002). NordiCHI 2002: proceedings of the Second Nordic Conference on Human-Computer Interaction, October 19 - 23, 2002, Aarhus, Denmark ; tradition and transcendence. New York, NY: Association for Computing Machinery.
Biegeleisen, J. I. (1995). Classic type faces and how to use them: including 91 complete fonts. New York: Dover Publications.
Birch Andreasen, L., Meyer, B., & Rattleff, P. (2008). Digitale medier og didaktisk design: brug, erfaringer og forskning. Kbh.: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag : kan købes ved henvendelse til: Danmarks Pædagogiske Bibliotek.
Blomberg, J., Burrell, M., & Guest, G. (2003). The Human-computer Interaction Handbook. In J. A. Jacko & A. Sears (Eds.) (pp. 964–986). Hillsdale, NJ, USA: L. Erlbaum Associates Inc. Retrieved from http://dl.acm.org/citation.cfm?id=772072.772133
Blomberg, J., Giacomi, J., Mosher, A., & Swenton-wall, P. (1993). Ethnographic field methods and their relation to design. In Participatory design: principles and practices (pp. 123–155). Hillsdale, N.J: L. Erlbaum Associates.
Blomhøj, M. (2003). Modellering som undervisningsform. In O. Skovsmose & M. Blomhøj (Eds.), Kan det virkelig passe? L&R Uddannelse.
Blomhøj, M. (2005). Matematisk modellering som didaktisk teori. Fagdidaktik - Mellem Fag Og Didaktik, 13–32.
Blomhøj, M. (1993). Modellerings betydning for tilegnelsen af matematiske begreber. Nordisk Matematikdidaktik, 1993(1), 11.
Blomhøj, M., & Skånstrøm, M. (2006). Matematik Morgener - matematisk modellering i praksis. In O. Skovsmose & M. Blomhøj (Eds.), Kunne det tænkes? (1., pp. 7–23). Malling Beck.
Bo Heimann, & Jan Lind-Hansen. (2013, September 6). Lær at bruge U’et rigtigt. Retrieved December 18, 2015, from http://www.lederweb.dk/strategi/organisationsudvikling/artikel/106045/uet-kraver-sin-leder
Bo Pedersen. (n.d.). Fælles Mål i folkeskolen. In KvaN 72 - Målet med Fællesmål (Vol. 2005, pp. 17–26). KvaN.
Steffensen, B. (2010). Fagdidaktisk kompetence: kapitel 1 i Fælles Mål i folkeskolen. Place of publication not identified: Samfundslitteratur.
Bodily, K. C., Mowlem, A., & Hoffman, J. E. (1976). Multiple gastric polyps and parathyroid adenomas. Report of two cases. American Journal of Surgery, 132(1), 118–120.
Boehner, K., Vertesi, J., Sengers, P., & Dourish, P. (2007). How HCI interprets the probes (p. 1077). ACM Press. https://doi.org/10.1145/1240624.1240789
Kvan. (2007). Motivation - Kvan 78 (1st ed., Vol. 2007). Kvan.
Bråten, I. (2010). Vygotsky i pædagogikken. Frydenlund : [sælges på internettet].
Brinkmann, S. (2007). Motivation gennem handling og gøremål - et pragmatisk perspektiv. Kvan - et Tidsskrift for Læreruddannelsen Og Folkeskolen, 26(78), 91–101.
Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (2015). Kvalitative metoder: en grundbog (2nd ed.). Kbh.: Hans Reitzel.
Bruner, J. S. (2003). Making stories: law, literature, life (1. Harvard Univ. Press paperback ed). Cambridge, Mass.: Harvard Univ. Press.
Bruner, J. S. (1991). The Narrative Construction of Reality. Critical Inquiry, 18(1), 1–21. https://doi.org/10.1086/448619
Bundgaard, C. (2001, April 17). Den usynlige skrift. Politiken, p. 7.
Bundsgaard, J. (2013). Redaktionen - it-støttet udfordringsdifferentiering. In Undervisningsdifferentiering og teknologi (pp. 22–38). Aarhus: Kvan.
Bundsgaard, J., Illum Hansen, T., & Brahe-Orlandi, R. (2016). It-didaktik i teori og praksis: elevpositioner og digitale kompetencer i et dannelsesperspektiv. Frederikshavn: Dafolo.
Canger, T., & Kaas, L. A. (2016). Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde. Kbh.: Hans Reitzel.
Canger, T., & Kaas, L. A. (2016). Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde. Kbh.: Hans Reitzel.
Canger, T., & Kaas, L. A. (2016). Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde. Kbh.: Hans Reitzel.
Jessen, C. (2008). Læringsspil og leg. In Digitale medier og didaktisk design: brug, erfaringer og forskning. Kbh.: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.
Center for History and New Media. (n.d.). Hurtig Start Guide. Retrieved from http://zotero.org/support/quick_start_guide
CFU Danmark. (2014). Vurdigi - Værktøj til vurdering af digitale læremidler. Retrieved October 14, 2016, from http://vurdigi.dk/
Chaffey, D. (2015). Global social media research summary 2015 - Smart Insights Digital Marketing Advice. Retrieved October 21, 2015, from http://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-strategy/new-global-social-media-research/
Cheney, D. P. (1975). Hard tissue tumors of scleractinian corals. Advances in Experimental Medicine and Biology, 64, 77–87.

 

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments