Hermed følger programmet for dag 2 i uge 37. Vi arbejder hovedsageligt med Kapitel 1 i denne uge.
DAG 2
I arbejdet med matematik har i med sikkerhed fået automatiseret jeres forståelse af systemets opbygning. I er trænet i at tænke i forskellige mønstre og genkende forskellige tegn. Men at skulle lære noget nyt, som multiplikation og division samt addition og subtraktion, kan være meget svært, hvis man ikke har arbejdet med eller forstået systematikken. Det er som at skulle lære at cykle eller svømme igen. Derfor arbejder vi med andre talsystemer, så I bliver opmærksomme på, hvilke udfordringer der kan ligge i arbejdet med og i formidlingen af vores base X, som eleverne skal lære at arbejde i/med.
FORBEREDELSE
Læs indledningen til “Gode grublere og sikre strategier” af Pernille Pind .
Løs “Landmandens ekspropriering”
UNDERVISNING
Aktivitet 1 – Sikre strategier – LOVPORT
Vi indleder med, at I snakker om, hvad I har læst til i dag. Sæt jer i grupper á 2-3 og diskuter indledningen i Pernille Pinds bog .
Derefter snakker I sammen om, hvilken strategi i selv valgte, da I skulle løse opgaven “Landmandens ekspropriering” .
Hvad kom I frem til? Skal landmanden sige ja eller nej til dette tilbud?
I Fronter ligger der nu 1 ny grubler, som I skal kigge på. Gå i gang med opgaverne på denne måde.
Aktivitet 2 – Trolden ved broen
Sæt jer i grupper á 3-4
Læs “Trolden ved broen” .
Diskutér i gruppen hvilke(n) af de 9 strategier I ville vælge.
Løs “Trolden ved broen” vha de(n) strategi(er), som I har valgt.
Omformulér historien, så resultatet giver 10 kr. efter den 3. gang Mette går over broen.
Omformulér historien, så resultatet giver et resultat mellem 20 og 50.
Læg den sidste omskrivning ind på følgende padlet HER. Skriv svaret Trolden ved broen – [dit navn] – [svaret i titlen].
Aktivitet 3 – Cigaretskodderne
Sæt jer i grupper á 3-4.
Læs “Cigaretskodderne” inden I går i gang.
Diskutér i gruppen hvilke(n) af de 9 strategier I ville vælge.
Løs “Cigaretskodderne” vha de(n) strategi(er), som I har valgt.
Aktivitet 4 – Afslutning på kapitlet – Videopgave
Start med at lave jeres egne regnestykker, hvor I inddrager addition, subtraktion, multiplikation og division i en selvvalgt base ? .
Lav omskrivninger fra base X til base ? og fra base ? til base X. (Spørgsmålstegnet kan I skifte ud med et selvvalgt basenummer. Det kunne fx være base 5)
I bliver derefter opdelt i mindre grupper, hvor I til at starte med skal sikre jer, at alle i gruppen er med. Start med at forklare hinanden 2 og 2, hvad I har fanget, og hvor I er udfordret.
I skal derefter via mobiltelefon med egne ord optage en video, hvor I forklarer, hvordan man bruger en eller flere af regnemetoderne i base ?. I kan også filme en forklaring af, hvordan man omskriver fra base X til base ? og fra base ? til base X.
Vi samler dem alle i en skjult google-mappe, som kun I kender linket til.
Såfremt der bliver tid til over, så skal I bruge den på at forberede jer til næste uge, hvor vi går i gang med at læse kapitel 5. Bliver der ikke tid til overs, så er det alligevel hjemmearbejde til næste uge.
Forklaringer og løsninger til de forskellige opgaver ligger i programmet for dag 1: