M3-1E17 – Program 2017 – Uge 38 – Dag 1

Hermed følger programmet for dag 1 i uge 38. Vi skal lave en række grublere, løse opgaver fra Instagram, høre om FFM og se opgaven “Dagens læringsmål” i dag.

Program

Vi skal have legen og det undersøgende tilbage i matematikundervisningen. Vi indleder med, at I undersøger FFM. Derefter kommer en række øvelser m.m.

  1. Modulplan
  2. Intro til den didaktiske relationsmodel
  3. Gode grublere og sikre strategier
    1. Læs Indledning
    2. Diskutér i grupper, hvordan man anvender LOVPORT og de sikre strategier.
    3. “Landmandens ekspropriering” .
    4. Trolden ved broen.
    5. Cigaretskodderne
  4.  Instagram – Se nedenfor
  5. Dagens læringsmål –
  6. Forberedelse til næste gang – Læsning

Program – Detaljeret

Intro til den didaktiske relationsmodel og læringsmålsstyret undervisning samt It og medier

  • Den didaktiske relationsmodel – www.emu.dk/modul/relationsmodellen-fire-dimensioner-af-arbejdet-med-læringsmål .
    Her kan I læse om den didaktiske relationsmodel og om, hvordan man man arbejder med den i den læringsmålstyrede undervisning.
  • Forenklede Fælles Mål (FFM) for matematikwww.emu.dk/omraade/gsk-lærer/ffm/matematik .
    Her finder I og de andre matematiklærere de obligatoriske kompetencemål for undervisningen.
  • Mål, læseplan og vejledning – www.emu.dk/modul/matematik-mål-læseplan-og-vejledning .
    Her finder I og de andre matematiklærere de obligatoriske mål og læseplan. Dertil kommer vejledningen for undervisningen, som dog ikke er obligatorisk, men alene giver forslag til/eksempler på, hvordan man kan arbejde med de forskellige områder i undervisningen. I læseplanen finuvm.dk/fpder de yderligere områder, såsom bl.a. ‘It og medier’. I ‘It og medier’ kan man bl.a. læse om de 4 elevpositioner.
  • Undervisningsministeriet om Folkeskolens prøver, prøvevejledninger  – www.uvm.dk/fp .
    Her finder I og de andre matematiklærere vejledningerne til prøverne. Det vil sige både til de skriftlige og de mundtlige prøver i matematik. I finder også eksempler på mundtlige prøveoplæg (eksempelprøver ) og linket til prøvesæt fra tidligere afholdte prøver i FP9 og FP10 .

Opgave

  • Hvad siger færdigheds- og vidensmålene efter hhv. 3., 6. og 9. klasse om modellering? Undersøg i grupper á 2-3.
  • Hvad siger “It og medier” om modellering? (Læseplanen )
  • Hvad siger Vejledningen for matematik  om de matematiske arbejdsmåder (under pkt. 1.2)?
  • Efter noget tid, så sættes I sammen til større grupper osv., hvor I diskuterer, hvad I har fundet ud af.

 

Om modellering

Herunder finder I en kort introduktion til begrebet “matematisk modellering”.

K9 LV light Matematisk modellering

Gode grublere og sikre strategier

Aktivitet 1 – Læs om LOVPORT og sikre strategier

Sæt jer i grupper á 2-3. Læs og diskuter indledningen i Pernille Pinds bog .

 

Aktivitet 2 – Landmandens ekspropriering

  • Sæt jer i grupper á 3-4
  • Læs “Landmandens ekspropriering” .
  • Diskutér i gruppen hvilke(n) af de 9 strategier I ville vælge.
  • Løs “Landmandens ekspropriering” vha de(n) strategi(er), som I har valgt.

 

Aktivitet 3 – Trolden ved broen

  • Sæt jer i grupper á 3-4
  • Læs “Trolden ved broen.
  • Diskutér i gruppen hvilke(n) af de 9 strategier I ville vælge.
  • Løs “Trolden ved broen” vha de(n) strategi(er), som I har valgt.
  • Omformulér historien, så resultatet giver 10 kr. efter den 3. gang Mette går over broen.
  • Omformulér historien, så resultatet giver et resultat mellem 20 og 50.
  • Læg den sidste omskrivning ind på følgende padlet herunder. Skriv svaret Trolden ved broen – [dit navn] – [svaret i titlen].

 

Lavet med Padlet

Aktivitet 4 – Cigaretskodderne

  • Sæt jer i grupper á 3-4.
  • Læs “Cigaretskodderne inden I går i gang.
  • Diskutér i gruppen hvilke(n) af de 9 strategier I ville vælge.
  • Løs “Cigaretskodderne” vha de(n) strategi(er), som I har valgt.

 

Instagram

Forsøg at løse følgende 3 opgaver, som er lavet af Kousuke Shimoda . Han er matematiklærer i Japan.

https://www.instagram.com/p/BRZH4JvjmfL/?taken-by=koske_shimo

https://www.instagram.com/p/BRT_95ND0-h/?taken-by=koske_shimo

https://www.instagram.com/p/BX3oK_EDteY/?taken-by=koske_shimo

Opgave til de kommende gange: Dagens læringsmål

Form – Dagens læringsmål, aktivitet og tegn på læring

 Forberedelse til næste gang

  • Læs: “Modellering som undervisningsform” .
  • Læs: “Modellering som didaktisk teori” .
  • Regn den tidligere eksamensopgave “Toget og bilen”.
  • Løs opgave 4 fra FS10 maj 2015.

 

Litteratur

Uge 11 - Google Drev. (n.d.). Retrieved March 13, 2019, from https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1nzgzrbGtcebVtV3FcRPZ7EsTbp9RdbRq
Pind, P. (2018, September 18). “Det gør mig trist at se børn spilde deres tid” – Blivklog. Retrieved March 7, 2019, from http://www.blivklog.dk/det-gor-mig-trist-at-se-born-spilde-deres-tid/
Hansen, T. I. (2016). Om digital dannelse og digitale kompetencer. In It-didaktik i teori og praksis (1.). Danmark: Dafolo.
Bundsgaard, J., Illum Hansen, T., & Brahe-Orlandi, R. (2016). It-didaktik i teori og praksis: elevpositioner og digitale kompetencer i et dannelsesperspektiv. Frederikshavn: Dafolo.
Skott, J., Hansen, H. C., & Jess, K. (2012). Matematik for lærerstuderende: my : elever med særlige behov. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Skott, J., Skott, C. K., Jess, K., & Hansen, H. C. (2018). Matematik for lærerstuderende: delta 2.0 : fagdidaktik, 1.-10. klasse (2nd ed.). Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Andersen, M.W., Gormsen, S., Haase, K., Hagbo, C., Høegh, J., Larsen, S. G., … Sørensen, T. B. (2003). Undervisning af tosprogede elever i matematik (p. 63). København: CVU København & Nordsjælland og Københavns Kommune.
Helmke, A., & Rasmussen, J. (2013). Undervisningskvalitet og lærerprofessionalitet: diagnosticering, evaluering og udvikling af undervisningen. Frederikshavn: Dafolo.
(N.d.).
Trier, M. B. (2018, January 17). Foråret 18: Hver tredje lærer har ikke oplevet lockouten - Folkeskolen.dk. Retrieved January 17, 2018, from https://www.folkeskolen.dk/623651/foraaret-18-hver-tredje-laerer-har-ikke-oplevet-lockouten
Jensen, E., Løw, O., & Alenkær, R. (2013). Klasseledelse: nye forståelser og handlemuligheder. Kbh.: Akademisk Forlag.
Skott, J., Hansen, H. C., & Jess, K. (2008). Matematik for lærerstuderende: delta : fagdidaktik (Epsilon). Frederiksberg.
Andersen, M. (2002). Modellerne virker ikke altid. Motor, 2002(5), 1.
Blomhøj, M. (1993). Modellerings betydning for tilegnelsen af matematiske begreber. Nordisk Matematikdidaktik, 1993(1), 11.
Blomhøj, M., & Skånstrøm, M. (2006). Matematik Morgener - matematisk modellering i praksis. In O. Skovsmose & M. Blomhøj (Eds.), Kunne det tænkes? (1., pp. 7–23). Malling Beck.
Niss, M., Højgaard Jensen, T., Undervisningsministeriet, Uddannelsesstyrelsen, & Undervisningsministeriet. (2002). Kompetencer og matematiklæring: ideer og inspiration til udvikling af matematikundervisning i Danmark. Kbh.: Undervisningsministeriet : Bestilles ... hos: Undervisningsministeriets forlag.
Kousuke Shimoda (@koske_shimo) • Instagram-billeder og -videoer. (2015, December). Retrieved September 18, 2017, from https://www.instagram.com/koske_shimo/
UVM. (2014). Relationsmodellen: Fire dimensioner af arbejdet med læringsmål | EMU Danmarks læringsportal. Retrieved September 18, 2017, from http://www.emu.dk/modul/relationsmodellen-fire-dimensioner-af-arbejdet-med-l%C3%A6ringsm%C3%A5l
MBUL, & STUK. (2016, January). Matematik - Fælles Mål, læseplan og vejledning | EMU Danmarks læringsportal. Retrieved September 18, 2017, from http://www.emu.dk/modul/matematik-m%C3%A5l-l%C3%A6seplan-og-vejledning
UVM. (2014). Matematik | EMU Danmarks læringsportal. Retrieved September 18, 2017, from http://www.emu.dk/omraade/gsk-l%C3%A6rer/ffm/matematik
UVM. (2014). Vejledning for faget matematik | EMU Danmarks læringsportal. Retrieved September 18, 2017, from http://www.emu.dk/modul/vejledning-faget-matematik
UVM. (2011). Prøvesæt fra tidligere afholdte prøver. Retrieved September 18, 2017, from https://uvm.dk:443/folkeskolen/folkeskolens-proever/forberedelse/tidligere-opgavesaet
UVM. (n.d.). Folkeskolens prøver. Retrieved September 18, 2017, from https://uvm.dk/fp
UVM. (2012). Eksempelprøver til brug for undervisningen. Retrieved September 18, 2017, from https://uvm.dk:443/folkeskolen/folkeskolens-proever/forberedelse/eksempelproever
www.cepos.dk, C.-. (2015, December 6). Undervisningseffekten. Retrieved September 18, 2017, from https://cepos.dk/publikationer-projekter/undervisningseffekten
Blomhøj, M. (2005). Matematisk modellering som didaktisk teori. Fagdidaktik - Mellem Fag Og Didaktik, 13–32.
Blomhøj, M. (2003). Modellering som undervisningsform. In O. Skovsmose & M. Blomhøj (Eds.), Kan det virkelig passe? L&R Uddannelse.
University College Lillebaelt. (2017). Studieordning - Jelling. Retrieved August 28, 2017, from http://stud.ucl.dk/laerer-jelling/studieordning/
Bo Pedersen. (n.d.). Fælles Mål i folkeskolen. In KvaN 72 - Målet med Fællesmål (Vol. 2005, pp. 17–26). KvaN.
Rasmussen, M. D. (n.d.). Fagdidaktisk udvikling gennem lektionsstudier. In KvaN 103 - Empiri (Vol. 2015, pp. 51–61). KvaN.
Hedegaard-Sørensen, L. (n.d.). Praksisfortællinger og lektionsbeskrivelser. In KvaN 103 - Empiri (Vol. 2015, pp. 39–50). KvaN.
Empiri - KvaN 103. (2015). KvaN : [sælges på internettet.
Canger, T., & Kaas, L. A. (2016). Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde. Kbh.: Hans Reitzel.
Steffensen, B. (2010). Fagdidaktisk kompetence: kapitel 1 i Fælles Mål i folkeskolen. Place of publication not identified: Samfundslitteratur.
Kruuse, E. (2008). Kvalitative forskningsmetoder i psykologi og beslægtede fag. Virum: Dansk psykologisk Forlag.
Skafte-Holm, C., & Dansklærerforeningen. (2009). At skrive i og om praksis. Frederiksberg: Dansklærerforeningen.
Pedersen, C. (2013, August 26). Situationsbeskrivelser som garant for saglighed. Retrieved August 28, 2017, from http://omsigt.dk/situationsbeskrivelser-som-garant-for-saglighed/
Jensen, E. (2015). Didaktik - Praktikbog 1. Kbh.: Akademisk Forlag.
Munkvad [Karen Munkvad], K. (2015). Knud Illeris d. 24.3.15 [Video file]. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=FNjo96vleGU
Munkvad, K. (2015, March 24). Knud Illeris d. 24.3.15. Retrieved May 27, 2017, from https://www.youtube.com/watch?v=FNjo96vleGU
Stefanie. (2011, October 27). APA Style Blog: How to Create a Reference for a YouTube Video [Blog]. Retrieved May 27, 2017, from http://blog.apastyle.org/apastyle/2011/10/how-to-create-a-reference-for-a-youtube-video.html
Lee, C. (2014, January 17). APA Style Blog: Timestamps for Audiovisual Materials in APA Style [Blog]. Retrieved May 27, 2017, from http://blog.apastyle.org/apastyle/2014/01/timestamps-for-audiovisual-materials-in-apa-style.html
Christensen, T. G., & Møller, S. J. (2017). 11. Mikroafprøvning 2 - Feedback. Odense. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=nCGN9pn7uTA&list=PLWloUHGI70WPjzMdfDXaQoO2K5N-4b0Ap&index=11
Christensen, T. G., & Møller, S. J. (2017). 9. FGI-Ledere-Debriefing. Odense. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=CWjjfCXs4-U&t=58s&list=PLWloUHGI70WPjzMdfDXaQoO2K5N-4b0Ap&index=9
Christensen, T. G., & Møller, S. J. (2017). 8. FGI-Ledere. Odense. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=vWfarX1Zf6E&list=PLWloUHGI70WPjzMdfDXaQoO2K5N-4b0Ap&index=8
Christensen, T. G., & Møller, S. J. (2017). 7. FV-UV-Fantasifase-Fremlæggelser Grp 1+2. Odense. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=he7XdbUJ-KI&list=PLWloUHGI70WPjzMdfDXaQoO2K5N-4b0Ap&index=7
Christensen, T. G., & Møller, S. J. (2017). 3. FV-STU-Fantasifase-Grp 2 (1/2). Odense. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=A7k1_LMMqYU&list=PLWloUHGI70WPjzMdfDXaQoO2K5N-4b0Ap&index=3
Christensen, T. G., & Møller, S. J. (2017). 1. FV-STU-Fantasifase-Grp 1 + 3 (1/2). Odense. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=2tPaxUT9Yis&list=PLWloUHGI70WPjzMdfDXaQoO2K5N-4b0Ap&index=1
Christensen, T. G., & Møller, S. J. (2017). 6. FV-UV-Fantasifase-Grp 2. Odense. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=ENHfsshnuMI&t=929s&list=PLWloUHGI70WPjzMdfDXaQoO2K5N-4b0Ap&index=6
Christensen, T. G., & Møller, S. J. (2017). 5. FV-UV-Fantasifase-Grp 1. Odense. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=XtXVIfPd2zo&list=PLWloUHGI70WPjzMdfDXaQoO2K5N-4b0Ap&index=5
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments