M3-1E17 – Program 2017 – Uge 39 – Dag 1

Hermed følger programmet for dag 1 i uge 39, hvor vi hovedsageligt arbejder med en række af de tekster, som I har skulle læse. I skal arbejde med dem og præsentere indholdet af opgaven fra sidste gang. Derudover laver vi “Dagens læringsmål”, som denne gang handler om koordinatsystemet (Bingo).

Program

  1. Grubleren – Cigaretskodderne – Løsning 
  2. “Dagens læringsmål” – aktiviteter pr. gang m. udgangspunkt i funktioner/modellering/ligninger/algebra i udskolingen.
  3. Opgave – Modellering
    1. Kolorit
    2. “Modellering som undervisningsform” .
    3. “Modellering som didaktisk teori” .
    4. Forberedelse til  fremlæggelse af opgaven
    5. Fremlæggelse af opgaven

Grubleren – Cigaretskodderne

Løsning gennemgås i plenum.

Opgave – Modellering

Læs om modelleringskompetencen, som den er beskrevet for grundskolen i KOM-rapporten. I finder den i materialemappen. I skal opbygge en viden om, hvad kompetencen kan omfatte indenfor de forskellige faglige områder: Tal og algebra, geometri og måling samt statistik og sandsynlighed. Nærlæs også Fælles Måls beskrivelse af modelleringskompetencen for mellem- og sluttrin.

Med udgangspunkt i jeres nye viden, skal I dernæst studere en lærebog og finde eksempler på, hvor og hvordan bogen lægger op til arbejde med modellering.

I skal benytte ”KOLORIT” som I har adgang til via jeres unilogin: kolorit.gyldendal.dk.

I skal finde mindst 4 forskellige eksempler, hvor I :

  • beskriver eksemplerne.
  • forklarer, hvori arbejdet med modellering består.
  • begrunder, hvilke aspekter af modelleringskompetencen I mener kommer i spil.
  • begrunder, hvilke af kravene til besiddelse af matematisk modelleringskompetence  I kan se støtte til i jeres 4 eksempler.

Gruppens arbejde lægges i mappen 170828 under ”Lærebogsopgave….” og fremlægges (max.  10 minutter pr. gruppe).

 

Dagens læringsmål

Form – Dagens læringsmål, aktivitet og tegn på læring

Næste gang

I arbejder selv med …

  • Læs side 151 – 158 midt i kapitel 6 fra Epsilon. 
  • Læs “Modellerne virker ikke altid” 
  • Læs “Modellerings betydning for tilegnelsen af matematiske begreber”
  • Læs “Matematik Morgener – matematisk modellering i praksis”
  • Løs de 3 opgaver fra 9. og 10-klasses afgangsprøver.
    • 2010 Maj. FP9 – Opgave 5
    • 2012 Dec. FP9 – Opgave 6
    • 2013 Dec. FP10 – Opgave 6
  • Find selv og løs flere opgaver i afgangsprøverne, som inddrager modellering/funktioner.
  • Diskuter, hvorvidt opgaverne relaterer sig til udfordringer i virkeligheden.
  • Diskuter, hvordan I vil inddrage teksterne i jeres undervisning.

Næste gang igen

Litteratur

Blomhøj, M. (2003). Modellering som undervisningsform. In O. Skovsmose & M. Blomhøj (Eds.), Kan det virkelig passe? (pp. 51–71). L&R Uddannelse.
Skott, J., Hansen, H. C., & Jess, K. (2008). Matematik for lærerstuderende: delta : fagdidaktik (Epsilon).
Andersen, M. (2002). Modellerne virker ikke altid. Motor, 2002(5), 1.
Blomhøj, M. (1993). Modellerings betydning for tilegnelsen af matematiske begreber. Nordisk Matematikdidaktik, 1993(1), 11.
Blomhøj, M., & Skånstrøm, M. (2006). Matematik Morgener - matematisk modellering i praksis. In O. Skovsmose & M. Blomhøj (Eds.), Kunne det tænkes? (1., pp. 7–23). Malling Beck.
Niss, M., Højgaard Jensen, T., Undervisningsministeriet, Uddannelsesstyrelsen, & Undervisningsministeriet. (2002). Kompetencer og matematiklæring: ideer og inspiration til udvikling af matematikundervisning i Danmark. Undervisningsministeriet : Bestilles ... hos: Undervisningsministeriets forlag.
MBUL, & STUK. (2016, January). Matematik - Fælles Mål, læseplan og vejledning | EMU Danmarks læringsportal. http://www.emu.dk/modul/matematik-m%C3%A5l-l%C3%A6seplan-og-vejledning
Blomhøj, M. (2005). Matematisk modellering som didaktisk teori. Fagdidaktik - Mellem Fag Og Didaktik, 13–32.
Pind, P. (2010). Gode grublere og sikre strategier. Pind og Bjerre.
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments