AI

Transcribe AI – når samtaler bliver til tekst

Transcribe AI er et af de værktøjer, der på en enkel og effektiv måde viser, hvordan kunstig intelligens kan støtte både læring og refleksion. Appen kan optage og automatisk transskribere samtaler, interviews eller undervisningssituationer – og samtidig lave opsummeringer, nøgleord og forslag til struktur.

Det særlige ved Transcribe AI er, at den kan transskribere op til to timers lyd på stort set ethvert sprog – og at det hele foregår offline direkte på telefonen. Dermed forlader data ikke enheden, og personfølsomme oplysninger beskyttes, hvilket i en uddannelsesmæssig kontekst betyder, at GDPR-regler kan overholdes. Det gør appen særligt velegnet til brug i undervisning, forskning og professionsuddannelser, hvor lydoptagelser af fx elevsamtaler eller interviews ofte indgår.

Man kan vælge at optage direkte i appen eller importere eksisterende lydfiler og memoer, som derefter kan transskriberes. Transcribe AI genererer ikke blot en ordret gengivelse, men også et referat og et tematiseret overblik, der samler centrale pointer og temaer. Det skaber en let adgang til at arbejde videre med data – eksempelvis til analyse, refleksion eller diskussion i grupper.

For mange studerende og undervisere kan det være en stor hjælp. Det kan frigøre tid, give struktur og gøre det lettere at fokusere på de faglige pointer i stedet for på det tekniske. Men som med mange AI-værktøjer opstår der også en række pædagogiske og etiske spørgsmål.

  • Hvordan påvirker det læring, når det, vi normalt bearbejder gennem lytning og skrivning, nu bliver automatiseret?
  • Hvordan sikrer man, at den studerende stadig reflekterer aktivt over indholdet, og ikke blot accepterer AI’ens fortolkning af samtalen?
  • Hvad sker der med vores forståelse af dialog, fortolkning og kontekst, når en algoritme reducerer et levende samspil til tekst og nøgleord?
  • Og hvordan kan undervisere støtte de studerende i at bruge transskriptionen som afsæt for refleksion og analyse, frem for som en endelig version af virkeligheden?

Et eksempel fra læreruddannelsen

På læreruddannelsen kan Transcribe AI anvendes i forbindelse med observation og analyse af undervisningssituationer. Forestil dig et forløb, hvor de studerende gennemfører korte interviews med elever eller lærere om deres oplevelse af matematikundervisning. Efterfølgende bruger de Transcribe AI til at transskribere optagelserne og få et overblik over temaer og nøglepointer.

Herefter arbejder de med teksten i grupper:

  • Hvilke temaer valgte AI’en at fremhæve?
  • Er der vigtige nuancer, som forsvandt i overgangen fra tale til tekst?
  • Hvordan fortolker AI’en relationen mellem spørgsmål og svar – og hvad kan det fortælle om kommunikationen i interviewet?
  • Hvordan kan forskellen mellem AI’ens overblik og de studerendes egne iagttagelser bruges som udgangspunkt for didaktisk refleksion?

På den måde bliver Transcribe AI ikke blot et praktisk redskab til transskription, men et analytisk værktøj, der hjælper de studerende med at udvikle et mere bevidst forhold til sprog, kommunikation og læring.

Appen viser samtidig, hvordan AI kan bruges ansvarligt i en uddannelsesmæssig sammenhæng, hvor etik, datasikkerhed og faglig refleksion går hånd i hånd.

For spørgsmålet er stadig det samme som før:

Hvem lærer egentlig noget, hvis AI’en lytter, udvælger og konkluderer for os?

Dislaimer: Dette indlæg skal ikke læses som en anbefaling af det omtalte værktøj. Formålet er ikke at godkende eller promovere specifikke apps eller teknologier, men at sætte fokus på de idéer, muligheder og pædagogiske perspektiver, som kunstig intelligens rejser i en uddannelsesmæssig sammenhæng.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede indlæg

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.

Tilbage til toppen