Jeg vil gerne præsentere jer for en række artikler, som er udgivet i magasinet Asterisk. Magasinet søger at foregribe og gå dybere ned i aktuelle debatter om uddannelse og pædagogik. Det udgives af DPU, og udkommer fire gange om året.
Asterisk præsenterer i hver udgave en række skarpe artikler og interviews, som kan have hver deres foki. Jeg vil præsentere jer for Asterisk nummer 59 . Dette nummer er et tema-nummer, som netop har innovation som fokus. Jeg vil gerne fremhæve de nedenstående 3 artikler, som jeg har haft gavn af i forhold til mit projekt it-lærernetværket.
Jeg vælger at dele artiklerne fra Asterisk med jer andre MIL-studerende på Valgmodulet: Projektledelse i skoleudvikling, idet jeg synes, at de hver i sær, både kan tjene som baggrundsviden, men også kan være med til at beskrive udfordringer og fordele ved inddragelse i folkeskolen. Især Lotte Darsøes, Justine Grønbæk Pors og Malou Juelskjær kommentarer er skarpe og kan være med til at belyse udfordringerne ved at indføre begrebet innovation i folkeskolen.
NEDSLAG: INNOVATIVE KRÆFTER
Denne artikel består af 3 kilder til innovation – nemlig medarbejdernes, legens og stilhedens innovative kraft. Især medarbejdernes innovation er interessant i forhold til mit projekt.
DUMT AT TABE DE UNGE
I denne artikel adresserer en række af de positive sider ved indførelsen af innovation i folkeskolen, men forholder sig samtidig også til de udfordringer, som samtidig kan opstå. Den indeholder interview med Lotte Darsø, Justine Grønbæk Pors og Malou Juelskjærs. Se videoen nedenfor, som hører til artiklen.
FREMTIDENS UDDANNELSESSYSTEM KALDER PÅ ’U-TURNS’
Interview med Claus Otto Scharmer omkring hans U-teori.
Hent hele Asterisk 59
Video
https://youtu.be/l6PCd32AyZY