Jeg vil gerne præsentere jer for en række artikler, som er udgivet i magasinet Asterisk. Magasinet søger at foregribe og gå dybere ned i aktuelle debatter om uddannelse og pædagogik. Det udgives af DPU, og udkommer fire gange om året.
Asterisk præsenterer i hver udgave en række skarpe artikler og interviews, som kan have hver deres foki. Jeg vil præsentere jer for Asterisk nummer 59 [zotpressInText item=”{77A9S5X6}”]. Dette nummer er et tema-nummer, som netop har innovation som fokus. Jeg vil gerne fremhæve de nedenstående 3 artikler, som jeg har haft gavn af i forhold til mit projekt it-lærernetværket.
Jeg vælger at dele artiklerne fra Asterisk med jer andre MIL-studerende på Valgmodulet: Projektledelse i skoleudvikling, idet jeg synes, at de hver i sær, både kan tjene som baggrundsviden, men også kan være med til at beskrive udfordringer og fordele ved inddragelse i folkeskolen. Især Lotte Darsøes, Justine Grønbæk Pors og Malou Juelskjær kommentarer [zotpressInText item=”{DHP8F3JF}”] er skarpe og kan være med til at belyse udfordringerne ved at indføre begrebet innovation i folkeskolen.
NEDSLAG: INNOVATIVE KRÆFTER [zotpressInText item=”{DHP8F3JF}”]
Denne artikel består af 3 kilder til innovation – nemlig medarbejdernes, legens og stilhedens innovative kraft. Især medarbejdernes innovation er interessant i forhold til mit projekt.
DUMT AT TABE DE UNGE [zotpressInText item=”{5M22XMGH}”]
I denne artikel adresserer en række af de positive sider ved indførelsen af innovation i folkeskolen, men forholder sig samtidig også til de udfordringer, som samtidig kan opstå. Den indeholder interview med Lotte Darsø, Justine Grønbæk Pors og Malou Juelskjærs. Se videoen [zotpressInText item=”{IB2J3ADQ}”] nedenfor, som hører til artiklen.
FREMTIDENS UDDANNELSESSYSTEM KALDER PÅ ’U-TURNS’ [zotpressInText item=”{W5XFPGUU}”]
Interview med Claus Otto Scharmer omkring hans U-teori.
Hent hele Asterisk 59 [zotpressInText item=”{77A9S5X6}”]
Video
https://youtu.be/l6PCd32AyZY
Litteratur
[zotpressInTextBib style=”apa” sortby=”author” sort=”ASC”]