1

Om blogs og sociale medier

Stærkt inspireret af Stephen Downes’ artikel “Educational blogging” , så vil jeg her forsøge at bringe tankerne fra 2004 up to date. Der er sket meget siden 2004, når man ser på bloggen udvikling .

Bloggen og de sociale mediers indtog

Det kan i mine øjne i dag være svært at komme med en præcis og fyldestgørende definition på, hvad der definerer en blog i dag. Opblomstringen af en række sociale medier såsom Facebook, Twitter, Google+ m.fl. har haft stor betydning for, hvordan man blogger. Dohn og Johnsen beskriver Facebooks mere integrerede udbredelse blandt de studerende i et projekt på SDU med Edublog , som en mulig forklaring for evt. manglende brug af bloggen .

I takt med at internettet er blevet hurtigere, antallet devices er steget og antallet af mennesker med adgang til internettet er steget, så har bloggens målgruppe og bloggerens muligheder også ændret sig. Fra små simple, personlige tekstblogs med en begrænset læserskare til avancerede, firmadrevne blogs med en stor målgruppe . Antallet af sociale medier og brugere heraf er også steget både i Danmark  og uden for Danmark .

I følge Dohn og Johnsen er bloggen velegnet til diskussion, erfaringsudveksling og personlig stillingtagen . Det vil falde de fleste lærende mere naturligt at bruge  bloggen til dette.

Noget som også synes at blive understøttet af Stephen Downes:

Despite obvious appearances, blogging isn’t really about writing at all; that’s just the end point of the process, the outcome that occurs more or less naturally if everything else has been done right.

… blogging is about, first, reading. But more important, it is about reading what is of interest to you: your culture, your community, your ideas. And it is about engaging with the content and with the authors of what you have read—reflecting, criticizing, questioning, reacting.

Den er samtidig mindre velegnet til informations- og videndeling og fælles vidensopbygning .

Jeg ser sammensmeltningen af bloggen og de sociale medier, som “vejen frem”. Det er ikke et spørgsmål om ‘enten eller‘, men mere et spørgsmål om ‘både og‘. Dermed bliver bloggen et multimodalt medie, som både inddrager delingsmuligheder, kommentarmuligheder, tekst, billeder, lyd samt videoer fra YouTube/Vimeo m.fl.. Korrekt tagging bliver strukturen, som samler det hele med bloggen som omdrejningspunkt.

Bloggens og de sociale mediers historie

Nedenfor er en tidslinje, som viser en række højdepunkter i bloggens og de sociale mediers historie. De sociale mediers indtog i de seneste år har gjort det lettere at poste nyheder, personlige meninger og andet. Noget som også er med til at udfordre bloggen. Dohn og Johnsen skriver som tidligere skrevet om det i E-læring på web 2.0 .

* tidslinjen ovenfor vil med tiden udvikle sig yderligere.

Grafisk udvikling

Prøv at se på følgende links. Her kan man via archive.org se, hvordan de forskellige tjenester har set ud tidligere.

Ja, selv hjemmesiden her er der også
troelschristensen.dk.

Statistik

Der er mange steder, hvor man kan finde statistik over udviklingen af elektronikken i hjemmet og medieudviklingen:

  • Elektronik i hjemmet – Danmark .
  • Global social media research summary 2015 – Smart Insights Digital Marketing Advice 
  • Global social networks by users 2015 | Statistic 
  • Medieudviklingen | Om DR | DR 

Gode råd

Jeg har tidligere skrevet indlægget “5 steder på nettet, som får dig i gang med at blogge” . Her oplister jeg 5 steder, hvor man kan komme i gang med at blogge. Man kan se sammenligninger af de forskellige steder på baggrund af nogle kriterier, som jeg har opsat på baggrund af mine egne erfaringer og E-læring på web 2.0 . Derudover har jeg samlet “5 apps til blogging” .

Spørgsmål

Følgende spørgsmål kan bruges både til læreren og til eleverne. Lad fx eleverne finde svarene på spørgsmålene, inden de vælger deres blog. Læreren bør have opsat nogle krav, som bloggen skal kunne. Det være fx at flere skal kunne blogge sammen, man skal kunne indlejre video osv.

  • Kan man blogge flere på samme blog på samme tid? (Fælles eller individuel blog?)
  • Kan man se bloggen på alle enheder (responsive design), såsom mobiler, tablets, mac, pc?
  • Kan man bruge apps til at skrive på bloggen?
  • Kan man indlejre video, billeder og lyd?
  • Kan man dele indholdet?
  • Kan man indlejre sociale medier?
  • Kan man blogge ubegrænset eller er der begrænsninger på bloggen? (antal sider, indlæg osv.)
  • Kan man blogge gratis eller koster det penge?
  • Kan man skrive kommentarer på bloggen? (altid, et tilvalg, via plugins eller andet)
  • Kan man tagge, kategorisere indlæggene? (emneord, kategorier)
  • Kan man begrænse adgangen til bloggens indhold? (fx via kodeord, unilogin, forældrekode)

 

Litteratur

Troels Gannerup Christensen

Jeg er ansat som lektor hos Læreruddannelsen i Jelling, hvor jeg underviser i matematik, specialiseringsmodulet teknologiforståelse, praktik m.m. Jeg har tidligere været ansat som pædagogisk konsulent i matematik og tysk hos UCL ved Center for Undervisningsmidler (CFU) i Vejle og lærer i udskolingen (7.-9. klasse) på Lyshøjskolen i Kolding. Jeg er ejer af og driver bl.a. hjemmesiderne www.lærklokken.dk og www.iundervisning.dk, ggbkursus.dk og er tidligere fagredaktør på matematik på emu.dk. Jeg går ind for, at læring skal være let tilgængelig og i størst mulig omfang gratis at benytte.

Leave a Reply

1 Kommentér
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] til eller indlejre tidslinjen i fx en blog. Jeg har fx indlejret en tidslinje i indlægget “Om blogs og sociale medier“. Tidslinjen kunne bruges til at beskrive en udvikling, en række højdepunkter, et program, […]