1

Opgave 2

Som led i et Kernemodul på MIL i Aalborg, så laver jeg her nogle indlæg, hvor jeg reflekterer over brugen af blogs i egen praksis.

De første strøtanker: Læringsteori, hvordan initierer/faciliterer jeg læring via bloggen i fx Lærernetværket?

Nedenfor er selve opgaven beskrevet:

Formålet med opgaven er, at de studerende opnår reflekteret erfaring med  at anvende bloggen som refleksions-,og formidlingsværktøj i relation til egen arbejdspraksis. At følge andres blog, kommentere og få indsigt i medstuderende arbejdspraksis. På introseminaret blev der givet hjælp til oprettelsen af en individuel blog (fik du ikke oprettet en blog på seminaret, så opret den nu). Derefter blogges der om egen arbejdspraksis – reflekteres/formidles over egen arbejdspraksis til medstuderende. Desuden følges medstuderendes blogs – og der kommenteres evt. på andres blogindlæg. Design, udtryk og værktøjer i bloggen justeres løbende og tilpasses bloggens målgruppe:medstuderende og undervisere. Forberedelse/Oprettelse af blog:

    1. Orienter dig i den anbefalede litteratur om blogs.
    2. Hvis ikke du allerede på seminaret har fået oprettet en blog i et gratis program, der indeholder muligheder for individuelt design og respons fra ”followers” (WordPress, http://da.wordpress.com/ el. Blogspot https://www.blogger.com/start), så opret den nu.
    3. Du skal designe bloggen og tage stilling til, hvilke elementer du ønsker integreret og hvilke grafiske virkemidler, du synes afspejler din arbejdspraksis.
    4. Læg url’en i forummet:
      1. Blogs

Skrive individuelle blogindlæg:

    1. Alle abonnerer nu gennem feeds på de andres blogindlæg.
    2. Du skal skrive 3 indlæg, hvor  egen arbejdspraksis reflekteres (målgruppe: MIL studerende og MIL undervisere).
    3. Du kan løbende vurdere/designe/manipulere din blog æstetisk.

Opsummerende refleksionsindlæg (Okt. 14 – 15)

    1. Du skal på baggrund af bl.a. din erfaring skrive et reflekterende indlæg om bloggens egnethed som refleksions- og formidlingsværktøj i egen arbejdspraksis.
    2. OBS! Indlægget skal placeres i forummet Blogs 

 

Primær litteratur

Sekundær litteratur

]

Troels Gannerup Christensen

Jeg er ansat som pædagogisk konsulent i matematik og tysk hos UCL ved Center for Undervisningsmidler (CFU) i Vejle. Jeg har tidligere været lærer i udskolingen (7.-9. klasse) på Lyshøjskolen i Kolding, ejer og driver bl.a. hjemmesiderne www.lærklokken.dk og www.iundervisning.dk, ggbkursus.dk, fagredaktør på matematik på emu.dk. Jeg bor sammen med min kæreste, Bettina og vores 2 børn Fie og Louie. Jeg går ind for, at læring skal være let tilgængelig og i størst mulig omfang gratis at benytte.

Skriv en kommentar

1 Kommentér på "Opgave 2"

Notificér ved
avatar
Sortér efter:   nyeste | ældste | mest voterede
trackback

[…] har tidligere skrevet hele opgaven i indlægget Opgave 2, men herunder er dog essensen af selve […]

wpDiscuz