6

Et kommunalt it-projekt – Del 1

I det sidste indlæg ‘Fokus’, som er blevet efterfulgt at en par kommentarer, fortalte jeg bl.a. om, hvordan min arbejdspraksis var/er:

Mit arbejde består bl.a. i at vejlede lærere i brugen og inddragelsen af forlagenes materiale, it, Forenklede Fælles Mål, bevægelse og meget mere i fagene matematik og tysk. Jeg er med i it-gruppen i CFU Danmark. Jeg er tovholder for matematik i Lærernetværket for it i folkeskolens fag i Region Syddanmark. Jeg er fagredaktør i matematik for GSK på emu.dk. Og så er jeg med i en del andre projekter, såsom www.tidligsprogstart.dk og andre CFU-relaterede projekter. Et spændende, men også udfordrende arbejde.

 

Bloggen som et refleksionsredskab

Nu er jeg så kommet dertil, hvor jeg vil fortælle om en konkret situation. Jeg vælger at fortælle om et kommunalt it-projekt, som blev udført for og sammen med en kommune. Jeg vil her indledningsvis beskrive en del af projektet og således ikke hele projektet. Selve projektet var samlet set en stor succes, men havde en opstartsfase, som var præget af benspænd og en blogging-øvelse i stil med den, som vi netop gennemgår på MIL. Det gør den interessant for mig. For, hvad virkede, og hvad kunne have været bedre, hvis det var blevet gjort på en anden måde? Set med den viden og de erfaringer, som jeg foreløbig har gjort mig gennem MIL, vil jeg se på det kommunale it-projekt over 3 indlæg i følgende rækkefølge:

  1. beskriv projektet,
  2. find udfordringerne set med praktiske/teoretiske briller og
  3. find teoretisk funderede løsningsforslag.

Opgaven

Alle lærere i kommunen skulle igennem et større projekt, hvor et mål blandt flere andre var, at lærerne skulle undervises i brugen af it i fagene, og de skulle derudover blogge. På bloggen skulle de både beskrive og reflektere over egen brug af it samt kommentere på hinandens blogindlæg.

Det er nu ca. 1½-2 år siden. Jeg blev først involveret midtvejs i projektet. Da jeg blev involveret var blogforløbet netop afsluttet. Jeg har flere gange tænkt over, hvad man evt. kunne have gjort anderledes.

Udfordringen

Der var frustration at spore hos lærerne over at skulle bruge bloggen. Mange var tydeligvis ikke “med på opgaven”. Nogle lærere var dog, men der var mange, som ikke var. Jeg har tidligere skrevet om Downes tanker vedrørende blogging i ariklen Educational Blogging i indlægget Inception og blogging. Det er nogle af de tanker, som jeg tænker igen gør sig gældende her, men også elementer fra E-læring på web 2.0 .

 

 

Fortsættes …

 

 

Litteratur

Dohn, N. B., & Johnsen, L. (2009). E-læring på web 2.0. Samfundslitteratur.
Downes, S. (2004). Educational Blogging. EDUCAUSE Review, 39(5), 14–26. https://net.educause.edu/ir/library/pdf/ERM0450.pdf

 

Troels Gannerup Christensen

Jeg er ansat som lektor hos Læreruddannelsen i Jelling, hvor jeg underviser i matematik, specialiseringsmodulet teknologiforståelse, praktik m.m. Jeg har tidligere været ansat som pædagogisk konsulent i matematik og tysk hos UCL ved Center for Undervisningsmidler (CFU) i Vejle og lærer i udskolingen (7.-9. klasse) på Lyshøjskolen i Kolding. Jeg er ejer af og driver bl.a. hjemmesiderne www.lærklokken.dk og www.iundervisning.dk, ggbkursus.dk og er tidligere fagredaktør på matematik på emu.dk. Jeg går ind for, at læring skal være let tilgængelig og i størst mulig omfang gratis at benytte.

Leave a Reply

6 Kommentarer
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] har med blogindlæggene Fokus, Et kommunalt it-projekt – Del 1, Et kommunalt it-projekt – Del 2, 5 steder på nettet, som får dig i gang med at blogge og Et […]

trackback

[…] tidligere omtalte lærere i det kommunale it-projekt skulle lave en blog, men det stod ikke klart for lærerne, hvilket formål bloggen havde. Det kom […]

Henriette
Henriette
11. oktober 2015 10:11

Jeg tænker, at det motiverer den, der blogger til at komme med mere, hvis man skriver kommentarer. Mange der har blogs har også facebook sider. Hvorfor egenlig? Er det fordi det er nemmere at trykke like her. Jeg tror mange er bange for at kommentere. Jeg kunne godt tænke mig noget litteratur om dette

Troels Gannerup Christensen
11. oktober 2015 10:16
Reply to  Henriette

Enig, Henriette. Der står en smule om det i E-læring på web 2.0.

Henriette
Henriette
10. oktober 2015 10:31

Jeg er spændt på at høre dine løsningsforslag til, hvordan man får dem til at interagere på bloggen. Venter på fortsættelsen:-)

Troels Gannerup Christensen
11. oktober 2015 09:03
Reply to  Henriette

Tak, Henriette. Ja, for hvordan får man dem til netop det? At interagere (læse, kommentere og skrive) på bloggen. Det er ikke en simpel øvelse. Der er mange faktorer i spil. Hvad tænker du om det?