APA er en bestemt måde at skrive sine referencer på. Der er flere andre måder at skrive det på, såsom fx Chicago, Vancouver, Cell m.fl.. I langt de fleste opgaver i Danmark skrives dog i APA-stilen. Det betyder kort sagt, at når man refererer til noget, som andre har skrevet eller sagt, så skriver man, hvem der har skrevet det i parentes, samt hvornår det er skrevet og laver derefter en oversigt i litteraturlisten/kildehenvisningen.
Et tip – Hvem siger det? Hvor står det?
Et godt tip, når man skriver, kan være, at man, når man påstår noget eller citerer nogen, hele tiden skal spørge sig selv, hvor man ved det fra? Hvem siger det? Hvor står det?
I de nedenstående eksempler har jeg fx i eksempel 1 skrevet, at “Klasseledelse har i de seneste 10-12 år fået en stigende opmærksomhed i Danmark”. Hvor ved jeg det fra? Man kan ikke bygge på egne fornemmelser, når man skriver. Her er man nødt til at skrive, hvor man ved det fra! Man refererer/citerer.
Eksempler på APA
Eksempel 1 – Reference til en bestemt side i en bog
Klasseledelse har i de seneste 10-12 år fået en stigende opmærksomhed i Danmark, når det drejer sig om forskning og skoledebat .
Eksempel 2 – Citater over 40 ord står i indrykket afsnit for sig selv Tekla Canger og Lise Aaagaard Kaas skriver om klasseledelse, at: Klasseledelse er et begreb, der i de sidste 10-12 år har fået stigende opmærksomhed i den danske forskning og skoledebat. Når det ikke tidligere har været i spil i forhold til lærerprofessionen, skyldes det naturligvis ikke, at lærere ikke altid har udøvet klasseledelse på den ene eller anden måde.
Kildehenvisning |
Se evt. også dette indlæg.
APAs hjemmeside
APA har faktisk sin egen hjemmeside. Her kan I slå op, hvordan det helt præcist skal stå, når man fx skriver citater, hvis der er flere forfattere osv.
Programmer
Der findes dog også programmer, som kan hjælpe jer med at skrive i APA. Jeg vil herunder foreslå et par stykker, men jeg vil fokusere på Zotero, og derfor uddyber jeg den herunder.
Nr. 1 – Zotero.org
Zotero er en hjemmeside, som gratis tilbyder, at man kan samle sine referencer hos dem. Derefter kan man bruge det via plugins i fx Word, hjemmesider m.fl. Det er rigtig smart og meget let at få den til at skrive i APA-stilen.
Det bliver dog rigtig smart, når man har Chrome eller Firefox installeret. Her kan man nemlig installere et plugin, som gør, at man meget let kan overføre referencer direkte fra hjemmesider. Der er også mulighed for at lave en fælles mappe på hjemmeside, hvor flere har adgang. Dermed kan man skrive sammen med andre og bruge de samme referencer.
Sådan gør du
- Opret dig som bruger på deres hjemmeside www.zotero.org/user/register.
- Hent
- Hent programmet
zotero.org/download
Bemærk, at man også kan hente programmet til Mac nederst på siden. - Hent udvidelsen til Chrome
- Hent programmet
- Installer programmet, log ind og vælg derefter APA-stil.
- Åbn Word
Bagefter kan du begynde at indtaste dine referencer i Zotero-programmet. Det er meget nemt, hvis du har ISBN-nummeret, men du kan også indtaste oplysninger manuelt. Man kan ofte også downloade oplysningerne via hjemmesiderne, hvor der står CITE. Her henter man fx BibLex og åbner det i Zotero. Dermed overføres alle oplysninger automatisk.
Video – Zotero, Windows 10 og Word 2016
Andres vejledninger
Nr. 2 – Word
Word har faktisk sit eget referencesystem indbygget. Du finder det i fanebladet “referencer”. Her kan man indtaste citater og andet. De gemmes i dokumentet. Typografien APA kan desuden vælges.
Nr. 3 – Paperpile
Hvis man bruger Google apps og Chrome, så er denne hjemmeside en god mulighed. Det er dog ikke gratis.
Find referencen
Det kan være nemmere, hvis man finder ISBN-nummeret. Google er en god ven her, men andre hjemmesider kan også hjælpe.
Links
owl.english.purdue.edu/owl/section/2/10
www.bibme.org/citation-guide/apa
www.citethisforme.com/citation-generator/apa