4

To like or not to like – That is the question!

As many writers have noted, writing a weblog appears in the first instance to be a form of publishing, but as time goes by, blogging resembles more and more a conversation. And for a conversation to be successful, it must be given a purpose and it must remain, for the most part, unconstrained.

En pudsig ting, som jeg er blevet opmærksom på i løbet af studiet, er (måske kun mit eget) behov for respons i forbindelse med indlæg. Både på det, som jeg selv har skrevet, men også muligheden for at kunne give respons på indlæg, som andre har lavet. Her tænker jeg ikke på kommentar- eller delingsmuligheden, men blot på muligheden for at give et såkaldt “Like”. Det er muligt nogle steder fx WordPress, men fx ikke på blogspot.com. Har læst flere indlæg i de seneste dage, som jeg synes er gode, men jeg mangler muligheden for at give et simpelt like. Artiklen vedrørende Educational blogging har fokus på den samtale, som bloggen med tiden kan udvikle sig til .

Mit spørgsmål er så, om et like er den simpleste form for respons, som en samtale kan indeholde?

 

Litteratur

Lindenskov, L., & Weng, P. (2017). Matematikvanskeligheder og lavt præsterende elever i Danmark | MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36445
Østergaard, C. H., & Jessen, B. E. (n.d.). COMPARING AND CONTRASTING STATISTICAL AND MATHEMATICAL MODELLING–A STUDY OF THE ROLE OF DATA.
Leisten-laer195183, D., Vejbæk-laer195017, T. B., Professionshøjskole, K., Grode, S., & Martinsen, J. T. (n.d.). Undersøgende matematik for elever med særlige behov.
Bentsen, P., Andkjær, S., & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv: natur, samfund og pædagogik. Munksgaard Danmark.
Bentsen, P., Andkjær, S., & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv: natur, samfund og pædagogik. Munksgaard Danmark.
Hansen, R. (2015). At styre efter målet i matematik-hvad ved vi egentlig om elevers og læreres målorientering? MONA - Matematik-Og Naturfagsdidaktik, 1, 7–23.
Nielsen, J., Clemmensen, T., & Yssing, C. (2002). Getting access to what goes on in people’s heads? Reflections on the think-aloud technique. Proceedings of the Second Nordic Conference on Human-Computer Interaction, 101–110.
Skovsmose, O. (2003). Undersøgelseslandskaber. In Kan det virkelig passe? (pp. 143–157). L&R Uddannelse.
Skemp, R. R. (1976). Relational understanding and instrumental understanding. Mathematics Teaching, 77(1), 20–26.
Niss, M. A., & Jensen, T. H. (2002). Kompetencer og matematiklæring: ideer og inspiration til udvikling af matematikundervisning i Danmark. Undervisningsministeriets forlag.
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2015). Interview: Det kvalitative forskningsinterview som håndværk. Hans Reitzels Forlag.
Hansen, T. I., & Skovmand, K. (2012). Fælles mål og midler. Læremidler og læreplaner i teori og praksis. Klim.
Brousseau, G. (1997). Theory of didactical situations in mathematics: Didactique des mathématiques, 1970–1990 (N. Balacheff, M. Cooper, R. Sutherland, & V. Warfield, Trans.). Kluwer Academic Publishers.
Broadfoot, P. M. (2013). Discussion paper 4: learning analytics and technology enhanced assessment (TEA). Rethinking Assessment 2012/2013 Series of Discussion Papers: Six Discussion Papers Published by University of Bristol.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101.
Blomhøj, M. (2016). Fagdidaktik i matematik. Frydenlund Academic.
Alrø, H. (1998). En nysgerrigt undersøgende matematikundervisning. In Matematik der vil noget (pp. 89–101).
Raudaskoski, P. L. (2020). Observationsmetoder (herunder videoobservation). In Kvalitative metoder: En grundbog (3rd ed., pp. 117–135). Hans Reitzels Forlag.
Jess, K., Hansen, Hans Christian, & Schou, J., Skott, Jeppe. (2013). Matematik for l??rerstuderende. 4.-10. klassetrin [Bind 2] [Bind 2. Samfundslitteratur.
Baltzer, S. (2022, May 18). Overraskende forskning: Der er stort set ingen insekter tilbage på villavejene. DR. https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/overraskende-forskning-der-er-stort-set-ingen-insekter-tilbage-paa-villavejene
Johansen, L. Ø. (2006). Matematikvanskeligheder-hvad er det? In Kunne det tænkes?: om matematiklæring (pp. 139–158). Malling Beck.
Learn To Code - Coding Activities for Age 7-11. (n.d.). Retrieved February 8, 2022, from https://www.risingstars-uk.com/series/switched-on-computing-learn-to-code/products/learn-to-code-practice-book-1-pack
Høgsgaard, D. (2018). Internationalisering. In Undervisning på professionsuddannelser (1st ed., pp. 197–209). Munksgaard.
Hansen, T. I., Nikolaj Elf, Morten Misfeldt, Stig Toke Gissel, & Bent Lindhardt. (2020). Kvalitet i dansk og matematik: et lodtrækningsforsøg med fokus på undersøgelsesorienteret dansk- og matematikundervisning : slutrapport. Børne- og Undervisningsministeriet : Skolelederforeningen.
Hansen, L. E., Munch, P., & Pjengaard, S. (2018). Fortællinger om og forudsætninger for deltagelse. In V. Damlund (Ed.), Undervisning på professionsuddannelser (1st ed., pp. 31–57). Munksgaard.
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. (2021, November 4). Introduktion til faglige klynger.
Informationssikkerhed. (n.d.). https://connect.ucl.dk/Informationssikkerhed
Informationssikkerhed. (n.d.). Retrieved February 4, 2022, from https://connect.ucl.dk/Informationssikkerhed
Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund - UCL. (n.d.). Retrieved February 4, 2022, from https://www.ucl.dk/forskning/anvendt-forskning-i-paedagogik-og-samfund
Bekendtgørelse af lov om centre for undervisningsmidler m.v. (2011). https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2011/879
Bekendtgørelse Af Lov Om Professionshøjskoler for Videregående Uddannelser (2019). https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/779
Bekendtgørelse om lektorkvalificering, lektorbedømmelse og docentbedømmelse af undervisere ved erhvervsakademier, professionshøjskoler, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og visse maritime uddannelsesinstitutioner (2020). https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/673
Bekendtgørelse Om Ændring Af Bekendtgørelse Om Uddannelsen Til Professionsbachelor Som Lærer i Folkeskolen (2020). https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/1140
Bekendtgørelse Om Stillingsstruktur for Undervisere Ved Erhvervsakademier, Professionshøjskoler Og Danmarks Medie- Og Journalisthøjskole (2021). https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1458#id2f72c852-4005-4fb8-9a3e-e5e1402643be
Danmarks Akkrediteringsinstitution. (2017). Hovedperson i egen læring (p. 88). https://akkr.dk/publikationer/hovedperson-i-egen-laering-studentercentreret-laering-i-et-dansk-og-europaeisk-perspektiv/
Studieaktivitetsmodel. (n.d.). Danske Professionshøjskoler. Retrieved February 3, 2022, from https://xn--danskeprofessionshjskoler-xtc.dk/studieaktivitetsmodel-2/
Læremiddel.dk. (2020). Ny rapport: Kvalitet i Dansk og Matematik skaber resultater. https://laeremiddel.dk/ny-rapport-kidm-skaber-resultater-i-klassevaerelset/
Uddannelses- og Forskningsministeriet. (2021, oktober). Dansk kvalifikationsramme for de videregående uddannelser — Uddannelses- og Forskningsministeriet [Page]. ufm.dk. https://ufm.dk/uddannelse/anerkendelse-og-dokumentation/dokumentation/kvalifikationsrammer/andre/dk-videregaaende
Szulevicz, T. (2015). Deltagerobservation. In S. Brinkmann & L. Tanggaard (Eds.), Kvalitative metoder: en grundbog (2nd ed., pp. 81–96). Hans Reitzel.
Raudaskoski, P. (2015). Observationsmetoder (Herunder videoobservation). In S. Brinkmann & L. Tanggaard (Eds.), Kvalitative metoder: en grundbog (2nd ed., pp. 97–112). Hans Reitzel.
Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (2015). Interviewet: Samtalen som forskningsmetode. In Kvalitative metoder: en grundbog (2nd ed., pp. 29–53). Hans Reitzel.
Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (2015). Kvalitative metoder: en grundbog (2nd ed.). Hans Reitzel.
UVM. (2018, December 21). Indholdet i forsøgsfaget teknologiforståelse er klar. https://www.uvm.dk/global/news/uvm/2018/dec/181221-indholdet-i-forsoegsfaget-teknologiforstaaelse-er-klar
Undervisningsministeren vil gøre teknologiforståelse obligatorisk i folkeskolen. (n.d.). Retrieved January 30, 2022, from https://www.uvm.dk/global/news/uvm/2018/jan/180126-undervisningsministeren-vil-goere-teknologiforstaaelse-obligatorisk-i-folkeskolen
Undervisningsministeren vil gøre teknologiforståelse obligatorisk i folkeskolen. (n.d.). Retrieved January 30, 2022, from https://www.uvm.dk/global/news/uvm/2018/jan/180126-undervisningsministeren-vil-goere-teknologiforstaaelse-obligatorisk-i-folkeskolen
KL. (2018, September 12). Kommunernes teknologispring. https://www.kl.dk/politik/teknologispring/

Troels Gannerup Christensen

Jeg er ansat som lektor hos Læreruddannelsen i Jelling, hvor jeg underviser i matematik, specialiseringsmodulet teknologiforståelse, praktik m.m. Jeg har tidligere været ansat som pædagogisk konsulent i matematik og tysk hos UCL ved Center for Undervisningsmidler (CFU) i Vejle og lærer i udskolingen (7.-9. klasse) på Lyshøjskolen i Kolding. Jeg er ejer af og driver bl.a. hjemmesiderne www.lærklokken.dk og www.iundervisning.dk, ggbkursus.dk og er tidligere fagredaktør på matematik på emu.dk. Jeg går ind for, at læring skal være let tilgængelig og i størst mulig omfang gratis at benytte.

Leave a Reply

4 Kommentarer
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
sarabrygger
9. oktober 2015 22:39

Den simpleste form for respons er vel ingen respons, tænker jeg? Der er så mange ting på spil angående de “likes”. F.eks. havde jeg en interessant diskussion med en klasse, hvor flere af dem tilkendegav, at de aldrig likede noget på facebook, da de ikke kan lide at sætte sig spor på den måde. Det havde jeg slet ikke forventet af en gruppe 18-årige. Web 2.0 ikke kun muliggør, men også kræver, at vi tager stilling. Måske er det nemmeste at skjule sig? I er pænt seje til at style blogs begge to, Anja og Troels. Jeg må tage et… Read more »

mrscool
4. oktober 2015 22:25

Nå, nu var jeg lige inde og rode under Layout> indstillinger for blogindlæg og her er det muligt at angive forskellige reaktioner på blogindlæggene. Jeg har prøvet at aktivere det med én kategori: Like 🙂 Det er også muligt at have flere kategorier fx Spændende, Relevant og hvad så med “Dislike”… Indtil videre prøver jeg med den postive og anerkendende “Like”
Vh. Anja

mrscool
4. oktober 2015 20:16

Hej Troels
Du kan give en blogpost på Blogger et G+, men så vil du også dele/anbefale den på din G+ profil. Tænker du bare på, at der skal være en like knap med synlig tæller?
Jeg arbejder lidt på at få installeret Shareaholic social-knapper på min blog, som både deler og liker i samme hug. Det er dog noget mere besværligt på en Blogspot end WordPress. Jeg har en kode der skal indsættes, men jeg kan simpelthen ikke finde stedet. Måske du kan hjælpe?

Troels Gannerup Christensen
4. oktober 2015 20:41
Reply to  mrscool

Hej Anja. Jeg tænker netop på, at der blot skal være en like-knap (gerne med en synlig tæller). Du har helt ret. Du har fx netop liked dette indlæg ved at trykke på knappen med stjernen og teksten ‘Like’. Det er netop denne mulighed, jeg gerne ville have på andres blogs. Jeg synes, at der er forskel på at like noget og på at skulle dele det. Uden at have litteratur til at bakke mig op i den antagelse. Vi kan måske lige vende det, når vi mødes online senere. Jeg tror, at jeg har en idé i forhold til… Read more »