As many writers have noted, writing a weblog appears in the first instance to be a form of publishing, but as time goes by, blogging resembles more and more a conversation. And for a conversation to be successful, it must be given a purpose and it must remain, for the most part, unconstrained.
En pudsig ting, som jeg er blevet opmærksom på i løbet af studiet, er (måske kun mit eget) behov for respons i forbindelse med indlæg. Både på det, som jeg selv har skrevet, men også muligheden for at kunne give respons på indlæg, som andre har lavet. Her tænker jeg ikke på kommentar- eller delingsmuligheden, men blot på muligheden for at give et såkaldt “Like”. Det er muligt nogle steder fx WordPress, men fx ikke på blogspot.com. Har læst flere indlæg i de seneste dage, som jeg synes er gode, men jeg mangler muligheden for at give et simpelt like. Artiklen vedrørende Educational blogging har fokus på den samtale, som bloggen med tiden kan udvikle sig til .
Mit spørgsmål er så, om et like er den simpleste form for respons, som en samtale kan indeholde?
Litteratur
{2611593:A4QGS4CI};{2611593:A4QGS4CI}
apa
asc
0
634
%7B%22status%22%3A%22success%22%2C%22updateneeded%22%3Afalse%2C%22instance%22%3A%22zotpress-ed70cd100114f59d3153aaf6cadee4f6%22%2C%22meta%22%3A%7B%22request_last%22%3A0%2C%22request_next%22%3A0%2C%22used_cache%22%3Atrue%7D%2C%22data%22%3A%5B%7B%22key%22%3A%22A4QGS4CI%22%2C%22library%22%3A%7B%22id%22%3A2611593%7D%2C%22meta%22%3A%7B%22creatorSummary%22%3A%22Downes%22%2C%22parsedDate%22%3A%222004-09%22%2C%22numChildren%22%3A1%7D%2C%22bib%22%3A%22%3Cdiv%20class%3D%5C%22csl-bib-body%5C%22%20style%3D%5C%22line-height%3A%202%3B%20padding-left%3A%201em%3B%20text-indent%3A-1em%3B%5C%22%3E%5Cn%20%20%3Cdiv%20class%3D%5C%22csl-entry%5C%22%3EDownes%2C%20S.%20%282004%29.%20Educational%20Blogging.%20%3Ci%3EEDUCAUSE%20Review%3C%5C%2Fi%3E%2C%20%3Ci%3E39%3C%5C%2Fi%3E%285%29%2C%2014%26%23x2013%3B26.%20%3Ca%20href%3D%27https%3A%5C%2F%5C%2Fnet.educause.edu%5C%2Fir%5C%2Flibrary%5C%2Fpdf%5C%2FERM0450.pdf%27%3Ehttps%3A%5C%2F%5C%2Fnet.educause.edu%5C%2Fir%5C%2Flibrary%5C%2Fpdf%5C%2FERM0450.pdf%3C%5C%2Fa%3E%3C%5C%2Fdiv%3E%5Cn%3C%5C%2Fdiv%3E%22%2C%22data%22%3A%7B%22itemType%22%3A%22journalArticle%22%2C%22title%22%3A%22Educational%20Blogging%22%2C%22creators%22%3A%5B%7B%22creatorType%22%3A%22author%22%2C%22firstName%22%3A%22Stephen%22%2C%22lastName%22%3A%22Downes%22%7D%5D%2C%22abstractNote%22%3A%22%5C%22I%20think%20it%5Cu2019s%20the%20most%20beautiful%20tool%20of%20the%20world%20and%20it%20allows%20us%20the%20most%20magic%20thing...%5C%22%5Cn%5Cu2014Florence%20Dassylva-Simard%2C%20fifth-grade%20student%5Cn%5CnThe%20bell%20rings%2C%20and%20the%20halls%20of%20Institut%20St-Joseph%20in%20Quebec%20City%20echo%20the%20clatter%20of%20the%20fifth-%20and%20sixth-graders.%20Some%20take%20their%20chairs%20in%20the%20more%20traditional%20classroom%20on%20the%20lower%20floor.%20Others%20attend%20to%20their%20projects%20in%20the%20large%2C%20open%20activity%20room%20upstairs%2C%20pausing%20perhaps%20to%20study%20one%20of%20the%20chess%20games%20hanging%20on%20the%20wall%20before%20meeting%20in%20groups%20to%20plan%20the%20current%20project.%20A%20third%20group%20steps%20up%20a%20half%20flight%20of%20stairs%20into%20the%20small%20narrow%20room%20at%20the%20front%20of%20the%20building%2C%20one%20wall%20lined%20with%20pictures%20and%20plastercine%20models%20of%20imagined%20aliens%2C%20the%20other%20with%20a%20bank%20of%20Apple%20computers...%22%2C%22date%22%3A%22September%202004%22%2C%22language%22%3A%22%22%2C%22DOI%22%3A%22%22%2C%22ISSN%22%3A%22%22%2C%22url%22%3A%22https%3A%5C%2F%5C%2Fnet.educause.edu%5C%2Fir%5C%2Flibrary%5C%2Fpdf%5C%2FERM0450.pdf%22%2C%22collections%22%3A%5B%22XG57K7CU%22%5D%2C%22dateModified%22%3A%222015-10-20T06%3A37%3A35Z%22%7D%7D%5D%7D
Downes, S. (2004). Educational Blogging.
EDUCAUSE Review,
39(5), 14–26.
https://net.educause.edu/ir/library/pdf/ERM0450.pdf
Like this:
Like Loading...
Related
Den simpleste form for respons er vel ingen respons, tænker jeg? Der er så mange ting på spil angående de “likes”. F.eks. havde jeg en interessant diskussion med en klasse, hvor flere af dem tilkendegav, at de aldrig likede noget på facebook, da de ikke kan lide at sætte sig spor på den måde. Det havde jeg slet ikke forventet af en gruppe 18-årige. Web 2.0 ikke kun muliggør, men også kræver, at vi tager stilling. Måske er det nemmeste at skjule sig? I er pænt seje til at style blogs begge to, Anja og Troels. Jeg må tage et… Read more »
Nå, nu var jeg lige inde og rode under Layout> indstillinger for blogindlæg og her er det muligt at angive forskellige reaktioner på blogindlæggene. Jeg har prøvet at aktivere det med én kategori: Like 🙂 Det er også muligt at have flere kategorier fx Spændende, Relevant og hvad så med “Dislike”… Indtil videre prøver jeg med den postive og anerkendende “Like”
Vh. Anja
Hej Troels
Du kan give en blogpost på Blogger et G+, men så vil du også dele/anbefale den på din G+ profil. Tænker du bare på, at der skal være en like knap med synlig tæller?
Jeg arbejder lidt på at få installeret Shareaholic social-knapper på min blog, som både deler og liker i samme hug. Det er dog noget mere besværligt på en Blogspot end WordPress. Jeg har en kode der skal indsættes, men jeg kan simpelthen ikke finde stedet. Måske du kan hjælpe?
Hej Anja. Jeg tænker netop på, at der blot skal være en like-knap (gerne med en synlig tæller). Du har helt ret. Du har fx netop liked dette indlæg ved at trykke på knappen med stjernen og teksten ‘Like’. Det er netop denne mulighed, jeg gerne ville have på andres blogs. Jeg synes, at der er forskel på at like noget og på at skulle dele det. Uden at have litteratur til at bakke mig op i den antagelse. Vi kan måske lige vende det, når vi mødes online senere. Jeg tror, at jeg har en idé i forhold til… Read more »